Gå til innhold
Hundesonen.no

Kastrering


Recommended Posts

Jeg betalte 1200 for kastreringa...

De kan godt gå turer å sånn..men ha skjer på slik at ikke de kan gnage opp stinga. Det er veldig viktig..

Men det kommer veldig ann på hundens reaksjon. Den kan hovne opp veldig og nesten ikke klare å røre seg på en god stund eller det ka gå helt fint eller den vil ha litt vondt. Du må nesten se det litt ann og høre med dyrlegen din. Men jeg fikk beskjed om at han kunne få litt rolig mosjon og passe godt på å gi han medisiner og at han ikke får kommet borti stinga sine...

lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sjekket priser litt rundt omkring og det varierte fra 4500,- til 1200,- (som vi betalte). Det hele var over på 45 min og Pondus var faktisk like blid. Han fantes ikke groggy engang. Lampeskjermen likte han faktisk og stakk gladlig hodet inn når vi skulle ta den på. (Han fikk lov til å ha den av når han satt sammen med oss). Problemet var å holde han i ro, for han så ikke ut til å ha en eneste plage. (Nå fikk han smertestillende i en uke) Så vi hadde ingen problemer med såret eller noen ting. Eneste forskjellen jeg har merket på han er at han ikke er gal når det er løpske tisper(Og det var også poenget med kastreringen) Ellers er han seg selv lik :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi betalte 1500. rex var ganske pigg når narkosen gikk helt ut av kroppen, og kunne takes på en liten tur allerede 3 dagen. han likte ikke lampeskjermen, så han fikk ha på seg en boxershorts i stedet. når han ble kastrert så sydde de ikke igjen såret, de limte det (!!) men vi måtte alikevel passe på at han ikke slikket og vasket der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva ligger prisen på dette.? og Hvor lenge må di holdes i ro? Har en bc og litt vanskelig for å ligge stille, men regner vel me at han må ha "lampeskjerm" :) eller? kommer jo til å rive ned alt som er her da jo :) hehe

Jeg ser at du har fått endel forskjellige svar her. Ville bare påpeke (som jeg ikke tror noen andre har gjort) at prisen ikke bare varierer fra sted til sted, men også i forhold til hvor mange kilo hunden er. Her i Bergen er vel det rimeligste på 3000,- og det dyreste 8000. Og dette er beregnet på Sofus, som er over 20 kg. (grensen i pris går på 20 mener jeg).

Utover pris, har jeg lite å bidra med, siden Sofus ikke er blitt kastrert ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at du har fått endel forskjellige svar her. Ville bare påpeke (som jeg ikke tror noen andre har gjort) at prisen ikke bare varierer fra sted til sted, men også i forhold til hvor mange kilo hunden er. Her i Bergen er vel det rimeligste på 3000,- og det dyreste 8000. Og dette er beregnet på Sofus, som er over 20 kg. (grensen i pris går på 20 mener jeg).

Utover pris, har jeg lite å bidra med, siden Sofus ikke er blitt kastrert ;-)

det hørtes veldig dyrt ut må jeg si, da er jeg redd hva jeg må betale siden rex har en testikkel som ikke har kommet ned (tror jeg, den er hvertfall ikke der den skal være) og det blir vel ennå dyrere pga det. men har mange veterinærer å velge mellom, men tror de vi bruker er ganske billige, skal dit til torsdag, så skal vel høre litt da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det er egentlig en regel i Norge mot å kastrere hunder, man får kun kastrere hvis man har en god grunn.

Får du tro at det at han mangler en stein(eller den ene ligger på feil plass) er en god nok grunn.

Ville virkelig ikke kastrere hunden min om alt var i sin skjønneste orden. Men tydeligvis kan det være det beste for han om det er økt fare for testikkelkreft, og at han kanskje er mer stressa pga dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får du tro at det at han mangler en stein(eller den ene ligger på feil plass) er en god nok grunn.

Ville virkelig ikke kastrere hunden min om alt var i sin skjønneste orden. Men tydeligvis kan det være det beste for han om det er økt fare for testikkelkreft, og at han kanskje er mer stressa pga dette.

Hvis du må operere ut en stein må du regne med at det blir litt dyrere enn å bare kastrere hunden. Kryptokisme er en god nok grunn til kastrering, og det er anbefalt også å kastrere hunden da. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du må operere ut en stein må du regne med at det blir litt dyrere enn å bare kastrere hunden. Kryptokisme er en god nok grunn til kastrering, og det er anbefalt også å kastrere hunden da. Lykke til.

Men er det mulig at siden dette er en "sykdom" at det vil kunne bli tatt på forsikringa? Har ikke agria...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det mulig at siden dette er en "sykdom" at det vil kunne bli tatt på forsikringa? Har ikke agria...

Noen forsikringer dekker det, det må du nesten ta kontakt med forsikringsselskapet ditt å spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Ja som sagt i tidligere tråder så har rex blitt kastrert, og idag var vi å fjernet stingene... Men igår fikk vi den gode nyheten ;) Forsikringsselskapet dekker kastreringa. Eller operasjonen da ;) Men dvs hele, for vet`n skrev hele summen under det ;) så da får vi igjen hele summen utenom de 500 vi har i egenandel :)

Edit: retta til 500 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som sagt i tidligere tråder så har rex blitt kastrert, og idag var vi å fjernet stingene... Men igår fikk vi den gode nyheten :D Forsikringsselskapet dekker kastreringa. Eller operasjonen da ;) Men dvs hele, for vet`n skrev hele summen under det ;) så da får vi igjen hele summen utenom de 50 v har i egenandel :)

50v?

i egenandel? eller skulle det være prosent?skjønte ikke helt det jeg.. (Sikkert bare meg som er blond..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som sagt i tidligere tråder så har rex blitt kastrert, og idag var vi å fjernet stingene... Men igår fikk vi den gode nyheten :D Forsikringsselskapet dekker kastreringa. Eller operasjonen da ;) Men dvs hele, for vet`n skrev hele summen under det ;) så da får vi igjen hele summen utenom de 50 v har i egenandel :)

Hvor mye kom hele operasjonen på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å kastrere hund i norge,må man søke hos mat tillsynet,men de vill ikke overprøve en veterinær,så hvis vett`n mener det kan hjelpe på hundens allmenntilstand så anbefaler de det.

på alta dyrelegeklinikk koster det ca.1400 for en 20 kilos hund.-

hunden bør gå mange små turer slik at det ikke hovner opp (har en tendens til det når de blir liggende)

de må å bruke lampeskjerm til de slutter å klø/bite på såret (som er veldig lite,som oftest blir det bare limt,ikke sydd)

dette er hva vi fikk beskjed om da vi sku kastrere hannhunden våres.

håper det var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å kastrere hund i norge,må man søke hos mat tillsynet,men de vill ikke overprøve en veterinær,så hvis vett`n mener det kan hjelpe på hundens allmenntilstand så anbefaler de det.

på alta dyrelegeklinikk koster det ca.1400 for en 20 kilos hund.-

hunden bør gå mange små turer slik at det ikke hovner opp (har en tendens til det når de blir liggende)

de må å bruke lampeskjerm til de slutter å klø/bite på såret (som er veldig lite,som oftest blir det bare limt,ikke sydd)

dette er hva vi fikk beskjed om da vi sku kastrere hannhunden våres.

håper det var til hjelp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg skreiv feil :) mente 500 i egenandel...

Hele operasjonen med fjerning av begge kom på 3000 så det syns jeg var billig ;)

Men så kom det jo 700 for rønging av AA og HD også 50kr for materielle ting tror jeg. men Vet`n var grei å skreiv hele summen under operasjonen:P så fikk jo dekka 3250 :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for å kastrere hund i norge,må man søke hos mat tillsynet,men de vill ikke overprøve en veterinær,så hvis vett`n mener det kan hjelpe på hundens allmenntilstand så anbefaler de det.

på alta dyrelegeklinikk koster det ca.1400 for en 20 kilos hund.-

hunden bør gå mange små turer slik at det ikke hovner opp (har en tendens til det når de blir liggende)

de må å bruke lampeskjerm til de slutter å klø/bite på såret (som er veldig lite,som oftest blir det bare limt,ikke sydd)

dette er hva vi fikk beskjed om da vi sku kastrere hannhunden våres.

håper det var til hjelp :P

hæ? søke hos mat tilsynet? det måtte ikke jeg. jeg tik en samtale med dyrlegen, og vi fant ut at det ville være det beste m kastering, var ikke noe problem,vet om flere i buskerud som ikke har hatt noe som helst problem m å få kastrert. Det skal ikke tas lett på, ikke det jeg mener,men er det det som er best for hunden, vil i alle fall jeg anbefale det.Jeg betalte 1440 kroner for kastrering hos vår dyrlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at det er egentlig en regel i Norge mot å kastrere hunder, man får kun kastrere hvis man har en god grunn.

Det er ikke bare en regel, men en lov:

Dyrevernsloven § 13.1

Det er forbode:

1. å kastrera reinsbukk, hund og fjørfe. Veterinær kan likevel kastrera reinsbukk og hund når særlege bruksgrunnar gjer at det trengst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Her anbefalte også veterinæren Hill's i/d, helst boksmat men den er så dyr så jeg gikk for tørrfor. Min ble fin i magen etter to dager på i/d, i tillegg til Zoolac og Canikur. Går du for tørrfor er det viktig å bløte det opp først.
    • Høres ut som dere har det meste på stell! Kjør på tenker jeg 😁
    • Hill’s ID boksemat har vært redningen de gangene jeg har hatt erfaring med skikkelig mage-/tarminfeksjon hos hund, ikke vet jeg hvorfor denne maten er så effektiv sammenlignet med vanlig skånekost, men det er det. Burde brukes etpar dager lenger enn man tror er nødvendig, og gjerne også DiaTab eller medisinsk kull som tilskudd.
    • Vil gjerne høre deres erfaringer om hund og diare, om hvor langvarig en mage-/tarminfeksjon kan være:  Tispen min er snart 9 år gammel. For halvannen uke siden fikk hun løs mage/diare. Etter noen dager ga jeg henne probiotika, uten at det så ut til å hjelpe.  Tok kontakt med veterinærklinikken, der klinikksekretæren mente at det ikke var noen grunn til konsultasjon så lenge hun var pigg og hadde matlyst. Hun foreslo å bruke Webiotic.  Tispen fikk Webiotic i tre dager, og avføringen ble normal. Nå, tre dager etter avsluttet kur, har diareproblemet kommet tilbake (oppe to ganger i natt...). Jeg har gitt henne probiotika. Det er nå helg, og problemet er jo ikke akkurat akutt. Men har tenkt å ta kontakt med veterinæren igjen på mandag.  Jeg vet jo ikke om klinikken vil mene om tispen "kvalifiserer" til konsultasjon, siden dette ikke ser ut til å gi seg. Bør jeg insistere? I bakhodet lurer jo tanken på tarmkreft. Men altså, hunden virker pigg og spiser. Hadde blod i avføringen tidlig i sykdomsperioden, men ikke nå.  Noen som har noen erfaringer å komme med?  
    • Så denne tråden nå og vil bare skyte inn noe; Det er altfor tidlig å forvente noen som helst grad av renslighet for en valp på den alderen. Den har ikke rukket å utvikle blærekontroll nok til å engang vite i forkant når den må på do. Den vet det ikke før den plutselig tisser seg ut. Nå er det en stund siden du skrev innlegget, og jeg antar at du har begynt å se forbedringer på denne fronten den siste tiden?    
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...