Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskjellige daghjem for ny valp


Kefir
 Share

Recommended Posts

Et familiemedlem skal få seg hund, og for å få kabalen til å gå opp med tanke på jobb planlegger han en ordning hvor valpen noen arbeidsdager er hjemme i huset og blir passet av andre (eller han jobber hjemmefra), og noen dager blir levert på vei til jobb hos meg eller søsteren min og tilbringer arbeidsdagen hos en av oss. Det vil nok altså bli tre forskjellige hjem den oppholder seg i på omgang: sitt egentlige hjem og to andre. Den første uken etter at valpen hentes vil hele familien dessuten være på hyttetur.

Blir dette alt for kaotisk for en valp, eller vil den raskt venne seg til situasjonen? Ingen av oss har hatt egen hund eller valp før, så det hadde vært fint med tips og råd fra mer erfarne hundefolk.

PS: Det er forresten snakk om en schæfertispe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette snakk om fra starten? Isåfall så ville jeg kanskje revurdert det. Om det er snakk om etter to-tre uker så bør det gå helt greit, men jeg mener valpen bør få tid til å slå seg til ro i nytt hjem før den begynner å sendes rundt på daglig basis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en valp på 16 uker. Når jeg tenker tilbake på de første ukene, så tror jeg ikke det hadde vært ok for henne å være flere forskjellige steder fra starten av. Det var mer enn nok nytt for henne med ett nytt sted. Og hun er en veldig trygg valp. Man vet aldri hvordan valpen er, og det er kanskje best å planlegge for at valpen kan være mindre trygg enn min var. Vi var hjemme i 3 uker, deretter dro vi en uke på hytta. Det gikk kjempefint.

Nå er man jo veldig forskjellige som hundeeier også, men for meg hadde det også vært veldig stressende å ha henne forskjellige steder og hos ulike folk helt i begynnelsen :blink:. For meg var det litt som å få en baby og jeg ville veldig gjerne være mest mulig med henne, ble stresset når jeg ikke var sammen med henne.

Siden disse første ukene er så viktig med tanke på sosialisering er det lurt å ha snakket sammen om hva valpen skal oppleve/være med på i denne perioden og hvordan man skal håndtere den når den ikke oppfører seg helt som planlagt (biting, tissing inne osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe mulighet for at de som passer kan komme hjem til der valpen bor isteden, da? Jeg tenker at det kommer veldig an på valpen om det går greit eller ikke, men at det ikke er ideelt med tanke på at valpen skal slå seg til ro hjemme osv. Må man så må man, og det er jo en del som for eksempel har med valpen på jobb den første tiden uten at det er noe problem. Vi hentet vår siste valp i sommerferien og startet med to uker på hytta. Det gikk for så vidt greit, men vi måtte på en måte starte litt på nytt med hjemmealene-trening og renslighetstrening da vi kom hjem til huset vårt. Hun var en veldig trygg valp, som var fornøyd bare hun hadde sine faste folk rundt seg, og så la vi opp til en ganske rolig hverdag de første ukene uansett hvor vi var (mye nok å venne seg til å med komme inn i en småbarnsfamilie).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker så lenge den får noen få dager i sitt nye hjem til å slå seg til ro, så skal det ikke være noe problem. En valp skal jo gjøres vandt med det livet den en dag skal måtte leve som voksen hund. Nå skal kanskje ikke den voksne hunden være veldig ofte i andre hjem, men den skal kunne takle det de gangene den blir passet når familien skal på ferie eks. 

Jeg var hjemme med min egen valp i 1 uke. Denne uken drog vi fint på besøk til venner, og hun ble da med meg i nye hus ofte. Andre uken ble hun passet av venner av meg hjemme hos meg, eller hjemme hos de. Hun taklet det helt fint. Hundene mine er ofte med meg på besøk til andre, så jeg er veldig avhengig av at hundene mine takler dette. Valpen det var snakk om i dette tilfellet er nå voksen og hun slår seg utrolig raskt tilrette i alle hjem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min har blitt passet masse av forskjellige mennesker, da jeg ikke har hatt noe valg med jobb. Jobber deltid, så det har vært kanskje ca 1 gang i uka. Hentet henne på en tirsdag, og allerede lørdag var hun på besøk hos søsteren min og samboeren mens jeg var på jobb. Det gikk helt fint. Siden har hun vært passet av andre ca 1 gang i uka-annenhver uka hvor jeg har vekslet mellom folk fra "passegruppa" mi av venner og kollegaer som er på rundt 4-5 steder. Nå er hun min første valp, så jeg vet ikke hvordan ting vanligvis er, men jeg liker å tenke at hun har hatt litt godt av det jeg, da jeg alltid har ønsket at hunden min skal kunne takle å være hos andre mennesker uten meg. Og det virker som hun takler det helt fint! Aldri noe syting når jeg drar, og blir hun levert ute blir hun gladelig med den andre personen hjem. Har hørt at spanieler knytter seg veldig til eieren, så jeg liker å tenke at Lotta har hatt godt av å vende seg til å slappe av hos forskjellige mennesker. Da jeg ønsker å være fleksibel i framtiden mtp hvem som kan passe henne hvis jeg skal bort. Har aldri fått noe tilbakemelding om at hun har virket stresset når hun har vært hos andre.

 

Men som sagt er dette min første valp, så jeg føler ikke jeg har kunnskap nok til å konkludere med noe. Men hun ser ikke ut til å ha tatt skade av det hvertfall.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke noen problem her :) Fikk hun på en fredag,måtte på jobb mandag. Først var hun til søstra mi som bodde 3 etasjer lengere opp i 1.5 time,så til en annen hundeeier i 5 timer til jeg kom hjem. Dette gjorde vi noen mnd til kunne være litt alene hjemme. Ble en veldig trygg hund som tilpasset seg fint overalt hele livet :)Jeg har alltid hatt med meg hundene mine bort på besøk overalt :)  Hun måtte jo dessverre avlives for 4 uker siden pga kreft ( ble nesten 11 år) ??Jeg driver leter etter valp nå. Satser på få i når har 3 uker sommerferie men,etter den tid blir det pass hjemme hos 2 andre som bor i nabolaget ser ingen problem med det jeg. Jeg synes det er litt fint de blir litt vant til være andre plasser/ bli passet av andre. Endel hunder som ikke er så vant med sånnt trenger ikke være de enkleste sette bort om trenger pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tusen takk for tanker og innspill! Jeg har vært innom og lest alle svarene selv om jeg ikke har skrevet tilbake, og det har vært nyttig å se hva dere andre tenker.

Vi var på besøk hos oppdretteren hvor vi nevnte denne problemstillingen, og oppdretteren mente at det burde gå greit — både det å dra på hytta først, og så etter hvert litt forskjellige dagpassere/daghjem. Jeg fikk inntrykk av at oppdretteren er veldig flink til å sosialisere og miljøtrene valpene, det er jo et godt utgangspunkt.

Så det ender opp med at vi henter valpen i påskeferien og satser på at dette går fint. Kanskje får vi til at valpen blir passet i hjemmet sitt i enda større grad enn vi først trodde, det vil i så fall gi enda mere ro for den lille. Som en av valpepasserne er jeg veldig spent, har jo som nevnt ikke hatt hund før så alt er veldig nytt. Gleder meg veldig til å bli liksom-hundeeier og å få se en valp vokse opp :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Toril skrev:

Jeg tenker at hvor valpen er ikke er det viktigste,men at den har kjente folk alle steder. Og tilnærmet like rutiner :)

Håper du har rett i det, for der har vi jo en fordel med at to av de tre hundepasserne er sammen med valpen på hyttetur de første 6 dagene nå i påsken :) Så da får vi god tid til å bli kjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Nå har vi hatt henne i åtte dager. De har blitt fordelt slik:

4 dager på hytta med hele familien, inkludert meg
3 dager i sitt permanente hjem, jeg var også der
1 dag på besøk hos meg (i dag)

Det ser ut til å fungere fint hittil. Det er vel vanskelig å si noe sikkert etter så kort tid, men vi ville forhåpentligvis merket det hvis dette opplegget gjorde henne superstresset. Det virker som om hun raskt slår seg til ro på nye steder, og det hjelper vel at hun har vært med meg hver dag siden vi hentet henne. Dermed var det forhåpentligvis ikke like rart å være hos meg i dag, for jeg var jo kjentfolk. 

I morgen drar vi til en annen hytte og er der frem til søndag, jeg er med som hundevakt. Ikke helt ideelt med nok en forflytning kanskje, men hytta skal selges og dette er siste helg med vask og ordning før visninger. 

Ellers må jeg skryte litt av at hun er veldig flink til å si ifra når hun må gjøre fra seg. Vi har hatt én dag med uhell inne hittil, ellers null og niks. Vi fikk nok en del gratis fra oppdretteren der, som begynte renslighetstreningen lenge før valpene ble hentet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...