Jump to content
Hundesonen.no

Forbedring av FVF


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Følger tydeligvis alt for mange flinke lydighetsfolk på insta, for nå har jeg for første gang fått motivasjon og lyst til å prøve å få til en bra fri ved fot. Vært preget av å trene med setter - så lenge bikkja har gått på venstre side med kontakt og i halvveis grei posisjon har jeg vært fornøyd liksom :aww: 

Hva er dere beste tips og råd? Hvordan lærer dere det inn og fortsetter treningen? :) 

Link to post
Share on other sites

Begynner med å få inn en god utgangsstilling. Og har superkorte økter før belønning, dvs ofte bare ETT skritt slik at jeg er sikker på at hunden får belønning når den er på rett sted. Så mye av første året trenes egentlig det å opparbeide sterk forventning til selve posisjonen. Og jeg løser ut før jeg belønner, dvs - jeg markerer for belønning idet hunden er på rett sted, og deretter løser den ut og belønner. Hvis jeg ikke løser ut før jeg belønner er det avgjørende HVOR belønningen kommer fra slik at posisjonen blir bra. Terper mye på dette, med mye belønning og mye ulik belønning. 
Etterhvert utvider jeg med antall skritt/lengde, legger inn vinkler, sidesteg, bakover osv, men går ofte tilbake og repeterer posisjonen ved å trene 1 - 2 skritt, belønn. 

Og fra jeg har valper belønner jeg ved venstre kne, alltid. Så de opparbeider en superstor forventning til venstresiden min, og i utgangsposisjon. (var forøvrig det som "straffa" seg på siste rallykonk da Lotta insisterte på å komme inn i utgangsstilling når hun egentlig skulle inn i front :D )  

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker lokking, selve innsitten regner jeg med du har koll på, derfra går jeg med godbit i handa og handa over snuten på hunden som får prøve å ta godbiten til og begynne med(kan og bruke hånda som target). Holder handa der det passer ifht å få hunden i den posisjonen jeg vil. Etterhvert kan jeg løfte handa litt opp korte strekker slik at hunden går likevel og belønne. Strekke det mer og mer så det blir mindre og mindre hjelp. Etterhvert liker jeg godt å gå med leke eller godbit på utsiden av hundens hode(omvendtlokking), synes det gir bra fokus, bra posisjon og lett å få trent utholdenhet og lengde og ikke bare gå små strekker, og det synes jeg er en fordel. Personlig bruker jeg mye synlig belønning hele tiden, men viss man ikke ønsker det så tar man det jo bare gradvis bort :) 

Link to post
Share on other sites
9 minutter siden, Malamuten skrev:

Jeg bruker lokking, selve innsitten regner jeg med du har koll på, derfra går jeg med godbit i handa og handa over snuten på hunden som får prøve å ta godbiten til og begynne med(kan og bruke hånda som target). Holder handa der det passer ifht å få hunden i den posisjonen jeg vil. Etterhvert kan jeg løfte handa litt opp korte strekker slik at hunden går likevel og belønne. Strekke det mer og mer så det blir mindre og mindre hjelp. Etterhvert liker jeg godt å gå med leke eller godbit på utsiden av hundens hode(omvendtlokking), synes det gir bra fokus, bra posisjon og lett å få trent utholdenhet og lengde og ikke bare gå små strekker, og det synes jeg er en fordel. Personlig bruker jeg mye synlig belønning hele tiden, men viss man ikke ønsker det så tar man det jo bare gradvis bort :) 

Slik gjør jeg det også, og jeg føler at det å fjerne hånda/godbiten går automatisk og uten problemer. Og det gir fine og presise FVF'er.  Begynner med ett og ett skritt og øker gradvis lengden vi går før belønning. Krever da at hunden går så riktig som mulig helt fra start, og heller korte avstander. Synes det funker bra, og godt å se andre med samme erfaring :)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.



  • Nye innlegg

    • For alle de skrekkeksemplene ved fôrvertavtaler, så finnes det sikkert flere titalls som har fungert slik de skal Avtalene varierer mellom oppdretter til oppdretter og hund til hund, både hva gjelder betaling, krav og rettigheter. Tradisjonelt sett, for tisper, er disse alternativene vanlige, alle med oppdretter som hovedeier.  Fôrvertavtale: 2 kull, hunden overdras vederlagsfritt Halvfôrvert/deleier: 1 kull, halv valpepris.  Noen velger å ta depositum som tilbakebetales ved overdragelse, jeg syntes ikke det høres fornuftig ut, men det blir gjort. Noen har avtaler om hvis hunden ikke skal fullbyrdet sine kull, så kjøper vert den ut av oppdretter (ved enkelte begrunnelser), andre over drar den vederlagsfritt. Noen oppdrettere er veldig strenge på alle krav i kontrakten, kan være alt fra fôrtype til tidspunkt, andre er mer løsslupne.  Nå har jeg min første hund ute på deleie (1 kull, halv valpepris, jeg hovedeier, hun deleier). Det viktigste punktet jeg føler vi satte i kontrakten var at det skulle være åpent for diskusjon av alle punkter etter avtaleinngåelse og alle bestemmelser vedrørende hunden, det er da avhengig av en god kontakt og kommunikasjon.   
    • Jeg forstår godt at oppdrettere ønsker å sette ut valper på for. De kan nesten ikke ha alle potensielle avlshunder hjemme hos seg selv. Da er det bedre at de vokser opp i normale hjem, og utvikle seg på best mulig måte der. Jeg skjenner kun ei som sier hun aldri skal bli forvert igjen. Og det er nok fordi oppdretter ikke forholdt seg til kontrakten. (Hun ville ha 3 kull på tispa istedenfor 2 som stod i kontrakten) Ei annen har kjempegod kontakt/samarbeid med oppdretter. Så ved den siste tispen hun hadde hjemme hos seg så gav hun beskjed at hun mente at tispen hun hadde, ikke var egnet til avl pga problemer med gemytt. Siden de har veldig god kontakt og stoler på hverandre, tok oppdretter denne informasjonen til etterretning. Og tispen skal aldri ha valpen (ble omregistrert til forverten) Det viktige er at de har god kontakt/samarbeid, og en god kontrakt.  (Ellers så vet jeg om oppdrettere som selger valper til full pris, og hvor det står i kontrakten at de skal kunne få bruke hunden i avl dersom oppdretter ønsker det. Eier av hund får da betaling for denne tjenesten)
    • Vi skal ha renraset SB. Linjen er ikke så aktiv som de andre forstod jeg. Da vi var hos oppdretter har vi fortalt hvem vi er og hva vi driver med. Så sa de at de hadde en kull på vei som passet oss. Altså, SB er fortsatt aktive hunder, men er noen hakk lavere fra den linjen. Så vi har bestemt for å go for it. Eneste er at vi har sau og høns i nærheten og jeg kjenner jeg er litt redd for at hunden kan stikke av ved et uhell. Er det avliving av hunden da? Eller holder det med å betale erstatning til bonden?
    • De fleste hunder går godt overens med barn om de blir vant til det fra tidlig av og på en fornuftig måte. Det viktigste er å passe på å skjerme barn og valp for hverandre så det ikke blir for voldsomt for noen av dem, og etablere regler for hva som er lov og ikke, både for barn og hund. Barna må lære å ikke forstyrre hunden når den sover eller spiser, eller signaliserer at den vil være i fred, og egentlg tilsvarende for hunden. Det kan være greit å bruke kompostgrinder for å dele av litt så valpen kan være sammen med dere uten å ha "tilgang" til barna, for eksempel.
    • TS; du skriver at dere ønsker en husky. Hva er det slags hund det er snakk om, siberian husky eller alaska husky?  Den førstnevnte er jo en renraset hund mens den andre kan være en mix av både det ene og det andre.. Hvis det er en sb , er det en valp fra showlinjer det er snakk om eller en trekkhund?    Siden jeg ikke har hverken småbarn eller husky av noe slag, skal jeg ikke si så meget om kompabiliteten mellom de to annet enn det generelle; la aldri hund og barn være alene sammen og pass på at barnet ikke plager hunden. Når folk snakker om at hunder er ‘barnevennlige’ er det vanskelig å skjønne hva de referer til, da noen mener at hunden skal finne seg i alt   fra poden uten å mukke ( hvis den gjør det, så er det enveis billett til dyrlegen..) mens andre har en mer fornuftig innstilling til saken. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Create New...