Gå til innhold
Hundesonen.no

Leter etter en helt spesifikk Hulder- historie


Yodel
 Share

Recommended Posts

Jeg leter etter en Hulder-historie som handler om en mann fra Hadeland som møter på Huldra. Han ender opp med å kaste en sølvknapp på henne for å få henne bort, men denne kommer i retur og fører til et sår på leggen hans som han får beskjed om at "ikke kommer til å bli bra før fire dager før hans død og vil føre en forbannelse over hans etterkommere."
Den stod mest sannsynlig i en av de første lesebøkene i landet. Muligens kun i et hefte. I perioden mellom 1885-1930 en gang.
Jeg har nå, via nb.no (nasjonalbibliotekets database) søkt igjennom en hel haug av lesebøkene/ tillegghefter fra den tid med nøkkelord som "Hulder", "Huldra" og "Sølvknap" (ble visstnok skrevet med bare en p på den tiden) uten hell.
Jeg har vært innom Nordahl Rolfsen, Jensens Læsebog for Folkeskolen og Folkehjemmet, Olav Paulsen og Andreas Austlid. For å nevne noen.
Noen som har ideer om andre bøker jeg bør søke på eller noen som kan hjelpe meg etter mitt søk etter denne historien? Er det en umulig oppgave?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...