Gå til innhold
Hundesonen.no

Enostose/panosteitt arv?


Margrete
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er litt rart at de sier sykdommen er sjelden? Det er vel ikke en uvanlig forekommende lidelse på litt rasktvoksende, store raser? En valp fra mitt valpekull fikk dette, men det var jo ganske fort forbigående heldigvis. Det er vel ingen tvil om at dette har en viss arvelig disposisjon, men med tanke på alle mulig andre problemer hunder kan få, så vil jeg vel si at det er en relativt uskyldig lidelse - og jeg ville nok lagt vekt på andre ting før dette ved evt avl (men jeg ville kanskje ikke brukt en hund som hadde hatt sykdommen i avl om den ikke var eksepsjonelt god). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne Nei :) 

Siri: voksesmerter har mange like fellestrekk, men dette er altså ikke det. En annen type sykdom. Hadde dette vært kun voksesmerter, så hadde jeg ikke rørt rundt og sjekket i hue og rævva :) Denne hunden ble avlivet pga dyrevelferd ... Han hadde så ekstreme smerter til slutt at han bet alt som var i nærheten som kunne tenkes å ta på han. Denne hunden var den minste i kullet, la på seg sakte og forble den minste til siste slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåh, alle smerter har en diagnose, og det er ikke noen diagnose som heter voksesmerter. Det har navn som pano, hod, ocd, hd, ad  osv. 

Hos GD ser vi at pano går igjen i enkelte linjer, det er særlig hannhunder som er utsatt. Vekt ifh til høyde har noe å si, så en liten tett en er mer utsatt enn en høy og tynn en. Så ikke veksthastighet per se, men vekt/høydeforhold. 

 

Om du søker på pubmed finner du forskning både fra USA, England og Tyskland 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, er omtrent ikke på sonen, så kunne ikke svart før... 

 

Fikk ikke valpen smertelindring??? Jeg har hørt om to tilfeller der avliving har vært nødvendig, men da har ikke engang fentanyl klart å ta smertene, og begge hundene var rammet i omtrent alle ben i forkroppen og kjeven. De var forøvrig ikke slekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Margrete skrev:

Veldig spesielt at fagperson er så uvitende, dere her inne kan dette. Skulle ha svart meg før :) trodde dette var så sjeldent at selv ikke sonen viste, så da måtte man sjekke med fagpersonell, siden denne hunden var så hardt angrepet :) 

Om du søker på diagnosen får du jo opp masse informasjon om dette. Og ja, jeg synes det høres veldig rart ut at en fagperson er så uvitende om det. At hunder blir så sterkt angrepet at de må avlives hører vel med til sjeldenhetene, men jeg vet hunder av min rase som ble avlivet pga HOD etter hvert... men ikke vanlig forløp ved sånn sykdom heldigvis. Men dette blir vel litt som mange andre sykdommer - noen får det i mild grad, andre i så sterk grad at det er invalidiserende - mens de fleste får en mellomting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tulip skrev:

Sorry, er omtrent ikke på sonen, så kunne ikke svart før... 

 

Fikk ikke valpen smertelindring??? Jeg har hørt om to tilfeller der avliving har vært nødvendig, men da har ikke engang fentanyl klart å ta smertene, og begge hundene var rammet i omtrent alle ben i forkroppen og kjeven. De var forøvrig ikke slekt. 

Du er tilgitt :) Det er så mange flere her som kan slikt om avl og genetikk. Så jeg trodde det var noe alvorlig og jeg må jo innrømme at jeg har ikke hørt diagnoseordene for dette før.

Jo, han fikk smertelindring, men det hjalp ikke på han stakkars. Han hadde stor kuler på alle ledd i beina, inkludert nakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, tulip skrev:

Kuler? Det høres ut som hod og ikke pano, og muligens det som i grandeverden kalles liksomhod, en bakterieinfeksjon som oppfører seg som hod, men selvsagt ikke blir bedre uten rett antibiotika i tillegg til vanlig behandling. 

Oh, hva er HOD? Hele ord til kinderegg damen takk :P Han ble ikke bedre av noe han, det kom og gikk hele hans bittelille liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Margrete skrev:

Oh, hva er HOD? Hele ord til kinderegg damen takk :P Han ble ikke bedre av noe han, det kom og gikk hele hans bittelille liv.

Hypertrofisk Osteodystrofi. Min lille Babs hadde det da hun var valp. Diagnosen ble stilt ved røntgen av hånd- og haseledd mener jeg... men det er gjerne en lidelse veterinærer "glemmer" litt... Jeg mener det faktisk var 3 eller 4 av valpene i det kullet som hadde det (eller som i hvert fall ble syke omtrent på samme tid - og med samme symptomer, men med veldig ulike diagnoser - men alle kom seg fint etter ei uke eller to). Men som sagt har jeg hørt om tilfeller som har vært så voldsomme at avlivning ble resultatet. En bror av disse ble brukt i avl på ett kull, men ingen av de valpene ble syke heldigvis. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah takk :D Det høres jo veldig ut som om det var dette han hadde.

Lest meg opp og har funnet ut at dette var det han hadde og jeg må ha blitt feilinformert når jeg spurte. For de snakket nemlig om c-vit og steroider.

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...