Jump to content
Hundesonen.no

Aktivitetsnivå på valp

Recommended Posts

Jeg har en korthåret vorsteh-valp på snart 6 mnd. Jeg er nysgjerrig på hvilket aktivitetsnivå dere med fuglehunder eller med valper av andre raser med høyt aktivitetsnivå legger dere på? Hvor mye får valpen løpe fritt og hvor "høy" aktivitet får den? Hvordan ser en normal dag/uke ut hos dere? 

Mine hunder får "normale" turer fra de er ca seks mnd. Det vil si båndturer på ca en og en halv time, og eventuelt løpe løs der de kan det. Mine har løpt løs hver dag hvis jeg har hatt mulighet til det når de har vært så unge (de hadde mindre radius når de var så unge). Nå har de såpass stor radius, at som voksne får de løpe løs et par ganger i uka (2-5 timer per gang) når det ikke er båndtvang. Da løper de alt de orker i det tidsrommet og ligger rett ut i en dag eller to etter slike turer. 

En vanlig dag her kan variere alt fra bare en båndtur (ca 1,5 time eller mer) til å løpe løs hele dagen i skogen. Noen ganger får de båndtur + sykkeltur, andre dager bare sykkeltur osv. Trener også litt lydighet, nosework og triks med de. noen ganger trener vi mer, andre perioder mindre.

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Takk for svar! Synes det litt vanskelig å finne balansen mellom å få stimulert løpebehovet og det jeg antar er stress inne som følge av for mye aktivitet. Derfor må jeg finne ut hvilket nivå det er klokt å ligge på :-) 

Guest Belgerpia

Sam 5 måneder får 30-40 minutter morgentur, deretter kun luftings frem til vi kommer fra jobb. Da får han en kort luftetur, deretter hovedtur på 1-2 timer (avhengig av været), 2 dager i uken får han kun morgenturen og kortere lufteturer - men som været har vært nå har døren ut stått oppe sånn at han har løpt ut og inn som han vil, og vært i aktivitet selv om det ikke har skjedd noe.

Turen på morgenen er i bånd (sele og strikkbelte - han drar som han vil), hovedturen går stort sett i skog, da går han løs og får løpe så mye han orker.

Begynner å gå normalt lange turer, rundt 2 timer, fra ca 3-3,5 mnds alder, før der er vi gjerne like mye ute, men fordelt over flere turer og litt kortere avstander, mer valpesulling bare. Går så mye løs som mulig. ved 6 mnd begynner vi å sykle litt også som regel. forsiktig i starten også øker vi på gradvis frem mot hunden er året-halvannet. Ikke merket noe stress som følger av aktivitet på noen av de 4 valpene jeg har hatt så langt, og når de tar av, uansett grunn så trener vi på ro. Det må og trenes på, og er etter min erfaring lettere med en sliten hund. Det er det som har vært min medisin på stressa hunder, først en real trimøkt også går vi inn og implementerer regler om oppførsel der. Får gjenta noen ganger i starten, men de roer seg som regel relativt raskt og tar ikke mange dagene før hunden selv velger ro. 

• Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Jeg tror både Maren og produksjon har blitt flinkere, rett og slett. Både å lage tv og presentere problemene og løsningene. Hun er jo blant annet veldig tydelig på at noen av problemene kanskje ikke lar seg løse (litt for tydelig, jeg tror og håper hun er mer optimistisk enn hun legger det fram for TV). Det er ting jeg kunne pirket på og kritisert hvis jeg virkelig ville, men jeg synes de fleste løsningene er ganske gode. Og som vanlig mer trening av folk enn dyr.
    • Du sier hunden din er fryktaggressiv. Er den det? Hvor mye tåler han? Jeg er vant til å gå tur med to bråkebøtter. En fryktaggressiv, og en som bare vil sjekke ut/hilse på, eventuelt støtter/beskytter minsten. Etter mye jobbing er minsten forholdsvis trygg, selv om han kan bråke så tåler han et trøkk nå i godt voksen alder. Jeg har to strategier, litt avhengig av situasjon, når vi ikke kan unngå møter/hilsing. 1. slippe fram ridgebacken, som sjelden bråker, men skjermer gårdshunden fra andre hunder. De fleste respekterer det og det blir ihvertfall ikke bråk. En neve godbiter på bakken/motsatt grøft til gårdshunden hvis jeg er trygg på at den andre hunden ikke kommer dit. 2. slipper begge. Men jeg er trygg nok på at det ikke blir noe mer enn kjefting fra dem, og at minsten faktisk tåler det/rister det av seg etterpå. Jeg holder avstand for å ikke trigge noe. Er det trygt nok ift. omgivelser og bilvei slipper jeg bare båndene og går videre, hundene kommer når de er ferdige med diskusjonen. Kan du slippe en eller to av de andre, og la det stå til? Jeg ville jo svart på eposten at det ville være tryggere for dere om folk tok litt hensyn, men spørs hvor mye det hjelper...  
    • Jeg syns ikke Maren har fått så mye "pepper" denne gangen. Kanskje disse hundene er enklere enn de i forrige sesong? Tør de ikke ta de vanskeligste hundene/problemene, men heller velger dem det er håp for? Nå er jo dette et underholdningsprogram så det er kanskje like greit  Ler riktignok av de som på FB gir inntrykk av at de selv er så mye flinkere enn Maren. Det er jo bare å si "nei" til hunden, så blir det slutt på alle problemer. Det gjør i hvert fall de, og det virker alltid 
    • Møter jeg slike folk som absolutt ikke har forståelse for hvor vanskelig passeringer kan være for enkelte hunder, så snur jeg og går vekk fra de. Eller jeg krysser veien og går lengst mulig vekke fra de, eller jeg prøver å unngå å gå der de går/til de tidene de går tur. Jeg syns ikke det er så vanskelig å unngå gitte enkeltpersoner (med hund), verre er det med de du ikke vet at de plutselig slipper hunden opp mot min hund. Overraskelsene er jo vanskeligere å forutse. Avstand er jo det eneste som virker for hunder som ikke liker passeringer
    • Hos Agria er det en del som klausuleres bort dersom hunden ikke er forsikret fra før fylte 4 mnd. I tillegg vil det vel være reservasjon mot enhver sykdom hunden allerede har hatt, samt eventuelle raserelaterte sykdommer. Så det er jo noe du kan se på i vilkårene hos de ulike selskapene. Jeg ville kanskje vurdert å heller sette opp en egen sparekonto til hunden. Har man økonomi til å bare ta utgiftene som de kommer vil det nesten alltid lønne seg i lengden, i hvert fall hvis man har en relativt frisk rase.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...