Gå til innhold
Hundesonen.no

Border Collie som jager katten


Recommended Posts

Skrevet

Hei!

Ayla er ei aktiv rampete jente på 8 mnd som har bodd sammen med ei voksen sterilisert hunnkatt på 4 år siden hun kom i hus. 

Sliter voldsomt med gjeting på katten. Det er ikke snakk om biler, sykler, men katten... Vi prøver å avlede henne med psykisk og fysisk trening, distrahere, men det er rett tilbake igjen. Blir helt borte. What to do? :blink:

Guest lijenta
Skrevet

Da BC tispa til sønn gjette rådyr og katt så måtte jeg gå kraftig inn en gang da hjelp det så vi kunne rope henne av katt og hun sluttet med rådyr. Jeg klarte å ta innersvingen og nappet henne i nakkeskinnet samtidig med at jeg grølte over damen. Det gjorde at vi kunne la henne være fri resten av hennes levetid. Ja det er ikke pent men uten den ene gangen så hadde hun måtte være i band så fort vi skulle ut. Nå fikk hun gå fri og leke med andre hunden siden vi kunne plukke henne fra gjetingen med bare å rope. Mye morsommere å kunne bade løpe leke og sant enn å bli gående i band hele tiden. 

Ellers for å nå inn så tren mye på lydighet i alle forskjellige settinger. Har du den inne så er det nemlig lettere å nå inn til BC. 

Også lurer jeg på hvilken forsterking er større enn det å kunne gjete da? 

Lær også inn en god stopp/nei kommando

 

Skrevet
På 11.8.2017 at 6:36 PM, lijenta skrev:

Da BC tispa til sønn gjette rådyr og katt så måtte jeg gå kraftig inn en gang da hjelp det så vi kunne rope henne av katt og hun sluttet med rådyr. Jeg klarte å ta innersvingen og nappet henne i nakkeskinnet samtidig med at jeg grølte over damen. Det gjorde at vi kunne la henne være fri resten av hennes levetid. Ja det er ikke pent men uten den ene gangen så hadde hun måtte være i band så fort vi skulle ut. Nå fikk hun gå fri og leke med andre hunden siden vi kunne plukke henne fra gjetingen med bare å rope. Mye morsommere å kunne bade løpe leke og sant enn å bli gående i band hele tiden. 

Ellers for å nå inn så tren mye på lydighet i alle forskjellige settinger. Har du den inne så er det nemlig lettere å nå inn til BC. 

Også lurer jeg på hvilken forsterking er større enn det å kunne gjete da? 

Lær også inn en god stopp/nei kommando

 

Kunsten er altså en god stopp/nei kommando, samt være der med en gang det skjer. En må være voldsom med BC, for å nå inn til dem, men det er bare snakk om en gang - så tar de det fort. Så altså, ta henne i nakkeskinnet ordentlig en gang?

Guest lijenta
Skrevet
6 timer siden, Ayla skrev:

Kunsten er altså en god stopp/nei kommando, samt være der med en gang det skjer. En må være voldsom med BC, for å nå inn til dem, men det er bare snakk om en gang - så tar de det fort. Så altså, ta henne i nakkeskinnet ordentlig en gang?

For meg så var det å nappe i nakkeskinnet og grøle til en gang så var det gjort. Men før du gjør det så tren mye på en god dressur med god innkalling i de fleste settinger og en god dekk i alle settinger. Dette kan gjøre at du slipper å løpe inn BC. Det er nemlig vansklig. Til vanlig når BC ikke er i gjetemodus er dem utrolig fører myke men i gjetermodus så er dem gjerne ikke det.  Når du da får kontakt med BC igjen og får den til deg så kan du gjerne skryte. Du kan også lære den inn sladretrening, altså at BCn forteller deg hvor katten er til stadighet som en oppgave i steden for gjetingen

Skrevet
På 14.8.2017 at 5:25 PM, lijenta skrev:

For meg så var det å nappe i nakkeskinnet og grøle til en gang så var det gjort. Men før du gjør det så tren mye på en god dressur med god innkalling i de fleste settinger og en god dekk i alle settinger. Dette kan gjøre at du slipper å løpe inn BC. Det er nemlig vansklig. Til vanlig når BC ikke er i gjetemodus er dem utrolig fører myke men i gjetermodus så er dem gjerne ikke det.  Når du da får kontakt med BC igjen og får den til deg så kan du gjerne skryte. Du kan også lære den inn sladretrening, altså at BCn forteller deg hvor katten er til stadighet som en oppgave i steden for gjetingen

Det høres interessant ut. Vi har litt igjen på innkalling, men bare når hun er gjetemodus hun ikke hører her heller. Veldig krevende å nå inn til BC når de er i slikt "modus". Sladretreningen likte jeg. Den skal jeg prøve meg på, takk!

Skrevet

Bra at du vurderer andre metoder enn fysisk straff (når hunden gjør noe den er avlet for, altså gjeting) :) Det er kjent at enkelte bc'er gjeter andre ting når sauer o.l ikke er tilgjengelig. 

En bc skal ikke gjete "rått & råde" selv om det er en gjeterhund, det er ikke det jeg sier, men jeg mener de må brukes. Kanskje hun ikke får nok fysisk og psykisk trening? Det å slite ut en bc fysisk vil være svært vanskelig. Kanskje hun sliter med å finne roen?

Jeg tar utgangspunkt i at dette problemet oppstår innendørs?

  • Like 1
Guest lijenta
Skrevet

Du kan si det at samme handling som jeg gjorde med BC men bare rolig så trodde hun vi skulle herje kose ja nappingen uten grølingen.  Så såpas negativt syntes hun det var.  Men det holdt og hun fikk friheten siden hun kunne kontroleres i forhold til katt.

Men ser veldig mange mangler ting i forhold til oppdragelse og da finner jo BC på en god del ting selv og da er det en god del å gå på for å få kontroll over BC med oppdragelse og kanskje så kommer man i mellom på det viset. Gjør man det så er jo det bra, gjør man det ikke så må det gjerne en hard omgang til beklagelig vis. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...