Gå til innhold
Hundesonen.no

Valpen min kaster opp daglig!

Recommended Posts

Skrevet

Lurer på om noen har vært borti lignende eller har råd?:)

Har en valp av liten rase på snart 5 mnd. Hun er 4 kg.

Fullfóres på v&h (denne pølsa for valper). Har regnet med frem til at hun skal ha 160g ca per dag, hørtes det riktig ut?

Problemet er at hun i flere dager nå har kastet opp daglig. Det virker som alt kommer opp av mat.. gjerne i flere omganger. Hun kastet også nettopp opp rett etter hun drakk vann, kom kun vann og slim.

Hun kaster ikke opp direkte etter måltid, men det er kun mat som kommer ut. Ser av og til knotter i oppkastet, så hun knasker også litt på kattenes fór.

Har hatt mistanke om at hun er dårlig for hun roter i kattens do!!!! Tror hun har spist bæsjen, kan hun være langvarig dårlig av dette? Når jeg merket det flyttet jeg doen opp i høyden så hun ikke kommer til.

Ellers tygger hun på ALT hun får fatt på. Mye pinner og slik.

Hun er frisk og fin i formen, løper og herjer og gir ikke uttrykk for å være i dårlig form. Har normal matlyst.

Får mat to ganger per dag, har prøvd 3 for å se om det hjalp, men da spiser hun ikke opp de to siste måltidene.

Skrevet

Det er daglig, men ikke mange ganger om dagen. Maks to ganger, da ser det ut som alt maten har kommet ut. Hun går liksom ikke å kaster opp hele tiden.

Men jeg må nok kontakte veterinær på mandag om det ikke gir seg ja..

Skrevet

Om hun har fått i seg kattesand, så kan det være farlig, særlig om det er av den typen som klumper seg. Har hun normal avføring, sånn at det ikke er noen forstoppelse? 

Skrevet

Det er klumpesand ja..

Hun gir liksom ikke uttrykk i ubehag på noen måte.. Men jeg skjønner jo at det raskt kan snu, bare litt rart siden det har vart i nesten en uke.

Hun fikk litt mat for to timer siden og har føreløpig ikke kastet opp den!

Ja hun har hatt normal avføring, kanskje litt lite. Men forsto at det var vanlig når de fóres på v&h? Avføringen er ganske hard, så jeg har tenkte på om hun kanskje må ha olje i maten? Trodde det var laks i valpefóret, men nå ble jeg usikker.

Skrevet

Hvor mange ganger om dagen får den mat? De kan spy syre fordi magen er tom. Ville kanskje gitt den mat flere ganger om dagen og sett etter bedring.

Hold den unna kattedassen og kattematen. 

Da min var valp spydde hu daglig en periode, dro til veterinær og valpen ble operert da hun på en eller annen måte hadde klart å fått eti plastikk som hadde satt seg fast og blokkerte. Glad vi dro til veterinær den dagen, det kunne gått veldig galt. Nå er hun 8 år og lever i beste velgående :)

Skrevet

Jeg ville sjekket avføring i forhold til inntak og ja det blir jo ikke så mye siden hun er såpass liten. Men siden hun spiser avføring til katten så kan det kanskje være på tide med karkkur? Kontakt i hvertfall vetrinæren

Skrevet

Hun har fått ormekur, men skal kontakte vet på mandag :) kan godt vær det er på tide med en ny, hun har også fått tak i mus som kattene har fanget. Ikke spist di riktignok, men løpt rundt med de i munnen :o

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Da får jeg prøve å se etter ett annet navn til den kommende valpen min da. Siden ingen av dem falt i smak. Har dere noen andre forslag på fine navn til tispe?
    • Hva gjør dere om 10-15 år? Kommer dere til å fortsette å ha ny hund da? Det er umulig å vite men hva tror dere? Hvor gamle er dere? Jeg selv aner ikke. Ser ingen liv utenom hund men nå har jeg hatt hund hele voksne liv. Men om jeg skal fortsette med hundetrening,kurs,utstilling vites ikke. Da må jeg ha noe annen hobby men jeg vet ikke hva. Hva tror dere dere skal?
    • Var ingen av dem fine?
    • Hvilket navn er finest av Emmy, Lilly eller Sally?
    • Det er variasjon i egenskaper innad i rasen, men generelt vil jeg påstå at Hovawarten er mer samlet mentalt. De skal ha arbeids- og samarbeidslyst. Til forskjell fra mange av gjeterne kan de nok virke litt sta og egenrådige, men mitt inntrykk er at det veldig ofte er fører som ikke har knekt koden for å motivere til samarbeid med en hund som gjerne arbeider selvstendig. Det som gjør at jeg tror hoffen kan passe deg ut i fra din beskrivelse av ønsker er: - "atletiske og friske bruksschäfere der «mykere» egenskaper vektlegges" - Hoffen er en generelt frisk rase, med en funksjonell bygning. Det finnes dessuten et enormt helseregister hvor det er god oversikt over forskjellige sykdommer.  -  "Hunden som jeg ser etter er atletisk og lett, elsker å bruke nesen til f eks smeller, fungerer bra til lydighet, veldig lite skarp og ikke like mye drifter og «heithet» som hos de heftigste bruksschäfere, men ellers med forventede egenskaper av en schäferhund i en sunn kropp." - dette er for meg egentlig essensen av en hoffe. De er veldig alsidige uten å være ekstreme, og perfekte som aktive familiehunder med kapasitet for langt mer. De er atletiske og holdbare (noe variasjon i størrelse er det). Elsker å bruke nesa og trener gjerne lydighet. Den gjennomsnittlige hoffen har lite skarphet. De har (og skal ha) en del drifter, men de aller fleste er mer moderate enn de heftigste bruksschäferne. Det en skal være klar over, er at det er en vokter. De skal dog ikke vokte på alt og alle. Mine følger for eksempel gjerne med på det som skjer utendørs, men varsler kun i veldig spesielle tilfeller (hvis det plutselig står en ukjent hund på gårdsplassen eller om det er unormal aktivitet på natta). De reagerer for eksempel ikke om det banker på døra. Lager ikke lyd når jeg kommer hjem eller om noen de kjenner kommer inn uanmeldt når jeg ikke er hjemme. Vet ikke hvor du holder til, men send meg en PM om du har spørsmål og/eller eventuelt ønsker å møte en eller flere hoffer så skal jeg finne noen i nærheten av deg
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...