Gå til innhold
Hundesonen.no

Tissetrening.


Luna-samo
 Share

Recommended Posts

Torsdag hentet jeg Luna. En 8 uker gammel valp.

det går foreløpig veldig greit. Vi er fortsatt i bli-kjentfasen. Hun er veldig søt og kosete og også rampete og gjør sånn som valper gjør.

 

det er fryktelig lenge siden jeg hadde valp så jeg har noen spørsmål om renslighettreningen. 

Hun lærer veldig fort. Hver gang hun har sovet, går vi ut og hun tisser i omtrent det sekundet hun går inn på gresset. Hun bæsjer ca 2-3 ganger for dagen.

Natten et veldig grei. Hun sover på mitt rom og vekker meg i 4 tiden og vil ut og tisse (og evt bæsje. ) sover videre når hun kommer inn. veldig flink. 

Vel, det jeg lurer på er, hvor ofte skal jeg ta henne ut utenom når hun har sovet? Det er jo lett å vite at når hun har sovet skal hun ut og tisse, men hun tisser mye utenom dette også, og det er vanskelig å vite akkurat når det kommer. Eks:  Hun kan sove, så går vi ut, hun tisser, leker litt, og går inn.  Spiser hun og drikker litt, leker, så tar vi en tur ut i Hagen igjen. Hun tisser. Vi går inn igjen. Jeg roser alltid masse når hun gjør fra seg ute.  

Inne ligger hun litt med tyggeleker, går litt rundt, snuser, koser,  også plutselig kan hun tisse på gulvet. Helt ut av det blå. ingen tegn til noe. Jeg klarer ikke se at det er noe på gang. To ganger har hun bæsjet også. Ikke noe forvarsel.

Hun kan gjerne tisse to ganger med 5 min mellomrom. Er dette vanlig? 

Hvor ofte skal jeg egentlig ta henne ut? Og etter når? Hva er tegnene jeg bør se etter? 

 

Takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt :)

Ha henne ute så mye som mulig, lurer du på om det er en stund siden sist, så er det nok det.

Ikke alle valper viser tegn, men du kan se etter om hun snuser på gulvet eller går litt i ring (for det gjør vel aldri valper ellers, ikke sant :D ) De har jo ikke kontroll selv, så det er ikke alle uhell du kan unngå.

Det virker egentlig som du har kontroll på dette, lykke til med valpen, kos deg masse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må egentlig bare prøve deg frem, men noen uhell blir det jo for de fleste uansett for som du sier så kan de tisse ofte noen ganger også. Feks fordi de ikke gjorde seg helt ferdig første gang eller fordi systemet kan bli litt overaktivt så lenge de er aktive, om de drakk mye for litt siden etc. Det skal ikke alltid så mye til. 

På sist valp måtte jeg en periode gå ut veldig ofte i starten, kanskje 2-3-4 ganger i timen (enda hun var nesten 4 mnd når hun kom hit), hun lekte mye når hun var våken og drakk mye fordi hun ble tørst av leken og disse to i kombinasjon førte til at hun måtte mye på do, selv om hun gjerne var i stand til å holde seg hele natten eller et par timer hvertfall om jeg dro ut og hun var alene hjemme og rolig. Med andre valper så har det gjerne holdt å gå ut en gang i timen i starten (når de er våkne og i aktivitet, når de sover får de selvsagt sove i fred til de våkner). Mitt beste tips er egentlig bare å starte med feks en gang i timen, eller hver halvtime også ser du hvordan det går, er det nok så har du jo et utgangspunkt også øker du på tiden gradvis til du er oppe i ønsket tid mellom luftingene. 

For å hjelpe litt kan du jo prøve å legge aviser eller absorberende pads ved døren(om hunden er vant med sånt fra oppdretter), målet bør jo fortsatt være å ikke ha uhell, men ligger de der så har du jo to fordeler, det ene er jo at det ikke blir søl om det blir et uhell, det andre er jo at valpen forhåpentligvis går mot døren når den må tisse og da får jo du et veldig enkelt gjenkjennelig tegn å gå etter og kan heller da skyndte deg å slippe den ut :) Ellers så er det vell veldig individuelt, ofte så kan man se små tegn som at de tramper litt rundt, snuser i bakken og gjør seg klar for å gå på do (vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men det er oftest ganske gjenkjennelig når man vet hva man skal se etter, selv om det kan være små tegn som også er lett å ikke få med seg om man ikke følger med godt), eller det kan hende at de går litt i retning døren, eller kanskje bare kaster et blikk dit, vanskelig å si, mens andre ganger så kommer trangen så brått på at de bare setter seg kontant ned der de står og tisser, og det var aldri noen tegn man som eier kunne ha sett. Uansett så blir det nok raskt bedre fremmover, uhell eller ei. Modenheten kommer ofte ganske raskt av seg selv. Evt så kan du jo prøve å lufte litt lenger pr gang i tilfelle hun er en sånn som ikke gjør seg helt ferdig med en gang, og da ikke bare i hagen e.l. men tusle litt rundt så man får litt fart på systemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...