Gå til innhold
Hundesonen.no

Sensitiv eller syk?


Jankaa
 Share

Recommended Posts

Vi hentet for en uke siden hjem en voksen hund - type 4 kg.

Han er undervektig og burde nok opp minst 0,5 kg. Han er 3 år, men har allerede trukket flere tenner - tannhelsen har tydeligvis ikke vært på topp. 

Det reelle problemet: alt han spiser kommer ut i flytende form - i rekordfart. Jeg er usikker på om han bare ikke er husren, eller om han ikke greier holde seg. Det kan nesten minne om mine egne toalettproblemer, selv har jeg ulcerøs kolitt. Altså, jeg bæsjer ikke i stua da, men kan få akutt dotrang.

 Han sier ikke ifra at han må ut, så nå er han grindet inn og under oppsyn til enhver tid for å unngå uhell inne. Han luftes minst 1 gang pr time. 

Han responderer ikke på Hills i/d, som vi på jobben kupper diaréhunder med på 1-2 dager, ikke på Zoolac, og han spiser kun våtfor, forøvrig helst med fisk i. Hyppige tømminger, fra 4-8 ganger pr døgn.

Ps. Han sulter på skånekost.

 

Hvor begynner man?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutes ago, SFX said:

Hvis han har hatt diaré av den arten som du skisserer i en uke, da hadde jeg dratt til veterinær for å sjekke for underliggende årsaker.

Selv om han eventuelt ikke er stueren, så skal ikke det gi flytende avføring. 

Har konferert med flere veterinærer (jobber på dyreklinikk her vi bor nå), og siste forslag er Hills z/d og dobbel dose Zoolac. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Jankaa skrev:

Har konferert med flere veterinærer (jobber på dyreklinikk her vi bor nå), og siste forslag er Hills z/d og dobbel dose Zoolac. 

Men er hunden undersøkt? For etter en uke med diaré ville jeg følt meg ferdig med diettfôr, og lett etter medisinske årsaker. Som @Polfarer sier, avføringsprøve og blodprøver. 

Jeg forstår det som at hunden har hatt sprutdiaré i en uke, og det er ikke normalt. Det har gått noe med lignende symptom hos andre sonenhunder, og de hundene trengte intravenøst for å unngå dehydrering og gjenopprette energien, om jeg husker rett. Og de var normale i magen innen en uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kutt ut fiskeprodukter.
Min første hund ble skikkelig skikkelig dårlig av for med fisk i - han spraylakkerte hele huset om han fikk så mye som en liten smak av fisk. Aldri ellers.
Utover det - sjekk for giardia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige hunden fikk endel trøbbel med mage - og tarm etter en kraftig og akutt tarminfeksjon. Han måtte tilslutt ha drypp hos vetrinær pga dehydrering og høy feber. Det tok ca 3-4 uker før magen begynte å bli bedre. Etter dette ble han veldig sensitiv for endel forskjellige mat. Først etter 1 år kunne han spise fóret han hadde brukt før tarminfeksjon uten å få iblandet skånefór og /eller probiotika produkter. 

Harly hadde en runde med kraftig diaré for noen år siden, og da virket ikke noen av probiotikaproduktene som var å få tak i her i området. Gav til slutt flytende kull og det virket heldigvis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! H

Han er ikke undersøkt utover helsesjekker/tilsyn, men fremstår ikke medtatt. Samtlige veterinærer er enige om å avvente noen dager til. Han spiser med stor appetitt, og har *bankibordet* vært helt fin idag. Er i kontinuerlig dialog med veterinærer, så han vil bli sjekket opp og ned og i mente dersom han ikke stabiliseres snarlig. Jeg noterer meg tipsene deres bak øret - og takker for alle svar! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

For å svare meg selv: Hunden er kun sensitiv. Fungerer idag ypperlig på Hills i/d mini stress, evt supplert med boksematen fra Hills, enten z/d eller i/d. Tåler små menger tyggeprodukter ala ører, strupe osv. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være stress i forbindelse med nytt hjem som er årsaken også. Evt. en infeksjon i tarmen. Når mine er dårlige i magen, så fikses det som regel med cottage cheese og litt mindre av den vanlige maten. Men nå siste gangen hadde den ene sprutdiare i 3 dager der hun måtte tømme seg annehver time hele døgnet og det til slutt kom masse blod ut. Selv om hun spiste godt, så tok hun ikke opp næring og alt kom tyntflytende ut av andre enden. Dro til veterinær og fikk CaniKur tabletter og Imodium samt skånefôr på boks. Da ble det sakte bedre. Hun fikk fastere og fastere avføring og etter 4 dager til var hun fin igjen. Aldri vært borti en hund som har vært så dårlig så lenge før der vanlig tilskudd ikke har hatt noe som helst effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...