Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
På 21.4.2017 at 10:43 PM, SFX skrev:

Gratulerer med valp!

Husk at valpen må ha gyldig ormekur for å komme inn til Norge - den må være gitt mellom 24-120 timer før du kommer til Norge. Du må stoppe på grensen for å vise papirer og fortolle valpen.

Kupper litt her:
Holder det med èn tablett før innreise til Norge slik som tidligere?  Eller er det 28 dagers regel med 2 tbl i løpet av 1-2 dager i hjemlandet og deretter ny tbl etter innførsel i Norge ?

Skrevet
15 minutter siden, jaktlykke skrev:

Kupper litt her:
Holder det med èn tablett før innreise til Norge slik som tidligere?  Eller er det 28 dagers regel med 2 tbl i løpet av 1-2 dager i hjemlandet og deretter ny tbl etter innførsel i Norge ?

Du kan velge.

Enten en tablett/riktig dose til hundens vekt mellom 24-120 timer FØR ankomst Sverige. Dette MÅ stemples i passet av veterinær, det holder ikke med egenerklæringen som var for noen år siden.

Eller tablett i Norge, vente minst 24 timer og maks 28 døgn for å ta ny tablett, så kan du reise til Sverige, og hunden må få tablett igjen senest 28 døgn etter siste tablett. Alle ormekurene skal oppføres i passet.

Glam, for eksempel, fikk ormekur i forbindelse med Crufts i mars - da fikk han en dag jeg likevel var innom veterinær, en ny tablett en uke etterpå, vi var i England, så visste jeg at han skal stilles i Danmark og Sverige i løpet av sommeren, så da har jeg fortsatt å gi ham hver 28. dag fordi det endte med å bli færre tabletter enn om jeg skulle gitt ham to ganger i Norge for hver utstilling - det er ikke alltid det er så lett å finne veterinær på utenlandske utstillinger, og for eksempel i Danmark koster det gjerne 250 kroner, mens jeg betaler 135 kroner hos min veterinær. 

Skrevet
1 time siden, SFX skrev:

Du kan velge.

Enten en tablett/riktig dose til hundens vekt mellom 24-120 timer FØR ankomst Sverige. Dette MÅ stemples i passet av veterinær, det holder ikke med egenerklæringen som var for noen år siden.

Eller tablett i Norge, vente minst 24 timer og maks 28 døgn for å ta ny tablett, så kan du reise til Sverige, og hunden må få tablett igjen senest 28 døgn etter siste tablett. Alle ormekurene skal oppføres i passet.

Glam, for eksempel, fikk ormekur i forbindelse med Crufts i mars - da fikk han en dag jeg likevel var innom veterinær, en ny tablett en uke etterpå, vi var i England, så visste jeg at han skal stilles i Danmark og Sverige i løpet av sommeren, så da har jeg fortsatt å gi ham hver 28. dag fordi det endte med å bli færre tabletter enn om jeg skulle gitt ham to ganger i Norge for hver utstilling - det er ikke alltid det er så lett å finne veterinær på utenlandske utstillinger, og for eksempel i Danmark koster det gjerne 250 kroner, mens jeg betaler 135 kroner hos min veterinær. 

Takk for svar, fikk tilsvarende svar fra MT.  Dette er en valp som skal importeres fra Åland til Norge og går via Sverige.  En behandling var nok sa veterinæren.

  • Like 1
Skrevet
1 time siden, jaktlykke skrev:

Takk for svar, fikk tilsvarende svar fra MT.  Dette er en valp som skal importeres fra Åland til Norge og går via Sverige.  En behandling var nok sa veterinæren.

Men det blir vel krav til rabiesvaksine også da, Åland går vel innunder Finland? Eller har de unntak?

Skrevet
3 timer siden, SFX skrev:

Men det blir vel krav til rabiesvaksine også da, Åland går vel innunder Finland? Eller har de unntak?

Joda, valpen er 4 mnd og rabiesvaksinert og skal komme hitover på lørdag :) 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...