Gå til innhold
Hundesonen.no

Mann går tur med hund.

Guest Hyper_Bærta

Recommended Posts

Guest Hyper_Bærta

En mann går tur med en hund...Hunden er av typen polarhund. Det vil si en super trekkhund som har blitt importert..(Mannen er ikke sikker på rasen. Men det er altså en Huskey!) Mannen fikk hunden av en kompis som driver med hundekjøring. Hunden får en tur hver dag. OG den varer i 5-6 timer. Jo, en tur hvor eieren møtes kompisene sine inne på Rema, og hunden venter uten for...Selv bor de 15 min fra butikken!

Hun aldri få nok mosjon. Hund aldri løs. Hund lat. HUND VENTER VALPER ;)

Eller...VENTET for den saks skyld...Han hadde parret tispa, og dermed ventet han jo valper, etter melding fra dyrlegen...(ellerIKKE melding fra vet!)Hund fortsetter turene som varer i 5-6 timer, hvor hun bare ligger utenfor REMA!

Hund og eier møte Christine. Christine få informasjon om at...;

"Joda...I dag er den store dagen!!! Laika skalvalpe i dag!" Christine går vidre, fordi hun har forbud mot å snakke med mannen.

Men vent...Mannen bandt hunden fast i stolpen utenfor Rema og gikk inn med kompisene sine...

Å der ute lå igjen stakkars Laika som ventet valper. Ute alene...Kunne føde når som helst.

Mannen går fortsatt turer med hun..Like tjukk...Men!!!

Hvor ble det av valpene? :D

Til dere som lurer...

Grunnen til at jeg ikke får snakke med mannen er at han virker truende...Før hadde han to Malamuter, og han hadde IKKE kontroll over de! De angreip alle hunder...Dessuten så har mannen slåss med både bjørne flokker og ulver! +++at han prøver seg på mødrene våre :o

De malamutene ble DESVERRE avlivd av politiet, falken or whatever, etter og ha havnet i feile hender :o

Jeg skjønner ikke hvorfor han i det hele tatt har hund jeg...:S

Sorry at språket var rart i det første avsittet..Men jeg skriver som jeg tenker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han sloss med bjørneflokker ? Hva slags bjørnerase var det? :D

Uansett.. Kan jo hende valpene tispa skulle ha var dødfødt.. eller noe ?

Desverre mange uegna hundeeiere rundt omkring. Kvaifiserer det som dyreplageri kan man jo alltids melde ifra til mattilsynet el.. men hvis ikke tror jeg ikke det er så mye å gjøre..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Har han sloss med bjørneflokker ? Hva slags bjørnerase var det? :D

Uansett.. Kan jo hende valpene tispa skulle ha var dødfødt.. eller noe ?

Desverre mange uegna hundeeiere rundt omkring. Kvaifiserer det som dyreplageri kan man jo alltids melde ifra til mattilsynet el.. men hvis ikke tror jeg ikke det er så mye å gjøre..?

Nei..Han SIER det..men om han har? Tviler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Han slåss med bjørner og ulver? :D

Hva gjør mannen 5-6 timer på REMA(!), av alle steder??

Noen burde kontakte dyrebeskyttelsen om dette.

På Rema så sitter han inne og prater med kompiser.. :o

Hunden ligger ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyper_Bærta:

Er det den hvite tispa, og en litt eldre mann som eier den?

det er ikke låv å elte hunder på utsiden på ofentlige plasser
Kommer helt an på!

Det som ikke er lov er å binde hunden slik at folk er nødt til å gå rett forbi den (tett innpå).

Bindes hunden slik at den ikke ligger i veien for folk, så er det faktisk ikke ulovlig. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyper_Bærta:

Kommer helt an på!

Det som ikke er lov er å binde hunden slik at folk er nødt til å gå rett forbi den (tett innpå).

Bindes hunden slik at den ikke ligger i veien for folk, så er det faktisk ikke ulovlig. :D

Det er faktisk ulovlig å binde hunder utenfor matbutikker.

Har ingenting å si hvor du binder hunden, det er uansett ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk ulovlig å binde hunder utenfor matbutikker.

Har ingenting å si hvor du binder hunden, det er uansett ulovlig.

Dette sier Hundeloven:

§ 5. Forbud mot å gå fra bundet hund

Hundeholderen skal ikke gå fra en bundet hund rett ved inngangen til en bygning som er åpen for allmennheten eller ved lekeplasser.

Sier ikke mer...! :D
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier Hundeloven:

Sier ikke mer...! :D

Mener fortsatt det ikke er lov å binde hunden utenfor butikken, for hunden sin del.

Ikke for menneskene.

Dessuten har de fleste butikker (iallefall her i Stavanger) fjernet den kroken/ringen du fester lenka i, så umulig å binde hunden utenfor butikkene her uansett. (Heldigvis)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Hyper_Bærta:

Kommer helt an på!

Årh..bor du i nærheten ? :o

SÅ KULT...Og ja..., den hvite tispa :S

Har snakket litt med venner opg bekjente i dag...OG noen sier at hun er pensjonert..Men hun er da ikke så gammel :unsure: Men pensjonert pga en skade i beinet..Veit ikke jeg..Hva jeg skal tro på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årh..bor du i nærheten ? :)

SÅ KULT...Og ja..., den hvite tispa :S

Har snakket litt med venner opg bekjente i dag...OG noen sier at hun er pensjonert..Men hun er da ikke så gammel :unsure: Men pensjonert pga en skade i beinet..Veit ikke jeg..Hva jeg skal tro på?

Pleide å gå endel tur i området med huskyen jeg hadde, og det hendte at vi traff Laika m/ eier. Han er en merkelig skrue!

Jeg kjenner han ikke, og kan ikke uttale meg om hva han har gjort i livet. Men jeg personlig tror han er full av "schjiit" :) og tror ikke på ett kløyva ord av det som kommer ut av kjeften hans.

Dessuten så bytter bikkja rase stadig vekk... :rolleyes: Sist jeg traff han var hun en malamute! Er ikke sikker på hvor gammel hun er, fire-fem år kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal ikke vi ødelegge tråden her, men jeg må svare;

Mener fortsatt det ikke er lov å binde hunden utenfor butikken, for hunden sin del.

Ikke for menneskene.

Dessuten har de fleste butikker (iallefall her i Stavanger) fjernet den kroken/ringen du fester lenka i, så umulig å binde hunden utenfor butikkene her uansett. (Heldigvis)

Om man setter hunden fast i takrenna utenfor butikkdøra, på et trangt fortau, utenfor porten til barnehagen o.l. så bryter man loven. Det er det ingen tvil om.

Du får tolke Hundelovens kap. 2 §5 som du vil, jeg bare siterer det som står der. Og jeg har valgt å tolke det rett frem. Setter man hunden slik at den ikke blir en hindring for ferdsel så bryter man ikke loven. Det er altså ikke værre enn å bruke huet litt :)

Må legge til at jeg personlig ikke går ifra hund bundet.

Ikke fordi jeg er redd for hva hunden kan gjøre, men for hva mennesker kan gjøre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Hyper_Bærta

Pleide å gå endel tur i området med huskyen jeg hadde, og det hendte at vi traff Laika m/ eier. Han er en merkelig skrue!

Jeg kjenner han ikke, og kan ikke uttale meg om hva han har gjort i livet. Men jeg personlig tror han er full av "schjiit" :) og tror ikke på ett kløyva ord av det som kommer ut av kjeften hans.

Dessuten så bytter bikkja rase stadig vekk... :rolleyes: Sist jeg traff han var hun en malamute! Er ikke sikker på hvor gammel hun er, fire-fem år kanskje?

Åja.. :D Hvor i Tr.heim bor du da? :)

JEg heller tror ikke på så mye fra han. Og nei, han er ikke helt sikker på rasen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor på La'mon, med gangavstand til alt :)

Angående hunden så tror jeg nok hun er en Siberian. Normalt sett skal hun tåle "påkjenningen" av å ligge ute (i dette tilfellet utenfor butikken) uansett vær, men det er jo trist om hun ikke blir tilstrekkelig aktivisert.

Jeg er enig i det at det ikke er ideellt å gå ifra en drektig hund på den måten, men jeg tror ikke det hadde vært bedre om hun hadde blitt igjen hjemme alene heller. Håper det går bra med valpinga og alt, det virker ikke som om eieren har så altfor mye peiling på det området. Ønsker bikkja lykke til!

Når det gjelder denne hunden og hundeloven: Hvor blir hun bundet? Hvis hun står ved sykkelstativet eller ved postkassene så er det ikke lov, men hvis hun står bundet i en av flaggstengene så er det lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 months later...
Guest Christine

Litt lenge siden nå da men...

Har ikke møtt han på en god stund, men da jeg møtte han spurte jeg om han hadde fått solgt alle valpene.

Svaret: " Nei, det var bare innbilt drektighet."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet? Ehh..

Ikke misforstå, jeg har ikke sansen for sånt hundehold, og det er totalt uansvarlig å gå fra ei tispe på utsiden av en butikk som du TROR er drektig og skal føde i dag..

MEN! Tispa var ikke drektig, hun var innbilt og antageligvis feit, og DET er ikke kriminelt.. Ikke er det kriminelt å være tjukk i huet heller (uheldigvis).. Så så sant ikke hunden er bundet utenfor en offentlig plass folk er nødt til å passere for å komme inn døra, så tror jeg ikke politiet gjør stort.. Dessverre.. Men dere kan jo ringe Mattilsynet og gjøre DE oppmerksom på mannen og hunden hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politiet? Ehh..

Ikke misforstå, jeg har ikke sansen for sånt hundehold, og det er totalt uansvarlig å gå fra ei tispe på utsiden av en butikk som du TROR er drektig og skal føde i dag..

MEN! Tispa var ikke drektig, hun var innbilt og antageligvis feit, og DET er ikke kriminelt.. Ikke er det kriminelt å være tjukk i huet heller (uheldigvis).. Så så sant ikke hunden er bundet utenfor en offentlig plass folk er nødt til å passere for å komme inn døra, så tror jeg ikke politiet gjør stort.. Dessverre.. Men dere kan jo ringe Mattilsynet og gjøre DE oppmerksom på mannen og hunden hans?

er enig i dette altså! ihvertfall hvis han visste på dette tidspunktet at det var innbilt drektighet!

kan vel egentlig si temmelig sikkert at han ikke har sloss mot ulver og bjørner! ;) hvis ikke det var et menneske som het Bjørn og en som het Ulv da! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Men det er snakk om en totalt uforstående mann, som ikke visste at hunden hadde innbilt drektighet.

Han sa at valpene helt sikkert kom...

Men samma det, gjort er gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg tror hun bjeffer når hun blir stressa. Det brukes som en protest, under stress, som et språk hun bruker for det aller meste nå på sine eldre dager. Det hender hun tisser litt inne,som regel på min side av senga. Hun skjønner ikke helt greia med å gå på do før vi skal dra lenger. Hun er vant til åpen dør til hagen, så vi må følge henne rundt for å passe på at hun gjør det hun må før vi drar. Kom på at hun heller ikke vil være i et annet rom når vi er hjemme. Hun vil ikke ligge og hvile på et annet rom,da må vi være der sammen med henne. Vi hadde en som skulle reparere komfyren her ved to anledninger. Da var mannen oppe med reparatøren,mens jeg og hundene var i kjellerstua og på soverommet. Den ene gangen hadde jeg radioen på,da fikk hun ikke med seg at han kom. Den andre gangen bjeffa hun omtrent hele tiden de tre timene mannen var her. Hun vil ha tilgang til hele huset, slik hun har hatt siden vi flyttet hit for snart 6 år siden, og stengte dører er ikke greit. Da bjeffer hun hele tiden. Hun vil ikke være på soverommet og kjellerstua med stengt dør, ikke på soverommet, og hun vil ha oversikten slik at hun kan gå der hun føler for selv. Hun er fysisk sprek, men jeg er usikker på det mentale. Hun inviterer junior til lek selv,og synes det er veldig gøy en stund,men når hun ikke orker mer,så er hun så mild at hun ikke sier i fra klart nok til den yngste. Og junior er sterkere og naturlig nok mer utholdende,så da blir det for mye for henne. Junior vil mer enn gjerne løpe, leke og herje hele tiden,så vi må inn for å stoppe det ofte. Hun begynner jo å roe seg litt mer, men er fortsatt ganske umoden som lapphunden ofte kan være ganske lenge. Og da blir det mye bjeffing. Da skiller vi de. Det er jo ikke så lett å få gjort når de er alene,og derfor tenker vi det er best for den gamle at de er hver for seg. Men,hun bjeffer når de er alene sammen og junior ligger og sover også,så hvorfor,det vet vi ikke. Det eneste som stopper bjeffingen i alle situasjoner stort sett,er så lenge hun har en frossen kong eller noe annet å tygge på. Da er det som regel stille til hun er ferdig med det, og så er det på igjen med bjeffingen. Hun elsker mat,går helt i transe og koser seg så hun er helt i sin egen verden. Så ja,det er ikke bare en ting, men det mest utfordrende akkurat nå,er at det blir vanskelig når de ikke kan være alene i samme hus. Jeg har prøvd å snakke til henne via kamera for å roe henne når hun bjeffer så mye,men da eskalerer det enda mer fordi hun ikke ser meg. Og junior blir jo med i bjeffekoret,og står da å uler. Vi har heldigvis meget tålmodige naboer, men det går jo ikke i lengden når de hører lyden inn i husene sine i timevis. Jeg synes egentlig løsningen med at den gamle har hele huset med tilgang til kjeller, mens junior har gangen med en kompostgrind mellom de burde være en god løsning, men det synes altså ikke pensjonisten vår at var greit.
    • Hva får hun for stress? Min Odin var også en lettstresset type og fungerte bedre med Eldepryl på sine eldre dager. Jeg tenker det er ganske naturlig at hun foretrekker det vante og trenger kontroll på omgivelsene med alderen. Det trenger ikke å være slutt enda, så lenge hun ikke har mye smerter og virker glad og fornøyd.  Blir det bjeffing om du har dem sammen, men begrenser området, altså ikke hele huset? Yngste begynner jo også å nærme seg voksen, og herjingen vil nok gi seg. Hvor lenge holder de på når de er alene sammen? Jeg tenker kanskje det er like greit for begge, og så får de legge seg og slappe av etterhvert?
    • Junior ligger og sover når hun er alene. Uten lyd. Den eldste har generelt mer og mer lyd med alderen. Gamlemor vil ha tilgang på hele huset slik hun er vant til. Hun finner seg ikke i å bli stengt inne på et rom,som for eksempel soverom/kjellerstue,der hun uansett pleier å legge seg. Døra må være åpen,så hun kan gå opp og ned trappa. De få gangene det har fungert på et slags vis, har junior lagt seg i gangen oppe, og gamlemor har lagt seg frivillig nede. Men,døra kan ikke være igjen mellom dem, for da blir det altså et voldsomt bråk som høres helt inn i huset til naboen.  Merker jo at hun begynner å bli litt gammel, men klarer ikke helt å tolke om hun glemmer litt noen ganger,kanskje. Syn og hørsel er det ingenting galt med,og alle undersøkelser hos veterinær er helt topp.  Har ingen forklaring på hvorfor hun bjeffer hele tiden når de er alene,  for hun er så glad i den lille frøkna. Det kan bli for voldsom leking når lillemor får overtenning, og derfor tenkte vi det var lurt å ha dem adskilt,men det vil gamlemor heller ikke. Spesielt dette prosjektet hun hadde med å meget bestemt jobbe intenst med å skyve bort kompostgrinda mellom dem for å komme seg inn til junior var litt spesielt å se på video.  Hun passer alltid på at junior har det bra, og helt siden valpen var bitteliten,har hun passet på henne som om det var hennes egen. Skal legge til at det er MYE bjeffing fra henne ellers også, ikke når vi er alene i familien, men på det meste annet. Det har blitt betraktelig verre med alder, og vi prøver å skjerme henne så godt vi kan. Vi har på radio så hun ikke skal høre så mye lyder, vi drar for gardinene så hun ikke skal få med seg alt som skjer utenfor osv. Jeg tror kanskje vi har litt skylapper på fordi vi ikke ønsker å se hvor ille lydnivået har blitt med alderen, men vi føler at hvis vi tilrettelegger nok for henne,så er hun fornøyd og har det bra. Og vi ønsker å strekke oss langt for at hun skal ha det bra. Det er mulig at alt handler om at hun er stressa,  kanskje er litt forvirret til tider,og at det er en grunn til at hun ikke klarer å roe seg.  Hun løper opp og ned trappa, bort til vinduene og bjeffer hele tiden. Så kan det bli stille litt,så er det på igjen. Når hun er hos hundepasser,så fungerer det bra, de bryr seg ikke om lyden, og hos veterinæren er hun helt rolig,og sitter med et stort smil på bordet.  På tur er hun helt rolig, ikke en lyd hvis det ikke kommer noen,da. Og inne og ute er hun stille hvis ingen kjører forbi,eller dukker opp på døra. I sommer har hun elsket å ligge hele dagen i skyggen, og sove.  Hun får metacam hver dag fordi vi mistenker artrose i et bein. Og hun får antidepressiva for stress. Beklager,dette ble nok litt rotete,  men vi har altså litt utfordringer med å forstå hva dette handler om. Er det kanskje vi som ikke skjønner at dette egentlig handler om en gammel hund som kanskje bør få slippe snart. Usikker. Faren min og svigerfar mener det.  Jeg har dratt det for langt med en syk hund før, så vi prøver å være veldig åpne for innspill. Hun virker altså som om hun har det bra når alt er kjent og slik det pleide å være. Når hun er alene hjemme slik hun var før når hun var eneste hund i heimen. Det er sjelden hun må være alene hjemme, det er ingen som er på jobb hele dagen lenger. Men,når vi tar med oss mini og drar,ser hun veldig blid ut,og går ned og legger seg med en gang.        
    • Hvordan er unghunden alene hjemme uten gamlemor? Jeg tenker at det kanskje er den yngste som rett og slett trenger mer alenetrening for å finne roen alene først. Jeg regner med dere har gjort de vanlige tingene med begge, som å gå tur eller aktivisering før dere går fra dem, har på radio, ikke for mye eller for lite plass, osv.  Hvis de er alene sammen med tilgang på kun ett rom og senger lett tilgjengelig, hvordan går det da? 
    • Vi er litt oppnådd her nå,så vi tar i mot tips med stor takknemlighet. Vi har en eldre dame på 11 år, og en unghund på 16 mnd. De går godt sammen. Utfordringer oppstår når de skal være hjemme alene. Begge takler fint å være hjemme alene hver for seg. Men, den gamle finner ikke roen når begge hundene er alene sammen. Heller ikke med kompostgrind mellom dem så de kan se hverandre,  da bruker hun tiden på å prøve å komme seg forbi grinda og inn til den andre hunden, og heller ikke i hvert sitt rom fungerer det. Vi har videoovervåkning på dem, og ser at den gamle går rundt og bjeffer omtrent hele tiden når hun vet at den andre hunden vår også er hjemme. Når hun er alene i huset, går hun og legger seg,og er helt stille. Hun er en litt nevrotisk og stressa type, samtidig veldig mild,og er veldig opptatt av unghunden, og at hun har det bra. Samtidig,når de er sammen,så blir det for mye når junior vil leke hele tiden. Så derfor er det best om de er hver for seg, men det hadde jo vært supert om de kunne være alene i samme hus. Slik det er nå så har vi prøvd oss litt fram, og det har blitt til at vi har tatt med oss junior,så pensjonisten får roa seg alene hjemme. Men,det er ikke alltid vi kan ta henne med oss, og da er det altså bjeffing omtrent non stop på den eldre. De er forresten lapphunder.
  • Opprett ny...