Gå til innhold
Hundesonen.no

Saluki.


Bambii88

:P Er salukien dum? :P  

51 stemmer

  1. 1.

    • Ja veldig
      5
    • Nei ikke i det hele tatt
      10
    • Den bare later som
      7
    • Den er ikke dum selv om den ikke gjør det VI vil den skal gjøre
      29


Recommended Posts

:) Saluki :)

Hjemland: Midtøsten.

Kjent siden: oldtiden.

Opprinnelig brukt til: Gasellejakt.

I dag brukt til: selskapshund, harejakt.

Levetid: 12 år.

Andre navn: Arabisk hound, gaselle hound, persisk greyhound.

Vekt: 14 – 25 kg

Høyde: 58 – 71 cm.

Personlighet: Går bra sammen med barn. Kan bo i tettstrøk. Kan bo i solfylt klima. Trenger masse mosjon.

Salukien ble brukt til gasellejakt sammen med de beduinske jegerne. Når beduinene dro på jakt, hadde de med seg jaktfalker, som fant og slo ned byttet for å oppholde det, inntil salukien nådde fram og fanget byttet for jegerne. Opprinnelig ble salukien brakt til jaktområdet med kamel for å spare potene for den glødende sanden.

I våre dager bringes den heller i bil. Siden Islamene ser på hunder som urent dyr, kaller de heller salukien for en hest.

Hode: Langt, smalt, tørt. Middels bred skalle, svakt markert stopp. Langt, tørt snuteparti. Nesebrusken sort eller leverfarget.

Bitt: Saksebitt.

Øyne: Store, ikke utstående, ovale øyne. Mørkt til hasselnøttfarget.

:) På pluss siden:

-Utmerket vakthund.

-God kamerat

-Sunn

-Intelligent

-Lukter ikke hund

-Pålitelig ovenfor barn.

:-o Vær også klar over:

-Sterke jaktinstinkter.

Noen bilder av vår vakre klassiske saluki Zolla:

(trykk på bildene for å se de i full størrelse)

littavvrt0511mo.th.jpg

Zolla på 17.mai. *En saluki er alltid på vakt*

mai2004detblserzolla3fw.th.jpg

Zolla på brygga i Holmestrand *Det blåser i ørene mine!*

mai2004titttittzolla0mq.th.jpg

Zolla ser på en fugl ved stranden...*Åh en fugl, kan jeg drepe den, hæ hæ hæ? pliiiiz*

mai2004hvemerdenoverlegnesaluk1.th.jpg

Zolla poserer for fotografen *Jeg er bare den peneste, vakreste, mest nydelige hunden i veeerden*

littavvrt0251ks.th.jpg

Zolla ligger utslitt på sengen etter en lang dag.. *natta folkens, nå må jeg ha skjønnhetssøvnen min :wink: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...
  • 4 months later...
Saluki er absolutt ikke dumme hunder, at en hund ikke bare avventer ordre fra oss men heller finner på ting selv burde jo være et tegn på intelligens det da!!

Den Salukien var helt nydelig!! :D

Ja :mrgreen: =D>

Men selvstendige hunder krever vel i større grad en eier/ trener som ikke er dum :mrgreen: :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har lang erfaring med Saluki vår første Saluki fikk vi når jeg var 4år. Har selv Saluki og er meget fasinert av rasen. Den er på en måte sin egen hærre om man skal si det på den måten. Min saluki er nå 1 år og han er spesiell. Men at de er dumme... Nei tvært om, de er så smarte at de skjønner at dette trenger de ikke å gjøre.

Og ja Saluki er en flott rase ... Det er ikke uten grund at sier "Saluki er ingen hund men en Saluki...."

Kristin H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Peersen

Nei, ikke dum, nei :D

Jeg bor sammen med en smarting som heter Halal !!

Har ogsá to sloughis som jeg tror ligger omtrent pá samme intelligensnivá, altsá kan väre en utfordring for hvem som helst :D

Hilsen Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...