Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hei. Skal til galdhøgpiggen med hunden min i uke 33. Vi går fra  Spiterstulen. 

Vi liker ikkje å gå når det er mange folk å en må helste gå i kø, slik var det på trolltunga, så da gikk jeg heller ned om natta når ingen andre var der xD

Hvilken opplevelser har dere fra denne turen? Mye folk?   Hva tidsrom er best å gå i ? 

Tenkte kanskje å ta det som en 2dagers der jeg telter på vegen. 

Skrevet

Har gått fra Spiterstulen uetn hund, men måtte snu ca en time fra toppen pga dårlig vær som kom fort. Du bør begynne tidlig, det er en lang og bratt tur. Du kan ta den på en dag, tror ikke det er mange som telter oppover der (vi så hvertfall ingen). Kan hende du vil slite med å finne et sted å slå opp telt der også. Det var en del folk, men opplevde absolutt ikke at vi gikk i kø eller at det var noe trengsel om plassen. Kan være fordi vi kom sent i gang.. :D 

Litt avhengig av hva slags hund du har så kommer den kanskje opp, det siste partiet opp mot toppen husker jeg var med ganske store steiner og vi måtte bruke både armer og bein for å komme opp/ned noen av dem. Det er mye ur og steinete partier, og mtp at turen er 8 timer +/- lang, så bør hunden din være i god form for å blir med. Potesokker er et must! Her er noen som skrev om å gå med hund: https://destinasjontanzania.wordpress.com/2011/07/25/telting-i-jotunheimen-og-tur-til-galdhopiggen/

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• En viktig del av å drive med utstilling er jo å lære hundene å slappe av i buret når de ikke er i ringen. Det er ikke bare oppbevaring.  Og har du flere hunder så ville jeg enten hatt med hjelpere eller bare én hund på utstilling om gangen, ihvertfall til de er vante til omgivelsene og slapper av i buret.
    • Tenkte jeg skulle prøve det også men er så redd hunden rømmer ut av gitteret. Opplevde det med hunder før mens jeg gikk i ringen så kom de løpende inn i ringen. Veldig festlig. Ikke i det hele tatt.    Men nå har jeg nye hunder så har ikke turt å prøve på dem men hadde vært så enklere å bære inn enn de tunge gitterbura.
    • Hva som er best kommer jo an på deg, og din hunds behov. Jeg brukte et sammenleggbart tøybur. 
    • Hva slags bur bruker dere på utstilling? Eller tralle? Passer Stroller best? Eller tøybur? Eller metallbur? Har du link? Bilder av alt utstyr? Har prøvd litt forskjellig men usikker på hva som er best?
    • Det er veldig stor forskjell på dem. (På norsk skrives forøvrig rasenavn med liten forbokstav) Collie deles i korthår og langhåret, men det er ikke veldig stor forskjell på dem. Begge er myke raser som er avlet et godt stykke bort fra opprinnelsen som gjeterhunder. De er ganske førerorienterte, men krever mindre enn de mest aktive gjeterhundene. De er likevel smarte og aktive, og krever litt mental aktivisering for å trives. Eurasier er en veldig selvstendig rase, kan ha mye jakt, og er krevende å trene og ha løs.  Begge rasene har mye pels, røyter i perioder når de skifter pels, og må børstes regelmessig. Begge rasene har også hatt en del dårlig avl med mye usikkerhet og dårlig mentalitet, men det er lenge siden jeg var aktiv nå så forhåpentligvis har dette bedret seg. Jeg ville uansett vært veldig nøye med oppdretter, foreldrehunder osv.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...