Gå til innhold
Hundesonen.no

Dvergschnauzer


Thanda
 Share

Recommended Posts

Etter å ha ventet på rett tidspunkt og overveid raser leeenge har tiden kommet for å begynne å se etter vår hund, en dvergschnauzer. Selv om vi helst skulle hatt den idag, så prøver vi å smøre oss med tålmodighet til vi finner "rett". Ser rasesiden har en valpeliste,- er de oppdretterne der kvalitetsikret nok? Ser på finn at det ligger ute valper for salg som er registrert i nkk, men ikke er på rasesiden, bør vi holde oss unna de eller kan vi bare sjekke litt ekstra? Vi selvfølgelig uansett møte oppdrettere og hunden før vi tar et valg.

Er det noe spesielt vi må være obs på / spør når vi begynner å ta kontakt med folk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @Krutsi :lol: 

Ja, jeg er oppdretter av rasen og sitter i avlsrådet i NSBK, og her er mine råd :)

Dvergschnauzer har økt i popularitet, noe som fører til at det avles på kreti og pleti. Raseklubbens krav er lave, og om en oppdretter ikke klarer å oppfylle disse så må du spørre oppdretter hvorfor. For det kan være gode grunner. Mitt siste kull var ikke godkjent, fordi hannhunden manglet en av to premieringer (kupert hale). Men dersom ingen av foreldredyrene er utstilt, og oppdretter har flere kull, så er magefølelsen min at de gjør det for å tjene penger.

En oppdretter som konsekvent klipper hundene ville jeg også tenkt meg om å kjøpe valp fra, spesielt om de ikke er utstilt heller. Dvergschnauzer er en napperase, og oppdretter skal kunne bistå valpekjøper og lære bort det grunnleggende.

Foreldredyr må være øyelyst, og attesten ikke eldre enn et år, for at valpene skal bli registrert. Men det er kun krav om kjent status, ikke fri. Sjekk derfor foreldredyrenes attester på dogweb. 

Noen oppdrettere er heller ikke veldig opptatt av mentalitet. Får du ikke hilse på mor (og far, om oppdretter eier den) så skal du ikke kjøpe valp derfra. Det er heldigvis flere nå som tar dette på alvor, og som mentaltester hundene.

Valpekullene på klubbens liste oppfyller minimumskravet klubben har, og om du velger et annet kull enn fra den listen så bør det også gjøre det. De fleste kullene havner imidlertid ikke på den listen, gjerne fordi valpene er solgt lenge før de er født. Gå heller inn på oppdretterlisten  og ta kontakt med oppdrettere, se på hjemmesider (ikke alle er veldig oppdaterte), ring og snakk med dem, besøk gjerne om det passer, finn ut hvilke planer de har. Vær i forkant, sett dere gjerne opp på aktuelle valpelister (men gi da beskjed om dere står på flere, og gi beskjed om dere ikke er aktuelle lenger). Ha is i magen, for det kan ta tid å finne den rette valpen. 

Har dere spørsmål, så svarer jeg gjerne så langt jeg kan. Lykke til :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Thanda skrev:

Tusen takk for svar :) Skal bruke rådene din Line og ha is i magen (selv om det er vanskelig for jeg vil ha valp igår liksom :D)

Hehe ja, jeg får mange henvendelser fra andre med samme ønske :D Men vi oppdrettere ser det som positivt at valpekjøper har tid til å vente.

Har dere noen preferanser på farge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...