Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei dere. 

Vi henter vår hund nr 2 neste helg. Så vo trenger nå bur i bilen til begge.

Aller helst håpet vi å kjøpe brukt.

Men det er ikke mange store nok føler jeg til salgs. Blir veldig dyrt akuratt nå med spesiallaga. Vi har varebil. Håpet på dobbelbur. 

Bredden på bilen er 120 cm innvendig. 

Finner en del bur på 111 og 112 cm brede. Jeg kjenner litt på om dette er stort nok?:/ ser de som selger disse burene har hatt akitaer og rottweilere (samme str som hannen vår eller tyngre)

Vår hann er på ca 45 kg og 68-69 i høyden. 

Tispa ender nok på mellom 32-35 uten å kunne si helt sikkert. Husker ikke i hode ca mankehøyde men rett i underkant av 60. 

Hvor bredt bør buret minst være synes dere for at hundene skal ha det greit? Høyden tenker jeg skal være 70+ og dybden skal være minst 90 cm. Bredden er jeg usikker på. Ville gjerne hatt 60 til begge eller gjerne 55 til tispa og 65 til hannen. Men vanskelig når man skal kjøpe brukt?

Tips?:)

Vi kan forsåvidt ha enkle bur hvor ett står med døra ut til sidedøra og det andre til luka bak. Men er redd for hvordan dette blir og om det funker dårlig mtp åpning å lukking da skyvedøra på siden ikke er så stor.

Skrevet

Jeg tenker at størrelsen kommer veldig an på om hundene kun sitter i bur under kjøring til og fra, eller om de sitter lengre tid i bur på trening, kurs osv. Her sitter hund brått noen timer i bur hver uke, da vi er på trening 4-5 ganger i uka, hvor bilburet blir oppholdsplass til hunden mellom øktene. Og til mitt bruk er 90x55 passe til border på 22 kg. Da har han plass til å ligge behagelig. Hadde vi kun kjørt til og fra, kunne han hatt mindre bur. Sikkerheten skal være bedre med mindre bur, men jeg må ta hensyn til de timene han ligger i parkert bil også.

I din situasjon ville jeg kjøpt så bredt bur du kan ift bilen din, i og med at hundene er så store. Kela hundebur er veldig rimelig, selv om de er spesiallaget. [emoji4]

Skrevet

Med to store hunder ville jeg utnyttet hele bredden til bilen. Å kjøpe nytt Kelabur (som blir laget på mål) ligger på samme pris som brukte av andre merker (om ikke billigere). Mener jeg betale 2700,- for mitt bur, dog mindre men likevel. 

Skrevet
På Saturday, May 06, 2017 at 11:29 PM, Kristiin skrev:

Med to store hunder ville jeg utnyttet hele bredden til bilen. Å kjøpe nytt Kelabur (som blir laget på mål) ligger på samme pris som brukte av andre merker (om ikke billigere). Mener jeg betale 2700,- for mitt bur, dog mindre men likevel. 

Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. ? har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Skrevet
Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. [emoji52] har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Jeg betalte 3600 i går for dobbeltbur på 115x90x60, med 4 dører.
Skrevet
3 timer siden, Wildlife skrev:

Står de skal ha 4000 pluss så kommer evt frakt i tillegg da vi bor i rogaland. ? har tenkt dette etterhvert. Gjerne vi bare kkøper to enkle bur nå i starten da 

Jeg betalte 450-500,- for frakt til Trondheim. :)Jeg ville sendt han en mail å hørt om prisoverslag på et gitt bur. 

Skrevet
11 timer siden, Wildlife skrev:

Det hørtes veldig dyrt ut! Betalte 3400 eller 3600 for dobbeltbur med utakbar skillevegg (112x136x80). Spesialtilpasset med sær skråvegg, tre dører, 15 cm bein og kant oppå. Betalte 500 i frakt til Bergen (tungtransportsjåfør som tok jobben på si). Kelamannen ordnet kontakt med sjåføren :) 

• 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ikke et dumt spørsmål i det hele tatt! Det er faktisk veldig lurt å tenke på både helse, mengde og hva slags belønning man bruker. Til valp ville jeg brukt små, myke godbiter som er lette å spise raskt. Poenget er at bitene skal være bittesmå, spesielt når du belønner ofte. Bruker du mye godbiter i trening, kan du gjerne ta litt av dagsrasjonen og bruke den som treningsmat. I starten belønner man ofte, fordi valpen skal forstå hva som lønner seg. Etter hvert som atferden blir mer stabil, kan du begynne å belønne mer variert: noen ganger godbit, noen ganger ros, noen ganger lek, noen ganger å få snuse, hilse eller løpe videre. Lek kan også være en veldig god belønning, særlig for valper som synes drakamp, jaktlek eller leke sammen med deg er gøy. Du trenger ikke ha alle lommer fulle for alltid, men i valpeperioden er det smart å ha belønning lett tilgjengelig. Etter hvert faser du ikke belønningen helt ut, men du belønner sjeldnere og mer strategisk. Jeg har skrevet mer om ulike typer belønning her: Belønning – hvordan og med hva belønner jeg hunden min?
    • Jeg har en venninne som har to hunder mad navn Emmy og Lilly, så det var litt morsomt! Jeg synes Emmy er finest av de tre
    • Ja, det kan absolutt virke som om en hund har “null sosiale ferdigheter”, spesielt hvis hun har hatt lite gode erfaringer med andre hunder, dårlig sosialisering, mye stress eller har lært at konflikt er den tryggeste strategien. Men ofte handler det ikke om at hunden “ikke gidder å forstå”, men at hun blir så stresset, usikker eller gira at hun ikke klarer å lese signalene godt nok. Da kan hun enten bli for intens, gå for tett på, overse dempende signaler eller reagere kraftig når andre hunder sier ifra. Jeg ville ikke latt henne “finne ut av det selv” med andre hunder hvis det stadig ender i konflikt. Da får hun bare mer trening i feil strategi, og de andre hundene får en dårlig opplevelse. I stedet ville jeg jobbet med veldig kontrollerte møter: god avstand, rolige hunder, korte økter, parallelle turer og pauser før det bikker over. Målet er ikke nødvendigvis at hun skal bli sosial med alle hunder, men at hun lærer å være rolig rundt andre hunder uten å måtte bort, mase, kjefte eller skape konflikt.
    • Hei! Jeg ville vært litt forsiktig med å tolke dette som “bølling”, selv om det kan se sånn ut. Hos usikre hunder kan bjeffing fort bli en strategi som fungerer: “jeg bjeffer, og da får jeg mer kontroll / den andre hunden holder avstand”. Selv om nabohunden er snill, betyr ikke det nødvendigvis at Lilje opplever situasjonen som trygg. Jeg ville derfor ikke latt henne være tett på ham når hun kjefter, men heller bruke ham som en trygg treningshund på større avstand. Gå parallelle turer der hun slipper direkte kontakt, blikk og press. Belønn rolig atferd, snusing, kontakt med deg og det å kunne se ham uten å reagere. Hvis hun begynner å kjefte, er dere sannsynligvis for nærme eller situasjonen varer for lenge. Målet er ikke at hun skal “skjerpe seg”, men at hun lærer en annen strategi enn å skremme bort. Og for nabohundens skyld er det helt fair å skjerme ham fra å bli kjeftet på tett oppi. Jeg ville fortsatt brukt snille hunder i treningen, men med mer avstand, kortere økter og mindre direkte samhandling. Jeg har skrevet mer om dette her: Hunden bjeffer på andre hunder – hva kan du gjøre?
    • Hei! Dette høres ut som en hund som allerede går med ganske høyt stressnivå, og da kan bilkjøring fort bli veldig overveldende. Særlig for en omplasseringshund som fortsatt er i en ny situasjon. Jeg ville forsøkt å dele biltreningen opp i veldig små steg, og ikke bare “kjøre mer” for at hun skal venne seg til det. Start gjerne med bilen helt i ro: gå bort til bilen, belønn, gå vekk igjen. Etter hvert kan hun være inni bilen uten at dere kjører, så med motoren på, og til slutt veldig korte kjøreturer. Målet er at bilen gradvis blir forutsigbar og trygg, ikke noe hun må “holde ut”. At hun ikke takler å være alene i bilen, ville jeg trent på separat og på samme måte: så korte avstander/sekunder at hun ikke rekker å få panikk. Jeg har skrevet en mer konkret steg-for-steg-guide her: Biltrening for redde hunder
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...