Gå til innhold
Hundesonen.no

Sele til hund


Recommended Posts

Hei! 
Jeg har to små dverg pinscher/jack russel terrier blandinger på ca 6-8 kg. Siden de har vært ganske små har vi brukt noe lignende katteseler men jeg ønsker å begynne å gå enda lengre turer og gjerne trene med dem. Vil derfor ha en sele som ikke presser på halsen da de drar en god del når de går tur, men som samtidlig er sikker og som de ikke klarer å dra seg så lett ut av. Tenker å kjøpe for rundt 300-500 kr pr sele. Så hvis noen har noen gode seler de kan anbefale hadde det vært bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Martesofiee skrev:

Hei! 
Jeg har to små dverg pinscher/jack russel terrier blandinger på ca 6-8 kg. Siden de har vært ganske små har vi brukt noe lignende katteseler men jeg ønsker å begynne å gå enda lengre turer og gjerne trene med dem. Vil derfor ha en sele som ikke presser på halsen da de drar en god del når de går tur, men som samtidlig er sikker og som de ikke klarer å dra seg så lett ut av. Tenker å kjøpe for rundt 300-500 kr pr sele. Så hvis noen har noen gode seler de kan anbefale hadde det vært bra :D

Jeg er veldig fornøyd med MR sykkelsele. Synes den sitter stabilt på hunden,  også når den trekker. :)

Kelpien min bruker str 4. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
7 timer siden, mokken skrev:

Jeg er veldig fornøyd med MR sykkelsele. Synes den sitter stabilt på hunden,  også når den trekker. :)

Kelpien min bruker str 4. 

Jeg har den som tursele. Veldig god tursele, men ikke god når hunden trekker. Den trekker seg opp i halsen og hemmer pusten når de trekker hardt. Som tursele er de veldig fine og de som produserer dem er veldig greie ifht endringer på standardstørrelsene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har litt forskjellige seler og ifht trekking er jeg pr.idag mest fornøyd med Zero DC Short selen. Den kan han gå å snuse i bakken med uten å hoste/bli kvelt. Bruker denne som sporsele også nettopp av den grunn. 
11873363_10153037050270423_3049806841322

Jeg bruker også en Hurtta Active sele, den ligger mer stabilt på min hund, men blir for grunn i halsen og når han drar med hodet ned så blir det til at den klemmer på halsen hans. 
16112848_10154175483315423_8214391561758


De ser ikke sånn kjempe ulike ut mtp plassering i halsen, men resten av utformingen gjør at trykket havner annerledes i dem. 
Jeg har også billigere y og h seler, men disse sklir såppass rundt at de stort sett blir liggende å støve ned hos meg. :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Rocket said:

Jeg har litt forskjellige seler og ifht trekking er jeg pr.idag mest fornøyd med Zero DC Short selen. Den kan han gå å snuse i bakken med uten å hoste/bli kvelt. Bruker denne som sporsele også nettopp av den grunn. 
11873363_10153037050270423_3049806841322

Jeg bruker også en Hurtta Active sele, den ligger mer stabilt på min hund, men blir for grunn i halsen og når han drar med hodet ned så blir det til at den klemmer på halsen hans. 
16112848_10154175483315423_8214391561758


De ser ikke sånn kjempe ulike ut mtp plassering i halsen, men resten av utformingen gjør at trykket havner annerledes i dem. 
Jeg har også billigere y og h seler, men disse sklir såppass rundt at de stort sett blir liggende å støve ned hos meg. :P 

Såå nydelig hund du har! Får nesten ta å kjøpe den selen tror jeg. Lest veldig mye bra om den og det så i all fall ut som den satt bra ut på din hund! :) Viktigste hos meg er jo det at han ikke hoster og gisper etter luft når han drar, og at den sitter bra på. Andre litt billigere seler har gått bra når de var små men nå begynner dem å bli større og da er de ikke like greie lenger.. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Martesofiee skrev:

Såå nydelig hund du har! Får nesten ta å kjøpe den selen tror jeg. Lest veldig mye bra om den og det så i all fall ut som den satt bra ut på din hund! :) Viktigste hos meg er jo det at han ikke hoster og gisper etter luft når han drar, og at den sitter bra på. Andre litt billigere seler har gått bra når de var små men nå begynner dem å bli større og da er de ikke like greie lenger.. :P 

Da må du antagelig kjøpe en lang sele ala nomesele. Alle korte seler jeg har prøvd (inkl den) blir trukket opp i halsen om de trekker hardt. Om de derimot bare suller rundt og trekker litt innimllom kan både denne og sykkelselen til MR være bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å fremprovosere trekking når du prøver på så ser du fort hvordan selen sitter på din hund. Det er jo tydelig store individuelle forskjeller.

Jeg har zero dc selen til min andre hund men den er ikke optimal her, den "vandrer" endel i trekk. Jeg er mye mer fornøyd med MR selen som sitter stabilt og ikke kommer for høyt opp på min hund. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...