Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpeforbedelser


Heddatoller
 Share

Recommended Posts

Ok nå blir det tolker på oss.  Vi er ikke så veldig erfarene valpeoppdragere så noen tips hadde vært greit. Som f.eks. 

-hvor lang tur skal man gå med valpen?

-noen anbefalte opdtrettere for toller?

-leker . Hva slags og Hvor mange

- hvor mye skal man være med valpen?

-hvordan til å få den til å ikke bite på møbler?

- hvordan få den til å ikke gå på do inne?

- evuntuelt andre ting. Tusen takk for alle svar!!!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste av det du lurer på vil du få svar på i boka "Valpen flytter hjemmefra (Linn Palm), og denne kan bestilles bl.a. på www.dyrenesvalg.no :) Anbefales på det sterkeste. Fin og lettlest bok :) Verdt å lese FØR valpen kommer, og fin som oppslagsverk underveis. 

Tur skal bittesmå valper ikke ha, men ta med valpen rundt på forskjellige steder for miljøtrening. Bruk god tid, la den snuse rundt. 
Leker kan du enten kjøpe eller lage selv. Det finnes ingen oppskrift for hvor mye leker man skal kjøpe, eller hvilke. Kjøp det du ønsker å kjøpe.
I starten er man med valpen ca hele tiden, normalt sett. Litt usikker på hva du legger i spørsmålet, men når den er helt fersk i huset, så går man ikke fra. La valpen bli husvarm før du starter med alenetrening. Det er individuelt hvor lang tid denne treningen tar, men ikke forvent at du kan gå fra en hel arbeidsdag på en stund. Lag en god plan for lufting/pass etc. underveis hvis du ikke han ha den med.
Biting på møbler tenker jeg man tar som det kommer, for det er slettes ikke gitt at valpen din kommer til å tygge på møbler :) 
Men alt du ikke vil ha tygget istykker kan du ta valpen vekk fra, og eventuelt gi en leke eller tyggebein istedetfor. 
Renslighetstrening starter du med umiddelbart, og ved å ta ut valpen ofte. HVER gang den har sovet, lekt eller spist, og litt utenom det også. Valper tisser gjerne på underlag som absorberer væske, så har du gulvtepper så kan du rulle dem sammen og sette dem unna den perioden det tar å få valpen renslig. 

Bruk tid på å finne oppdretter. Det gjelder alle raser. Sett deg inn i helsestatus på rasen, og sørg for å velge fra et kull der foreldredyr har hatt de helsetester m.m. som er anbefalt på rasen. 
Lettere å lykkes i å få en frisk hund på det viset, selv om du selvfølgelig aldri har noen garanti. 

Masse lykke til :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med kommende valp!

Hvis dere velger en god oppdretter, så vil denne være til stor hjelp for dere og kunne svare på alle deres spørsmål, og være veiledere når dere får et nytt familiemedlem. En god oppdretter har erfaring med hund og valper, og er genuint interessert i å hjelpe valpekjøperne. Kanskje har de litteraturtips, og når dere besøker valpene vil dere både gjennom observasjon, samhandling og dialog få svar på mange spørsmål. Hva gjør oppdretter med valpene, hva slags aktivisering er de vant til, hvordan er huset gjort valpesikkert, hvordan er fôringsrutiner, hva slags syn har de på valpeaktivisering (det er mange ulike meninger om tur og valp, og ikke noe fasitsvar), også videre. 

For å finne en god oppdretter, anbefales de gjerne å ta kontakt med raseklubben som en start. Sett deg inn i hva deres avlsregler er, bli kjent med folk, oppsøk aktiviteter lokalt, finn ut hvordan en toller skal være for å være den gode tolleren dere ønsker dere, og finn oppdrettere som har samme syn på rasen - det er alltid variasjoner, både små og store. Helsetester er vel og bra, men det hjelper ikke å ha en frisk hund om den er usikker og redd. Sjekk alltid mentalitet, uansett rase. Hvordan er foreldre, besteforeldre, tanter og onkler, halvsøsken av din valp? Få hilse på flere hunder, og finn individ du liker. Still kritiske spørsmål til oppdretter, og vurder svarene du får. Spør om negative ting på linjene - hvis oppdretter ikke kan peke på noe negativt, så betyr det enten at de lyver, eller at de er så kunnskapsløse at de ikke ser og vet hva de holder på med. Alle har noe. Raseklubbene skal ha utviklet et dokument som heter RAS (Rasespesifikk Avls-Strategi), der skal hovedutfordringer i forhold til helse og mentalitet være gjort rede for. Bruk dette når dere sjekker oppdrettere og deres kombinasjoner.

Og husk: At et kull innfrir raseklubbens avlsregler sier ingenting om at dette garanterer en bra valp. At et kull IKKE innfrir raseklubbens avlsregler sier ingenting om at dette garanterer en dårlig valp. Det kan være gode argument for å bryte avlsreglene, men da må oppdretter kunne gjøre rede for det og legitimere det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...