Gå til innhold
Hundesonen.no

Islandshest!


Heidi

Recommended Posts

Noen her inne som har litt med heste og gjøre og ikke bare hunder? :mrgreen:

Når vi skal flytte fra Danmark til Norge igjen skal vi flytte til et lite småbruk. Og da skal jeg igjen ha hest :)

Har mest erfaring med dansk varmblod, men de sidste årene har min interesse faldet mere på islandshesten :D

Har redet litt på den rase, men har ikke veldig mye viten om den!

Noen her inne som har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jeg begynte å ri når jeg var 7 år. For tiden driver jeg mest med hunder, så det blir ikke mye hest. Men jeg synes hester er flotte dyr. Jeg kan faktisk ikke tenke meg et dyr som er penere utseendemessig enn en hest. Hvis jeg skulle hatt hest ville jeg nok hatt en kaldblods, selv om den dessidert vakreste hesten etter mitt syn må væer araberen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Tja, har drevet med hester siden jeg var ei lita "jintunge". Har holdt mest på med sprangridning, og har hatt et par egne ponnier, samt 4 egne hester jeg har konkurrert aktivt med i denne grenen.

Jobbet en periode i min ungdom på islandshestsenteret i søgne, og det var en fantastisk tid. Har også ridd island på kryss med disse fantastiske tøffingene.

Er det turhest du er ute etter er islandshesten "uslåelig" med sin støhet, barskhet, nøysomhet, godlynthet og behagelige gangarter.

Dersom du interesserer deg mer for klassisk ridning finner du nok bedre egnete raser en islendingen.

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt islandshester og det er herlige hester, men jeg synes at om du ikke har erfarenhet av å ri islandshest fra för, så bör du ta noen timer med instruksjon hos en rideskole eller lignende innen du kjöper hesten. Dette fordi at det er så lett å ödelegge hestens gangarter om man feks ikke kjenner om den tölter rent. Det samme gjelder å läre seg hvordan man skal ungå grisepass og sånt.

Lykke til!

før jeg dør skal jeg ri over island på islandshest. det må være den største drømmen min ever! se dimmingborgur(sikkert galt stavet) og masse annet..

Been there - done that! Har ikke ridd islandshest over hele Island, men jeg har ridd Islandshest på Island og det var en fantastisk opplevelse. Det man skal väre nöye med er å uttrykke at man har rideerfaring og vil ha en BRA hest, eller så er det lett at man får en grisepasser som ikke går et steg i tölt.

Dimmuborgir er enda mer utrolig enn man leser eller ser på tv - det går helt enkelt ikke å beskrive. Som al annen natur på Island

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei, og velkommen tilbake til Norge:) Jeg har ridd og drevet med hest så lenge jeg kan huske, blant annet med islendiger. Di er fantastiske dyr og du kan ri deg en tur hvor enn du vil, kun fantasien setter grenser :icon_redface: Nå har det seg slik at det er vendig anderledes å ri en islending i forhold til andre hester, ikke at det er noe vanskelig eller noe, men anderledes. Mye av grunnen til det er jo at hesten har 5 gangarter og ikke 3. Jeg har ikke islending selv, men om jeg skulle kjøpt meg en "hobbyhest" er jeg ikke i tvil om at det hadde blitt en islandshest.

Lykke til og håper du finner ut av hvilken rase du vil ha.

P.S: om du skulle ha deg islandshest vil jeg foreslå at du kjøper deg en vallak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Heizann!

Islandshester er kjempesnille, og vakre. Har ridd ei hoppe som heter Colka i mange år.

Kjempemoro å ri på Islandshester ja. En fin tur og familiehest i hvertfall.

Har aldri hatt en Islandshest selv men jeg har ridd lenge da. :ahappy:

Behagelig å ri, utrolig morsomt.

Elsker dem. :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Islandshest menneske jeg osgå:whistle:

Nå kan det jo hende du allerede har kjøpt deg hest da denne debatten er litt gammel men jeg skriver da noen ord for det jeg;)

Har ridd islandshest i 8 år, konkurrert i 4 av dem. De to største fordelene med islandshest er at de er robuste og har gangartene sine.

Jeg er veldig enig med en annen her som mener du bør få instrukjson om du ikke har ridd så mye islandshest før. Det er alt for mange islandshester som blir ridd som 3-gjengere eller 4- gjengere emd grisepass og ikke tølt. Dette er jo veldig synd da det nettopp er tølten (og evt passen) som gjør dem så spesielle på vår halvdel av kloden.

Som en førstegangshest trenger du ikke å kjøpe en topp konkurransehest, da er det bedre med en litt eldre, stødig 4-gjenger. Grunnen til at jeg skriver 4-gjenger er at 5-gjengerne ofte er heitere og du slipper å måtte holde styr på enda en gangart. He he

Det er utrolig gøy å starte gangartstevner, selv er jeg veldig glad i bjerkemót (foregår hver høst på bjerkebanen) og mjøsmòt (hver vår på biri travbane) da disse er litt mer actionfylte. Men det er jo litt smak og behag da;)

Lykke til med islandshest, der er best, men dessverre ganske dyre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hestejente før, gikk blant annet på rideskole i 2 1/2 år, men så fikk jeg nok av den dårlige behandlingen hestene fikk der, og da ble det bare ikke noe mer hest. Og nå liker jeg hunder bedre, pluss at det er MYE billigere. :) Men ja, hester er fine dyr de, spesielt islandshester!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
    • Takk for tipset, fikk plass så nå får vi testet ut<3
    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...