Gå til innhold
Hundesonen.no

Alenetrening


Nikken
 Share

Recommended Posts

Har en dvergschnauzer-tispe på ca 7 mnd som jeg bare ikke får til å være hjemme alene. Har øvd sporadisk på dette fra hun var ca 4 mnd, blitt mye flinkere å øve ofte nå etter jul, men hun hyler i det sekundet jeg går ut døra - og blir ikke stille. Prøvd med godbiter, noe tyggegreier og til sist nå kong med godis i, men hun glemmer liksom kongen og begynner å sutre og pipe og hyle etter få minutter. Hun har et enormt kontrollbehov og fotfølger meg stort sett overalt, noe jeg har begrenset ved å lukke dører etter meg. Er også litt hissig temperament på henne, bråker veldig ute mot mennesker og andre hunder (der trener vi passering og går kurs). Er ikke aggressiv.

Alenetreninga ser ikke ut til å nå frem og hun har ingen læringskurve, syns jeg. Man skal jo gå inn til hunden når den blir stille, problemet er at hun aldri blir stille.

Spørsmålet mitt er da om jeg skal fortsette med babysteps (begynner å gå lei av å dikke med henne og fly inn og ut av døra), eller skal jeg bare låse døra og gå min vei? Det har fristet et par ganger, men jeg er redd hun da kan bli redd og så klarer hun aldri å være alene. Hun later også til å være en noe usikker hund, pga at hun alltid skal kontrollere alt mulig.

Har henne i bur når jeg går. Bor i liten leilighet, så det er ikke mange muligheter, og jeg skal ikke ha en hund som renner rundt og vokter hele huset når jeg ikke er hjemme.

Tar imot tips med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
21 minutter siden, Nikken skrev:

Har en dvergschnauzer-tispe på ca 7 mnd som jeg bare ikke får til å være hjemme alene. Har øvd sporadisk på dette fra hun var ca 4 mnd, blitt mye flinkere å øve ofte nå etter jul, men hun hyler i det sekundet jeg går ut døra - og blir ikke stille. Prøvd med godbiter, noe tyggegreier og til sist nå kong med godis i, men hun glemmer liksom kongen og begynner å sutre og pipe og hyle etter få minutter. Hun har et enormt kontrollbehov og fotfølger meg stort sett overalt, noe jeg har begrenset ved å lukke dører etter meg. Er også litt hissig temperament på henne, bråker veldig ute mot mennesker og andre hunder (der trener vi passering og går kurs). Er ikke aggressiv.

Alenetreninga ser ikke ut til å nå frem og hun har ingen læringskurve, syns jeg. Man skal jo gå inn til hunden når den blir stille, problemet er at hun aldri blir stille.

Spørsmålet mitt er da om jeg skal fortsette med babysteps (begynner å gå lei av å dikke med henne og fly inn og ut av døra), eller skal jeg bare låse døra og gå min vei? Det har fristet et par ganger, men jeg er redd hun da kan bli redd og så klarer hun aldri å være alene. Hun later også til å være en noe usikker hund, pga at hun alltid skal kontrollere alt mulig.

Har henne i bur når jeg går. Bor i liten leilighet, så det er ikke mange muligheter, og jeg skal ikke ha en hund som renner rundt og vokter hele huset når jeg ikke er hjemme.

Tar imot tips med takk!

Sant må du legge en plan på altså en sporadisk trening fører stort sett ikke fram.

Høres ut som du bør begynne på nytt. Det vil si å gå på badet alene, gå på do alene og sant hver dag 7 dager i uken.  Så må du trene på hjeme alene treningen. Stresser hun opp veldig tidlig så må du starte med å kle på deg som du skal gå ut men sette seg i sofaen fult påkledd og vente med å henge av deg til hunden er rolig 7 dager i uka. JA en må være konsekvent. Når hun ikke reagerer på at du gjør det så kan du kle på deg og gå ut døra, lukk den for å lukke den opp med en gang.  Du må komme tilbake mens hunden er stille. Altså det blir med en gang og utvide derfra. Vanligvis så roser jeg ikke her, bare henger av meg klær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei snelle som hylte som en stukken gris i bur, men klarte seg mye bedre uten. Det finnes alternativer til å begrense plassen som likevel gir henne mer plass, f eks en større innhegning av grinder eller å bruke et eget rom. 

Hvordan er hverdagen til hunden ellers? Tur, aktivisering osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lijenta: Mente jeg va dårligere å øve før. Nå trener vi på det omtrent hver dag flere ganger for dagen. Har begynt helt på nytt allerede én gang, derfor jeg begynner å bli utålmodig.. Men akkurat det å være utålmodig vet jeg er mitt problem, ikke hennes. Takk for svar :) Hun blir ikke så stressa, men går greit inn i buret og ser på meg når jeg kler på meg. Har også vurdert å stenge av gangen så hun slipper å være i bur og kam være på soverommet og i gangen (ca 15kvm, ikke stor plass her), men er usikker ihht at hun er en vokterhund, og jo mer plass å boltre seg på, jo mer lyd?

Skulle gjerne hørt erfaringer på dette. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line: Vi trener stort sett hver gang vi går ut døra fordi det er så mye lyd i henne. Får lekt med andre hunder flere ganger i uka, og vi går kurs én gang i uka. Tar henne med rundt i byen, og avslutter hver slik tur/trening med lek der hun får løpe i langline og herje mens vi kaster leker. Men går ikke så lange turer med henne enda, så det blir flere korte ila én dag. Jeg er også hjemmeværende, så vi er sammen hele tiden, omtrent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nikken skrev:

Lijenta: Mente jeg va dårligere å øve før. Nå trener vi på det omtrent hver dag flere ganger for dagen. Har begynt helt på nytt allerede én gang, derfor jeg begynner å bli utålmodig.. Men akkurat det å være utålmodig vet jeg er mitt problem, ikke hennes. Takk for svar :) Hun blir ikke så stressa, men går greit inn i buret og ser på meg når jeg kler på meg. Har også vurdert å stenge av gangen så hun slipper å være i bur og kam være på soverommet og i gangen (ca 15kvm, ikke stor plass her), men er usikker ihht at hun er en vokterhund, og jo mer plass å boltre seg på, jo mer lyd?

Skulle gjerne hørt erfaringer på dette. :)

Det er ikke min erfaring, men heller motsatt. Når de har oversikt så er det mindre å bekymre seg for, fordi de da har kontroll.

Og ellers, ikke vær redd for å gi henne skikkelig tur. Hun trenger det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
20 minutter siden, Nikken skrev:

Lijenta: Mente jeg va dårligere å øve før. Nå trener vi på det omtrent hver dag flere ganger for dagen. Har begynt helt på nytt allerede én gang, derfor jeg begynner å bli utålmodig.. Men akkurat det å være utålmodig vet jeg er mitt problem, ikke hennes. Takk for svar :) Hun blir ikke så stressa, men går greit inn i buret og ser på meg når jeg kler på meg. Har også vurdert å stenge av gangen så hun slipper å være i bur og kam være på soverommet og i gangen (ca 15kvm, ikke stor plass her), men er usikker ihht at hun er en vokterhund, og jo mer plass å boltre seg på, jo mer lyd?

Skulle gjerne hørt erfaringer på dette. :)

Med det dere driver på med så kan det faktisk være at hun får høye forventninger til at det dritkule som gir litt stress skjer. Hun vil vre med av den grunnen. Derfor hadde jeg prøvd ut en og en ting. Sette på en radio for bakgrunnsstør ja den kan være god i forhold til at dem varsler. Da blir gjerne varslingen litt mindre. Teste ut forskjellige romløsninger i forhold til å holde seg rolig. JEg bodde en plass før hvor hunden bjeffet på alt som kom forbi, nå har han fri tilgang til stue med panorama vinduer over vegen forbi og varsler et boff på noen enkelte som går forbi og vi har turvegen rett på utsden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, begge to. Jeg dropper buret og prøver med å ha henne semi-løs. Det føles også litt bedre ut mtp om hun blir for varm i buret og at hun kan strekke litt på beina om hun vil.

Skal også ta lengre turer. Var vel kanskje litt redd for å overstimulere henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Nikken skrev:

Takk for svar, begge to. Jeg dropper buret og prøver med å ha henne semi-løs. Det føles også litt bedre ut mtp om hun blir for varm i buret og at hun kan strekke litt på beina om hun vil.

Skal også ta lengre turer. Var vel kanskje litt redd for å overstimulere henne.

Søk på alene trening i forumet her, så finner du flere tråder om temaet :) 

Jeg er ganske godt kjent med rasen, og mine valper har fått gode turer fra de er ganske så små. Din er nå 7 måneder og da har mine vært vant med å få ca en times tur daglig ganske lenge, i tillegg til tisseturer og annet. Kan være greit å ta litt kortere de dagene dere er på kurs, hvis du opplever at det blir mye til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøvde også å bruke bur på eldste whippeten min ift. å være alene hjemme. Hun hylte og bråkte verre enn verst. Kom meg knapt ut av døra før koret satte i gang. Første gangen jeg hadde henne løs i leiligheten så tok hun det å være alene som om hun aldri hadde gjort annet. Ikke et knyst kom det fra henne. Så jeg ville definitivt prøvd å ha henne løs. Ikke alle hunder like bur rett og slett. Jeg har også en liten leilighet, så jeg setter kompostgrinder foran det jeg ikke ville hun skulle ha tilgang til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hun om natten? Sover hun sammen  med deg? Vi slet med alene- hjemmetreningen med tispa vår en stund og jobbet som nevnt ovenfor med å øke tiden gradvis. I tillegg er rutinene like om natten som når hundene skal være alene. Vi bærer hundesengene ned i gangen, slår av lyset og går å legger oss/ forlater boligen. Det virker i den forbindelse som at begge våre hunder forbinder denne rutinen med ro og søvn og kjenner rutinen svært godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.2.2017 at 5:11 PM, Nikken skrev:

Lijenta: Mente jeg va dårligere å øve før. Nå trener vi på det omtrent hver dag flere ganger for dagen. Har begynt helt på nytt allerede én gang, derfor jeg begynner å bli utålmodig.. Men akkurat det å være utålmodig vet jeg er mitt problem, ikke hennes. Takk for svar :) Hun blir ikke så stressa, men går greit inn i buret og ser på meg når jeg kler på meg. Har også vurdert å stenge av gangen så hun slipper å være i bur og kam være på soverommet og i gangen (ca 15kvm, ikke stor plass her), men er usikker ihht at hun er en vokterhund, og jo mer plass å boltre seg på, jo mer lyd?

Skulle gjerne hørt erfaringer på dette. :)

Har en ekstrem vokterhund, jo mer plass han fikk jo roligere ble han. Nå har han ikke tilgang til å se ut vinduer når jeg er borte. Persiennene er nede da. Så han går bare å legger seg for å sove. Han vokter mer når vi er hjemme og det er feks en person som er ute av oss. Har også hatt DS, hun hylte litt førte minuttene når vi dro også roa hun seg. Drev mye med lydighet, men en ting jeg aldri fikk av henne var bjeffing på hunder vi møtte på tur. Jobba med det i 8 år, ikke F om hun ga seg. Var heller ikke aggressiv og sluttet så fort hun fikk hilse. Og da hadde hun ikke noe interesse for den andre hunden mer enn 2 sek :P snodig sta skrue var hun. Men fantastisk på alle måter ellers :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.2.2017 at 4:20 PM, Line said:

Det er ikke min erfaring, men heller motsatt. Når de har oversikt så er det mindre å bekymre seg for, fordi de da har kontroll.

Akkurat dette er min erfaring også. Min hund vokter ikke spesielt og bråker heller ikke, men tidligere så tok det lang tid før hun fikk roen og hun tygde gjerne ting hun fikk tak i. Nå som jeg har flyttet til en mer hundevennlig leilighet, går det superfint. Nå har hun tilgang til størstedelen av leiligheten, inkludert soverommet og stuen hvor det er store vinduer hun får sett ut av. Hun elsker å stå der og titte ut, og hver gang jeg kommer hjem finner jeg henne nå enten sovende i vinduskarmen i stua, eller i sengen min. Hun kommer ikke engang for å hilse når jeg kommer hjem lenger, for da er hun så trøtt at hun knapt reagerer før jeg faktisk kommer helt inn til henne :P Så det er trygt å si at hun har funnet roen inne, og det er nok absolutt fordi hun nå har større plass, og god oversikt. 

Nå vokter som sagt ikke min, så hun bjeffer ikke på ting hun ser ute heller. Hun blir mye mer rolig av muligheten til å kunne se ut, men det er jo ikke sikkert det gjelder din som vokter endel, slik som @Whiskey15 sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vokter litt, de ble jo avlet for å varsle om besøkende. Min erfaring er også at han er mye roligere når han har oversikt. Han har hele leiligheten tilgjengelig, vi har satt opp en benk foran stuevinduet så han kan ligge der og se ut. På dagtid er det null problem å la ham være alene så lenge han har fått tur, på kveldstid er han mer på vakt. Men han er fortsatt ung, så vi rydder bort alt han ikke skal få tak i og passer på at han ikke er alene så lenge at han blir rastløs og sulten. Han blir kreativ når han er sulten eller kjeder seg :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...