Gå til innhold
Hundesonen.no

Forvirret.


Ulvinne

Recommended Posts

BIR, BIS,BIM,NUCH,SUCH,. Har jeg forstått riktig er BIR best i rase? BIS best in show? NUCH og SUCH Norsk.Svensk utstillingschampion?

Men BIM??

Disse sløyfene man får: rød,blå og gul(?),hva betyr de?

Hvis man vinner i den første runden går man da videre?

Cert og en hederspremie(?),må man ha det for og gå videre?

Er det noen som klarer og forklare meg dette veldig enkelt?

Har prøvd så godt jeg kan og sette meg inn i det,men jeg får det ikke helt inn i hodet mitt:)

Gjerne en detaljert og nøye beskrivelse av det meste innen utstilling. Vitebegjerlig fr tiden jeg. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart man blir forvirret av alle disse forkortelsene - selv sliter jeg med å skjønne alle sløyfenes betydning jeg :P (er såvidt begynt med utstilling ser du).

Men dersom du går inn på http://www.NKK.no og videre til utstilling og klikker deg inn på "Ny i ringen", så vil du få svar på alt du måtte ønske - både hva de ulike betegnelsene står for, sløyfer og hvordan en utstilling foregår :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du allerede har fått link til reglene. Du finner svar på alt du lurer på der, men jeg forsøker meg på et (forhåpentligvis) kort og noe forenklet svar allikevel.

De ulike klassene deles inn i hovedsak etter hundens alder:

Juniorklasse (JK). 9-15 mnd,

Åpen unghundklasse (AUK) 15-24 mnd

Åpen klasse (AK): hunder over 24 mnd som ikke er blitt Norsk Utstillingschampion (NUCH)

Veteranklasse (VK): over sju år

Championklasse (CHK? litt usikker på forkortelsen): de som er blitt NUCH.

Man deler også inn etter kjønn, alle hanhundklassene går først, og så kommer tispeklassene.

"Alle" klasser er delt inn i en kvalitets- og en konkurransedel (det stemmer ikke helt, men det trenger vi ikke å gå inn på nå). I kvalitetsdelen vurderes hver enkelt hund opp mot rasestandarden, altså om den er en god representant for rasen.

De som dommeren mener er av svært god kvalitet får rød sløyfe (1.premie i kvalitet)

De som er av "grei nok" kvalitet får blå sløyfe (2. premie i kvalitet)

De som er enda dårligere får gul sløyfe (3. premie), etc.

Alle juniorer, unghunder og åpen klasse-hunder som har fått 1. premie (rød sløyfe) i sin klasse går videre til hver sin konkurranseklasse, som da heter juniorkonkurranseklasse (JKK), åpen unghund konkurranseklasse (AUKK) og vinnerklasse (VK). Her skal de konkurrere mot hverandre om å være penest, og blir plassert i forhold til hverandre. Vinneren får rød sløyfe, nr 2 blå, nr 3 gul osv.

I JKK og AUK kan dommeren, om han ønsker, gi en eller flere av de beste hundene en ekstra utmerkelse som heter hederspremie (HP - lilla sløyfe). De som får HP går videre til vinnerklassen, og konkurrerer der sammen med de åpenklasse-hundene som fikk rødsløyfe i kvalitet.

I vinnerklassen kan den aller beste hunden få tildelt Certifikat (Cert) om dommeren mener den er bra nok til det. De som blir nr 2 og bakover kan eventuelt få CK, som betyr certifikat-kvalitet. Det betyr at dommeren synes hunden egentlig er bra nok til å få Cert, men siden det kun kan deles ut et cert pr kjønn får den CK som "trøstepremie". Dommeren velger selv hvor mange som får CK, og han må heller ikke dele ut certet om vinneren ikke er god nok til det. Cert-sløyfa er nasjonalfarget rød, hvit og blå, mens CK er rosa.

De hundene som får Cert og CK går videre til beste hannhundklasse, hvor også de beste fra championklassen og veteranklassen er med. De fem beste hundene blir plassert, og får som vanlig rød, blå, gul osv sløyfe. Vinneren blir beste hannhund.

Så går man gjennom alle de samme klassene for tispene, og den endelige vinneren der blir selvfølgelig beste tispe. Så konkurrerer disse to mot hverandre, og vinneren blir naturlig nok Best i Rasen (BIR) og får tofarget rød og gul sløyfe. Den andre blir BIM (best i motsatt kjønn) og får grønn og hvit (?) sløyfe, tror jeg.

Rasevinneren går videre til gruppefinalen og stiller mot rasevinnerne av samme gruppe (f.eks. gr 1, gjeterhunder). Vinneren blir Best i Gruppen (BIG). Så stiller alle gruppevinnerne mot hverandre i Best i Show (BIS).

En hund som får Certet for tre ulike dommere på tre ulike utstillinger (hvor minst en må være en NKK utstilling eller evt aseklubbens spesialutstilling) får tittelen NUCH champion.

Phu - da tror jeg at jeg har fått med alt. Ble visst ikke så kort allikevel... Var dette forståelig, synes du? Hvis ikke får du spørre igjen så kan jeg prøve å forklare meg bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig oversiktlig og bra skrevet, Cavalita!

Men jeg stusset på en ting, som kanskje bare er en litt uklar formulering. Du skriver:

2.) JKK - Juniorklasse, konkurransebedømmelse: Åpen for alle hunder som har fått 1. JK. I denne klassen kan dommeren tildele særlig gode juniorer Hederspremie (HP) i ubegrenset antall, som kvalifiserer til deltakelse i VK-Vinnerklasse hvis de fyller kravene til deltakelse i VK.

Altså, mener du her at det er andre ting som kreves for deltagelse i VK i tillegg til å få en HP? Jeg var skråsikker på at eneste krav for å delta i VK var en HP fra JKK/AUKK (evt 1AK selvsagt).

En annen ting siden du tydeligvis har god oversikt over dette: Da jeg skrev innlegget mitt ble jeg litt usikker på de ulike sløyfene man får i en konkurranseklasse. Jeg mener at vinneren får rød, nr 2 blå, nr 3 gul, nr 4 grønn, men hva i huleste er det nr 5 får? Eller får nr 5 grønn og nr 4 noe annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret?

-Hva er du forvirret over? Siste episode av Hotel Cæsar?

Hva betyr alt sammen?

- Oi, alt sammen. Verden og universet? Meningen med livet?

Kjekt med litt mer forklarende topicer, så blir det enklere å sile ut tråder man vil og ikke vil lese og man bruker ikke unødig av andres tid og energi, i hvert fall her "nede".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret?

-Hva er du forvirret over? Siste episode av Hotel Cæsar?

Hva betyr alt sammen?

- Oi, alt sammen. Verden og universet? Meningen med livet?

Kjekt med litt mer forklarende topicer, så blir det enklere å sile ut tråder man vil og ikke vil lese og man bruker ikke unødig av andres tid og energi, i hvert fall her "nede".

Og poenget med og ta dette her på forumet var?

Du sendte meg en PM vipsen,tror du ikke det holder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forvirret?

-Hva er du forvirret over? Siste episode av Hotel Cæsar?

Hva betyr alt sammen?

- Oi, alt sammen. Verden og universet? Meningen med livet?

Kjekt med litt mer forklarende topicer, så blir det enklere å sile ut tråder man vil og ikke vil lese og man bruker ikke unødig av andres tid og energi, i hvert fall her "nede".

Unnskyld meg Vipsen, men dette var vel en noe unødvendig måte å henvende seg til en bruker på?

Helt greit med en mere passende tekst i topicen, men den øverste, og i mine øyne, upassende bemerkningen, den som jeg har uthevet, sømmer seg vel ikke en moderator? Mange har skrevet tilsvarende topic uten å få en slik spydighet fra en moderator i retur. Nei, dette passer seg virkelig ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kommentaren var ment humoristisk fra Vipsen og er et ledd i og få folk til og skrive bedre overskrifter.

Ingen vits og ta det personlig, ettersom Vipsen snakket generelt.

Så går vi tilbake til diskusjonen :wub:

Beklager, men jeg må kommentere dette innlegget ditt, Espen. Hvis innlegget til Vipsen var generelt ment, så burde dette vært utelatt:

Forvirret?

-Hva er du forvirret over? Siste episode av Hotel Cæsar?

Hva betyr alt sammen?

- Oi, alt sammen. Verden og universet? Meningen med livet?

Og det burde også vært skrevet som et generelt innlegg uten å quote noens innlegg.

Og hvis dette innlegget til Vipsen var humoristisk ment så burde det vært puttet på en smiley eller to.

_Jeg_ forventer i hvertfall at en moderator opptrer mer korrekt enn hva Vipsen gjorde i det innlegget.

At det kan skrives bedre overskrifter av mange er jeg helt enig i. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel strengt tatt ikke en diskusjon eller? :wub: Hun spør jo bare hva tingene betyr og sånnset er det jo greit å svare!

Kaller du det å svare når det kommer en kommentar om Hotell Cæsar eller dette andre, når vedkommende spør om noe som har med utstilling å gjøre? Har du lest innlegget til Vipsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å svare ironisk/sarkastisk på et innlegg blir svart med at man ikke har humor, men mens man faktisk bruker ironi i et generelt innlegg med eksempler så er man ute etter noen og man er useriøs og uten vurderingsevne.

Vi skal såklart unngå å formulere oss på denne måten i framtiden siden noen tydeligvis tar seg nær av det.

Ytterlige kommentarer på dette ender med advarsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaller du det å svare når det kommer en kommentar om Hotell Cæsar eller dette andre, når vedkommende spør om noe som har med utstilling å gjøre? Har du lest innlegget til Vipsen?

Jeg snakket ikke om det;) Snakket om det espen sa, og trådstarter.. Jeg mener at dette ikke er en diskusjon og er litt forundret over at dette ligger UNDER diskusjon... Er enig i det du mener og sier mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HØH...advarsel? Merkelig..mener du med det? Skjønte jeg den egentlig...

Enig at det ikke virket generelt.Men okei..ble nok kanskje oppfattet feil.

Jeg oppfattet det heelt likt faktisk,og eg pleier ikke lese ting på vranga.

Er man vandt til å bli angrepet så blir man paranoid :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det mener vi akkurat det som står der, de som kommenterer den saken etter det innlegget vil få en advarsel.

Da skal det tildeles advarsel til, i riktig rekkefølge: borzoi, ulvinne, espen, inustaff og vipsen.

Og meg, tydeligvis, siden jeg skriver det jeg skriver nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg egentlig lite om jeg får en advarsel da jeg ikke har laget bråk med en sjel på noe forum,noen gang.Vil da i tilfelle gratulere dem som får den ære å benytte seg av det.

Skal det utdeles advarsel bare for at man ikke ønsker og diskutere noe mer,

og ønsker å stoppe kjeften på resten ..så er den metoden litt vel tåpelig i mine øyne.

Da viser det tydelig at man føler ubehag over at folk sier ifra,og at man blir irettesatt som moderator.

Det går jo utover stoltheten,og da bruker vi det midlet vi har som "sjef"

"slutt å snakk mer om dette ellers!"

Muligens maktmisbruk...?Tar jeg ikke feil er Vipsen ny moderator...?

Hmm...

Som sagt..

Jeg er enig i at innlegget kunne misforstås og at det er unødvendig og kommentere det noe videre.

Men og true med advarsler ,nei hallo..

Da ber man ihvertfall om mer kommentarer..

Jeg tar gjerne imot en advarsel om moderator mener at jeg har fortjent det.

For jeg klarer nemlig ikke dy meg når jeg leser innleggene,og moderator kaster inn forbud mot å kommentere.

Pyttsann..

Måtte bare si mitt synspunkt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da viser det tydelig at man føler ubehag over at folk sier ifra,og at man blir irettesatt som moderator.

Det går jo utover stoltheten,og da bruker vi det midlet vi har som "sjef"

"slutt å snakk mer om dette ellers!"

Muligens maktmisbruk...?Tar jeg ikke feil er Vipsen ny moderator...?

Hmm...

Takk for synspunktet. Kan opplyse om at det innlegget mitt var et resultat av et møte mellom flere moderatorer, deriblandt eier av forumet, hvem som til slutt skulle skrive det er urelevant fra vår side, så da faller argumentet "vipsen er ny" litt til jorden.

Nå har det blitt lovet at ting skal bli sagt uten grunlag for fremtidig misforståelse siden enkelte tar seg nær av det og dermed er saken ute av verden.

For all del, fortsett å si fra, kun på den måten kan Sonen utvikle seg og bli bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare gi meg en advarsel også, for også jeg reagerte på dette, men jeg har vært i tvil på om jeg skulle gidde å svare på slik nonsens eller ikke...

Ja, "Sonen" blir nok helt sikkert et MYE bedre diskusjonsforum hvis moderatorene først slenger inn flåsete bemerkninger til en innskriver med et reelt spørsmål og SÅ (idet noen reagerer) faktisk truer med advarsler hvis noen kommenterer hvor utrolig dumt det faktisk var. (Ironi - hvis ingen skjønte det..)

Så hvorfor ikke la oss alle slenge inn slikelydende svar på fornuftige og vettige spørsmål - for hvis "flere moderatorer, deriblant eier av forumet" syndes DET er en grei måte å svare på temaer, så må det jo også være OK for alle oss andre å gjøre det, ikke sant?

MEN, på den annen side, så i disse diskusjonene er det jo også kommet kommentarer om at temaet i seg selv ikke var "hett" nok for å være her "nede" - så da må det vel være greit at noen (også en moderator) å slenge inn en "brannfakkel" eller to, eller?

På DEN måten er man jo kanskje sikret en litt heftigere diskusjoner. Slike "fakler" funker jo alltid helt strålende (som alltid) - helt uavhengig om det er O.T. eller ikke..

Så hvis DET var intensjonen, så var det jo helt genialt! Men kanskje litt dumt med tanke på å holde "diskusjonen" på rett emne, men...

Så værsågod - sleng ifra dere advarsler på de av oss som "svarer på tiltale" og faktisk prøver å holde denne Hundesonen fritt for tøvete kommentarer som er fullstendig utenfor tema og virkelig støtende for oss som leser dette, og skjønner hva vedkommende faktisk spør om.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<klippet> Så værsågod - sleng ifra dere advarsler på de av oss som "svarer på tiltale" og faktisk prøver å holde denne Hundesonen fritt for tøvete kommentarer som er fullstendig utenfor tema og virkelig støtende for oss som leser dette, og skjønner hva vedkommende faktisk spør om.

Susanne

AMEN!

Helt enig SusanneL. Og for første gang siden jeg kom til sonen, har jeg vurdert å bruke "rapporter-knappen", men fant ut at det neppe var særlig vits da den jeg skulle ha rapportert var en moderator. En mer flåsete og unødvendig krass kommentar har jeg ikke sett her før - og den var OT i tillegg.

mvh

HeliX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg får ofte raskere bånd med hannhunder jeg omgås, men jeg har nok selv landet på at det er tisper jeg skal ha nå. Foretrekker å ha hund som ikke skal tøffe seg eller bli tøffet på av andre hunder (og min erfaring er at dette er svært mye mer utbredt blant hanner enn tisper, selv om det det å forvente uansett kjønn blant noen raser), og synes ikke det er stas med høy kjønnsdrift hele året og stresset det kan medføre heller. Men hanner er generelt noe friskere (på den måten at det er flere tisperelaterte plager enn hannhundrelaterte) og ikke variabel i forhold til egen syklus som noen tisper er. 
    • Hannhunder kan sikkert være fine dyr for noen, men det er dessverre ikke min personlige opplevelse, og den jeg har hatt ga ikke særlige gode erfaringer med kjønnet. Jeg foretrekker helst tisper, især siden man nå ønsker drive oppdrett. Syntes de er mer seriøse, ærlige og stabile oppå det igjen. For ikke å snakke om manglende snoppevask, markering og lettere for samkjønnsaggresjon For all del, jeg kjenner trivelige hannhunder, og en gang i fremtiden var planen å forhåpentligvis importere en trivelig og fin en. Men har skjønt at å planlegge hund skal jeg ikke gjøre, det går aldri som jeg vil   
    • Jeg eier en selveier leilighet i et sameie. Helt uproblematisk. Leste vedtektene før jeg bydde/kjøpte og snakket med megler om dyrehold også først.  vi er vel rundt en 70 enheter tror jeg totalt på 5 bygg. Og jeg vet det er minst 10 hunder som bor her fast pr.d.d + folk som passer hund med ujevne mellomrom. Og en hau med katter er det også. Eneste regelen vi har er at hunder ikke skal i heisen pga allergi, det går bra siden hvert bygg kun er 4 etasjer. Tror dog det er folk som bryter den regelen ganske ofte som bor høyere opp en meg i første. 😂  Relativt nytt bygg da, ferdigstilt i 13/14 og dermed veldig god lydisolering også. 
    • Han fikk vite det når vi hadde hilsa på valpene! 😂
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...