Gå til innhold
Hundesonen.no

ID MERKING


Inustaff

Recommended Posts

Å kalle en uchipet hunde for ubrukelig er helt bak mål...

For mange som kjøper valp har jo aldri tenkt å gå på utstilling eller på ulike prøver.De fleste hunder er faktisk familiehunder...

Og jeg mener du som utstiller har plikt til å lese utstillingsreglene før du melder på til utstilling. Du skriver faktisk under på at du har gjort deg kjent med reglene når du melder på!!! At du ikke leser på forhånd, kan du vel ikke laste oppdretter for??

Selv leverer vi alle valper chip'et. Det er inkludert i prisen, men ikke fordi kjøperne skal på utstilling, men fordi vi vil at hundene skal kunne gjenkjennes hvis de stikker av...

Det er fritt opp til hver enkelt oppdretter å chippe! Kjennner noen som har hatt dårlig erfaring med vandrende chip når valpene er chipet tidlige, og de ber derfor eierne chippe selv når hunden skla røntges, eller ved 9 måneder hvis de ønsker å gå på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste skjønner hva jeg mener når jeg sier at hunden er ubrukelig som rasehund når den ikke er chippet.Det er hvertfall ingen andre som har reagert på den måten før.

Som om jeg sa at hunden var dum uten chip..hahaha.

Kanskje burdte jeg si "ubrukelig".Whatever...

Fullverdig rasehund er den ikke i mine øyne,ettersom man ikke kan delta på rasebedømming.

Det kan man etter nye regler gjøre kun med chippet hund.

Altså,hunden får innpass ved chip og er derfor ikke lenger likestilt med en blandingshund.

Men er fullverdig som den rasehunden man har betalt for.

INGEN som skjønner hva jeg mener med det?HØH..merkelig...

Synes det er en god måte å si det på jeg.

Skjønner ikke hva du reagerer på...?

Jeg mener at en oppdretter som tar seg grådig betalt for valpene,burdte kunne inkludere chip.

Det er rett og slett så enkelt som det.

Når folk skal betale for en rasehund,så vil de kanskje også ha mulighet til å stille den ut.

Uansett hva den er verdt utenom,og hvordan en hund fungerer i familielivet uten chip.

Er ikke det som er tema her.Best er det om den er chippet.Utstilling eller ikke.

Jeg er da klar over at en hund er like mye verdt som kjæledyr og at folk flest har den til familiehund eller annet bruk/arbeid..i tillegg.Andre går på utstilling og alt i sammen.

Jeg har da hund selv..Og har hatt langhårete hunder som for andre er ubrukelige bokstavelig talt.

Fordi den ikke kan stilles ut og holder standard."Verdt blanding"

Men..Å måtte betale ekstra penger(for noe oppdretter kunne ha gjort)for å gi rasehunden din den mulighet den burdte ha som rasehund til omlag 12 000.Det synes jeg virker rart.

Kall meg gjerne sær,men det står jeg på.

Unnskyld meg om du skulle ta deg nær av synet jeg har på hunden min...

Ikke vet jeg hva du tror om det..men bryr meg svært lite om det da jeg tydelig ser at du ikke har sett tegninga.

Skal du påstå at jeg er useriøs fordi jeg sier og mener det jeg mener?

Det må du forklare nærmere...

Jeg er nemlig ikke mindre glad i hunden min fordi om den ikke er chippet.

Vil si at det er ditt problem at du ikke oppfatter hva jeg mener med at hunden er ubrukelig som rasehund til tross for prisen en betaler for denne rasehunden...

Og til Inu

Har dessverre ikke lest noen ting,da jeg ikke har peiling på utstilling og har derfor ikke forutsetning for å vite hvilke sider jeg må oppsøke og hva jeg er nødt til å ha eller ikke ha.Lese eller ikke lese.

Jeg er usikker på utstilling og spør folk som har peiling og maser om alt hva gjelder utstilling.

Proffene og oppdrettere burdte da informere om hvor man finner opplysninger som er viktige å vite..ettersom man faktisk SPØR.Og fortelle meg det som er viktig å vite.

Er tross alt oppdretter som maser meg på utstillingen in the first place.

Jeg har jo totalangst fordi jeg ikke vet NOE OM DET.Visste ikke hvor jeg skulle melde på engang.

Det stod ingenting om ID merking der jeg meldte på,heller ikke noe annet.

Eneste jeg skrev var opplysninger om hund og foreldre,eier og oppdretter.

Så det så...

Nei mange familier har nok ikke tenkt å gå på utstilling eller prøver.

Men er det riktig og selge rasehunder uten stamtavle også da?

(velger å ta det også som et eksempel)

Folk trenger jo ikke stamtavle om de ikke skal avle,stille eller på prøver..Gjør de vel?

De fleste har den liggende i skuffen..Hunden er jo av sin rase uansett..

klart den er verdig,det er jo en familiehund man er glad i!

Men stilles kan den ikke..da må man betale noen ekstra hundrelapper...så er det bra..

Da bør de som ønsker det betale for stamtavla selv,sånn at hunden de har kjøpt blir den rasehunden med en rasehunds muligheter..som man igjen..har betalt rasehund pris for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig her er hva som er inkludert i kjøpsprisen... Det burde det stå noe om i salgskontrakten din som DU har skrevet under på. At du ikke visste at hunder må være ID-merket for å stille på utstilling har jo ikke noe med hva som inngikk i kjøpesummen å gjøre.

Alle av oss har vært nybegynnere en gang, og har vært nødt til å finne ut av hvordan ting på utstilling fungerer - at du ikke har visst at en hund må være ID-merket for å være med på offisielle prøver kan jo ikke oppdretter lastes for - eller ? Oppdretter kan jo ikke vite hva du ikke vet ?

En rasehund har "stamtavle" dersom den er registrert i NKK... dvs den får et registreringsnummer, og det er det eneste man trenger for at hunden skal få være med på utstilling. Eier trenger ikke å ha papiret som kalles "stamtavle" i hendene for å være med på dette. Dersom en oppdretter selger en valp uten stamtavle, er den sannsynligvis heller ikke registrert i NKK - og det skal også framgå av kontrakten mellom kjøper og selger - altså at valpen selges UREGISTRERT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er jo bare og chippe hunden selv da. Mange oppdrettere av større hunder som ikke velger og vaksinere, siden de vokser så utrolig fort og mye. Og da har chippen lett for og flytte seg, hender de finner de igjen nede ved labben ol. Så store hunder kan det faktisk være lurt og chippe når de har vokst fra seg det værste, siden om hunden da skulle bli borte og id chippen har flytta seg, så kommer man ikke så langt med idchippen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

INUSTAFF: Orket ikke quote deg da innlegget ditt var laaangt, men her kommer svar på hvorfor jeg reagerte, og hvorfor jeg ikke skjønner hvorfor dette er så big deal for deg.

Du sier at det oppdretter som ønsker at du skal stille ut, så da forstår jeg det som om hunden ble kjøpt av helt andre grunner? Altså at du kjøpte deg en rasehund av helt andre årsaker enn utstilling?

Altså må du jo ha hatt en tanke om at du ønsket deg en rasehund til tross for at utstilling ikke var viktig. Hva dine motiver var for å betale dyrt for en rasehund vet jeg ikke. Kanksje det var det å ha oversikt over slektas helse? Kanskje var det å ha en hund som er registrert i NKK? Kanskje var det fordi du hadde falt for en bestemt rase? Er du ikke enig i at chip eller ikke chip ikke spiller noen rolle når det gjelder dette?

Fortell gjerne egne begrunnelser for at du valgte å kjøpe en rasehund.

Når man betaler for en rasehund betaler man for mye mer enn den chippen du maser om. Man vet navnene og kan gjøre research og lese om slekten, man vet mere hva man får om man kjøper en rasehund enn en blanding (i de fleste tilfeller), man får et individ av en bestemt rase man har bestemt seg for. Dette er for meg en rasehund (grovt sett), og chippen har ingenting å gjøre med det.

Tinka min er altfor stor og grov til å stilles ut. Men like fullt er jenta m en SHELTIE :o

...Og det var da voldsomt som du gikk i forsvar da... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At hunden ikke er chippet og at oppdretter ikke fortalte meg om dette er ikke poenget med hele tråden.

Selvsagt var det en tilleggs irritasjon fra meg til oppdretter,når jeg gang på gang fra hunden var pitteliten har spurt om info til utstilling.Siden han foretrekker at jeg stiller.

Saken her er at jeg står på mitt jeg som vanlig.

Tar man på seg oppdretter jobben og driver buisness,så får man gjøre det skikkelig.

JEG vil ALLTID mene at hunder skal være chippet hos oppdretter.

At chippen vandrer er greit,men det har nå dyrlegen sagt at den gjør uansett.

Om jeg velger å gå på utstilling eller ikke,og om det er oppdretter som maser om det spiller ingen trille.

Jeg skal gå å chippe hunden NUH,og stikker herfra nå så jeg kommer tidsnok. :D

Fortsatt mener jeg det jeg mener..

og jeg lurer på om mange har sine meninger fordi de er oppdrettere som ikke chipper,eller ønslker å bli det?

Ja visst kan jeg provosere :o men jeg bare spør...

Åja må si det og får jeg løper..

det er big deal på grunn av at oppdrettere idag har så fin fine hjemmesider,logo,kennelnavn,fine titler...osv osv..NOEN mer valpekull en verden muligens trenger av deres rase..og så når de da skal leke butikk på denne måten..så krever jeg at hunden er chippet...Hihihi..

Men dette er da ikke egentlig noen diskusjon og fortsette i det uendelige..

Folk har forskjellig oppfatning av hva en seriøs oppdretter er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inustaff skriver: Fortsatt mener jeg det jeg mener..

og jeg lurer på om mange har sine meninger fordi de er oppdrettere som ikke chipper,eller ønslker å bli det?

Må bare le litt av deg nå... Håper og tror at folk kan ha sine meninger utan at noen skal tillegge dem en grunn for sine meninger...

Og jeg kan godt svare deg, Nei, ikke er jeg oppdretter og er meget tvilsomt om jeg noen gang blir det.

Men klarer bare ikke med min beste vilje å forstå hvorfor chippet eller ei skal bli et så stort problem. I mine øyne er en oppdretter like seriøs om han chipper valpene eller ei før de blir solgt. Seriøsiteten bør ligge helt andre plasser i et oppdrett enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror de fleste skjønner hva jeg mener når jeg sier at hunden er ubrukelig som rasehund når den ikke er chippet.Det er hvertfall ingen andre som har reagert på den måten før.

Som om jeg sa at hunden var dum uten chip..hahaha.

Kanskje burdte jeg si "ubrukelig".Whatever...

Fullverdig rasehund er den ikke i mine øyne,ettersom man ikke kan delta på rasebedømming.

Det kan man etter nye regler gjøre kun med chippet hund.

Altså,hunden får innpass ved chip og er derfor ikke lenger likestilt med en blandingshund.

Men er fullverdig som den rasehunden man har betalt for.

INGEN som skjønner hva jeg mener med det?HØH..merkelig...

Synes det er en god måte å si det på jeg.

Skjønner ikke hva du reagerer på...?

Jeg mener at en oppdretter som tar seg grådig betalt for valpene,burdte kunne inkludere chip.

Det er rett og slett så enkelt som det.

Når folk skal betale for en rasehund,så vil de kanskje også ha mulighet til å stille den ut.

Uansett hva den er verdt utenom,og hvordan en hund fungerer i familielivet uten chip.

Er ikke det som er tema her.Best er det om den er chippet.Utstilling eller ikke.

Jeg er da klar over at en hund er like mye verdt som kjæledyr og at folk flest har den til familiehund eller annet bruk/arbeid..i tillegg.Andre går på utstilling og alt i sammen.

Jeg har da hund selv..Og har hatt langhårete hunder som for andre er ubrukelige bokstavelig talt.

Fordi den ikke kan stilles ut og holder standard."Verdt blanding"

Men..Å måtte betale ekstra penger(for noe oppdretter kunne ha gjort)for å gi rasehunden din den mulighet den burdte ha som rasehund til omlag 12 000.Det synes jeg virker rart.

Kall meg gjerne sær,men det står jeg på.

Unnskyld meg om du skulle ta deg nær av synet jeg har på hunden min...

Ikke vet jeg hva du tror om det..men bryr meg svært lite om det da jeg tydelig ser at du ikke har sett tegninga.

Skal du påstå at jeg er useriøs fordi jeg sier og mener det jeg mener?

Det må du forklare nærmere...

Jeg er nemlig ikke mindre glad i hunden min fordi om den ikke er chippet.

Vil si at det er ditt problem at du ikke oppfatter hva jeg mener med at hunden er ubrukelig som rasehund til tross for prisen en betaler for denne rasehunden...

Og til Inu

Har dessverre ikke lest noen ting,da jeg ikke har peiling på utstilling og har derfor ikke forutsetning for å vite hvilke sider jeg må oppsøke og hva jeg er nødt til å ha eller ikke ha.Lese eller ikke lese.

Jeg er usikker på utstilling og spør folk som har peiling og maser om alt hva gjelder utstilling.

Proffene og oppdrettere burdte da informere om hvor man finner opplysninger som er viktige å vite..ettersom man faktisk SPØR.Og fortelle meg det som er viktig å vite.

Er tross alt oppdretter som maser meg på utstillingen in the first place.

Jeg har jo totalangst fordi jeg ikke vet NOE OM DET.Visste ikke hvor jeg skulle melde på engang.

Det stod ingenting om ID merking der jeg meldte på,heller ikke noe annet.

Eneste jeg skrev var opplysninger om hund og foreldre,eier og oppdretter.

Så det så...

Nei mange familier har nok ikke tenkt å gå på utstilling eller prøver.

Men er det riktig og selge rasehunder uten stamtavle også da?

(velger å ta det også som et eksempel)

Folk trenger jo ikke stamtavle om de ikke skal avle,stille eller på prøver..Gjør de vel?

De fleste har den liggende i skuffen..Hunden er jo av sin rase uansett..

klart den er verdig,det er jo en familiehund man er glad i!

Men stilles kan den ikke..da må man betale noen ekstra hundrelapper...så er det bra..

Da bør de som ønsker det betale for stamtavla selv,sånn at hunden de har kjøpt blir den rasehunden med en rasehunds muligheter..som man igjen..har betalt rasehund pris for.

JA, Inustaff, jeg synes du er helt på jordet.

Det som avgjør om hunden din er "renraset"/rasehund er om den har stambok/registreringspapirer (i Norge er NKK det største stambokregisteret, med også NHL og f eks ambullklubben (ambullforbundet eller ambullnorge, hva de nå kaller seg p.t) kan skrive "stambøker". De har ingen offisiell status, men sier noe om hva disse interesseorganisasjonene krever for at hunden skal betraktes som renraset i deres system.

Så kan det være verdt å merke seg at NKK f eks ikke anerkjenner stambøker utskrevet av NHL (dvs at om du kjøper rasehund fra en oppdretter som bare er tilsluttet NHL og gir deg stambok/regpapirer derfra så får du likevel ikke stille hunden på NKKs utstillinger, men fra NHL har du likefullt et papir som sier den er renraset.).

Men, hvis vi skal forenkle det for deg, så kan vi holde oss til NKK, som de fleste regner som norsk hundelivs hovedorganisasjon, de har et forslag til standardkontrakt som sier at valpen skal leveres registrert og helseundersøkt (helseattest skal ligge ved kjøpekontrakten), og at kjøpsavtalen skal underskrives av begge parter, og begge skal ha sin kopi (du har sikkert en du også).

Den standardiserte norske avtalen sier ingenting om chiping, og det står oppdrettere i NKK-systemet fritt å selge hunder uten chip, da de skriver under på ære og samvittighet (sammen med hannhundeier) at foreldrene til valpen/hunden er dem som står i stamboka.

I Sverige derimot får ikke oppdrettere levere valper som ikke er id-merket enten med tatovering eller chip. Så hvis dette er et poeng for deg så foreslår jeg at du kjøper din neste hund i nabolandet vårt.

Så lenge det ikke finnes lovregler for hva en valp får koste så sier jo ikke prisen noenting om hva som MÅ være inkludert - hvis du sa til oppdretter fra starten av at det var viktig for deg å få hunden chipet så ville det jo være en smal sak for oppdretter å sørge for det ved veterinærbesiktningen og bare kreve deg for litt høyere valpepris...

Forøvrig sier ikke chipen noenting om valpens verdi eller renrasethet - du kan jo chipe så mange bastarder du bare orker...

Men, det stemmer at hunden skal være id-merket for å delta på NKKS prøver og utstillinger, men om du f eks planlegger å kjøpe en ambull neste gang så hjelper det deg lite å få en id-merket valp, NKK har ikke anerkjent rasen så du får ikke delta samme hvor mange tatoveringer og chiper hunden har...

Lotta

PS: Jeg er oppdretter og alle våre valper blir chipet før de drar hjemmefra - men det anser jeg for å være "ekstraservice" - og anmerker for hånd på kjøpskontrakten at dette er gjort i tillegg til de kravene som NKK stiller... (Men du har tydeligvis ikke lest kontrakten du - eller så har du ikke sørget for å få en - for da kunne du jo ikke vært irritert på andre enn deg selv...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis ikke lest innleggene fra starten du Lotta..eller?

Jeg har lest kontrakten,som ikke nevner chip eller ikke chip.

Mener også at det er obligatorisk..fra ppdretters side.

Jess!Vårt naboland er deilig..Jeg flytter dit om ikke så lenge!Halleluja..

Hihi.. :)

Nå er hunden chippet forresten...Så nå har hunden sine muligheter.

Ja selfølgelig er det andre ting som avgjør om en oppdretter er seriøs eller ikke,

men det var heller ikke noe å ta opp her...

Vi kunne sikkert diskutere en masse i denne tråden tenker jeg...

Som for eksempel ;synet på hunden min,eller om jeg har giddet å skaffe kontrakt..

"smil til verden,og verden smiler tilbake"

Moahahaha...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øøh.. hvis det er noen her som er useriøse så er det hvertfall ikke oppdretteren.

QUOTE(Inustaff)

Til faenivold me hele dritten.Hunden er jo ustabil uansett.

Inustaff skriver: Vi kunne sikkert diskutere en masse i denne tråden tenker jeg...

Som for eksempel ;synet på hunden min,eller om jeg har giddet å skaffe kontrakt..

"smil til verden,og verden smiler tilbake"

Moahahaha...

Har vel bare en ting å si til dette, og det er at du fremstiller i værtfall ikke deg selv så bra. <_<

Håper hunden blir bedre presentert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener chipping hos oppdretter er obligatorisk, og det er i alle fall vanlig på min rase.

er helt enig. Jeg ville vært meget skeptisk til å kjøpe en hund som ikke er chippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel litt opp og ned. For meg er det det samme om hunden er chippet eller ikke, det krever da ikke så mye å få gjort det selv..? Så lenge den kommer med vaksine og stamtavle og ellers alt i orden så er det ikke noe problem syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du gi litt mer grunn til det Vicky?

Jeg ser på det som en obligatorisk ting. Rett og slett. For meg blir det helt unormalt å kjøpe en hund som ikke er chippet. Det er vertfall normalt for min rase. Men ville aldri kjøpt uchippet hund uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en obligatorisk ting. Rett og slett. For meg blir det helt unormalt å kjøpe en hund som ikke er chippet. Det er vertfall normalt for min rase. Men ville aldri kjøpt uchippet hund uansett.

Jaja, du om det. Om du ser på de forskjellige innleggene i dette emnet så er det forskjel på hva diverse oppdrettere har som policy for sine valper. Kan og legge til at jeg aldri har kjøpt en hund som er chippet eller merket ved levering. Og mine hunder har alle funket meget bra. Har heller aldri og kommer aldri til å se på det som et problem at de ikke er det når jeg kjøper valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, du om det. Om du ser på de forskjellige innleggene i dette emnet så er det forskjel på hva diverse oppdrettere har som policy for sine valper. Kan og legge til at jeg aldri har kjøpt en hund som er chippet eller merket ved levering. Og mine hunder har alle funket meget bra. Har heller aldri og kommer aldri til å se på det som et problem at de ikke er det når jeg kjøper valp.

Nei, da er det fint for deg :) Jeg derimot vil ha i pose og sekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på det som en obligatorisk ting. Rett og slett. For meg blir det helt unormalt å kjøpe en hund som ikke er chippet. Det er vertfall normalt for min rase. Men ville aldri kjøpt uchippet hund uansett.

Hvorfor ikke?

Vi chippet Kali hos dyrlegen etter at vi fikk henne og det gikk helt fint :) Det er jo egentlig ingen forskjell for hundene blir jo dyrere når de er chippet uansett :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sant..sier litt at hunden blir dyrere...

Henger meg oppi det som ble sagt at det burdte være en uskreve regel for en seriøs oppdretter og selge chippet..men jeg gidder ikke gjenta det...igjen og igjen..kom bare på det plutselig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...