Gå til innhold
Hundesonen.no

Søker liten/mellom-liten hund, allergivennlig, helst korthåret, middels aktivitetsnivå


Recommended Posts

Skrevet

Hello

Ser etter en ny kamerat. Min første hund på egenhånd etter å ha bodd med en Cavalier King Charles som jeg så på som min andre bror i 8 år hos mor og far.

Må være sosial og enkel å stelle, lett å ta med på turer i bil osv. 

Er på utkikk etter en hund som er noe allergivennlig. Som ikke røyter mye (helst kort pels). En Cavalier King hadde vært kanon om den var korthåret og allergivennlig, med tanke på oppførselen og aktivitetsnivået. Kan fint gå en time for dagen + doturer + lengre fjellturer i helgene. 

Har sett litt på fransk bulldog, men er litt i stuss på grunn av helsen de ofte kommer med. Noen som isåfall har tips til seriøse oppdrettere med friske hunder? Sett litt på Danmark (http://www.canesgratia.com/puppyplans) men er litt usikker på hva man betaler i moms osv da? Disse ser jo virkelig over gjennomsnittet ut for en fransk bulldog (mtp helsen)

 

Takk for svar.

Skrevet

Om korthåret er aktuelt så anbefaler jeg deg å titte på dansk/svensk gårdshund. Men om du er noe allergisk så er ikke nødvendigvis de korte småhårene noe greie, da er det bedre å ta en krøllete eller strihåret rase. De krever pelsstell, men er mer allergivennlige. Eksempelvis dvergschnauzer, bichon-rasene, dvergpuddel, cairn terrier mm.

Skrevet

Jeg har plutselig forelsket meg helt i podengo portuguese :wub: Har riktignok bare møtt ett individ av rasen, men hun var bare herlig. Eieren hadde tidligere hatt cavalier, og mente at rasene ikke var  ulike mentalt. Oppfattet den nok som hakket mer reservert mot fremmede enn cavalieren (i alle fall min, som slenger seg ned for å få kos på magen fra gud og hvermann), men på ingen måte redd. Absolutt en sosial og trivelig hund :) 

Skrevet
40 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Jeg har plutselig forelsket meg helt i podengo portuguese :wub: Har riktignok bare møtt ett individ av rasen, men hun var bare herlig. Eieren hadde tidligere hatt cavalier, og mente at rasene ikke var  ulike mentalt. Oppfattet den nok som hakket mer reservert mot fremmede enn cavalieren (i alle fall min, som slenger seg ned for å få kos på magen fra gud og hvermann), men på ingen måte redd. Absolutt en sosial og trivelig hund :) 

En venninne har strihåret podenco portugese pequeno og søster hadde korthår. Jeg opplever dem som veldig forskjellige fra cavalier. Den strihårede er mye mer sosial og førervennlig, mens de glatthåra jeg har møtt har ikke vært interessert i mennesker i det hele tatt. Glad i eier, men ikke interessert i å jobbe med eier. Veldig sterkt jaktinstinkt på mange av dem, så de kan være vanskelige å ha løse. De er også veldig aktive og krever mye tur for å være glade. 

Trivelig rase, men jeg tror det blir en stor overgang fra en førervennlig rase som liker å jobbe med eier. Pequenoen opplever jeg som mye mer myndete og urhundaktig.

  • Like 2
Skrevet
6 minutter siden, Turb skrev:

En venninne har strihåret podenco portugese pequeno og søster hadde korthår. Jeg opplever dem som veldig forskjellige fra cavalier. Den strihårede er mye mer sosial og førervennlig, mens de glatthåra jeg har møtt har ikke vært interessert i mennesker i det hele tatt. Glad i eier, men ikke interessert i å jobbe med eier. Veldig sterkt jaktinstinkt på mange av dem, så de kan være vanskelige å ha løse. De er også veldig aktive og krever mye tur for å være glade. 

Trivelig rase, men jeg tror det blir en stor overgang fra en førervennlig rase som liker å jobbe med eier. Pequenoen opplever jeg som mye mer myndete og urhundaktig.

Interessant! Ja, jakt var vel det som ble nevnt som et mulig "problemområde". 

Guest Belgerpia
Skrevet

Fransk bulldog er IKKE allergivennlig på noen som helst måte, og de røyter som et h..te og hårene setter seg fast absolutt overalt, dansk svensk gårdshund er heller ikke spesielt allergivennlig
Skal du ha allergivennlig hund som røyter minimalt så bør du gå for raser som ikke har pels, men hår. Puddel, bichon frise, bichon havanaise - sistnevnte har humør som cavalieren, glad, livlig og energisk (skal være da, man skal alltid være nøye med oppdretter).

Skrevet
1 time siden, Wilhelmina skrev:

Jeg har plutselig forelsket meg helt i podengo portuguese :wub: Har riktignok bare møtt ett individ av rasen, men hun var bare herlig. Eieren hadde tidligere hatt cavalier, og mente at rasene ikke var  ulike mentalt. 

Akkurat det der kan jeg ikke for mitt bare liv begripe. :D 

Jeg stemmer for en kortklipt bichon havanais! :heart: 

Skrevet
7 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Akkurat det der kan jeg ikke for mitt bare liv begripe. :D 

Hehe, nei ikke vet jeg. Jeg spurte spesifikt om hvordan rasen er i forhold til cavalier, ettersom det er det jeg har, og svaret var da "cavalieren er jo veldig myk, ellers er de faktisk ikke ulike".

Kanskje hun har hatt en veldig utypisk cavalier. Eller en veldig utypisk podengo :P 

  • Like 1

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...