Gå til innhold
Hundesonen.no

Atopi og lavt stoffskifte - tankespinn


Recommended Posts

Kjære dere, nå vil jeg gjerne dele litt tanskespinn med dere lærede og erfarne :ustol:

Yoshi har jo som kjent atopisk dermatitt. Han reagerer på husstøvmidd, lagermidd og har nok endel kryssallergier som vi ikke kjenner helt til. Vi har forsøkt immunterapi, uten reslutat, noe som har gjort at han nå står på kortison, og er relativt klø/slikkefri så lenge vi klarer å tilpasse dosen etter dagsformen hans. Vi prøver å hele tiden gi ham så lite kortison som mulig, men akkuratt nok til at symptomene holdes i sjakk. Han fòres på Vom og Hundemat nr 33 + fiskeolje og av og til ris fordi han kan være fryktelig treg i magen. Når han bades blir han badet med allergishampo og han fønes tørr. Han er ikke en sånn en som klør, men han kan slikke seg endel her og der.

Sist vi var hos veterinær, da hovedsakelig pga en hudbettenelse som trengte antibiotika, bestemte vi oss for å ta en blodprøve, for å se om lever og nyrer evnt har blitt belastet av kortisonen han har stått på et år. Alt var i orden. Men så ba jeg også om at de kunne sjekke stoffskiftet hans, som sagt så gjort. Prøven avslørte at Yoshi også har lavt stoffskifte. Men, i følge veterinær har han ikke lavt nok stoffskifte til å bli satt på noen medisiner, men de vil ta ny pørve om 6 mnd.. Noe jeg synes er litt snålt . For når jeg leser om stoffskifte, så står det at det ikke slår ut på blodprøver at noe er galt før hunden har vært syk en stund, og symtomene kommer snikende. Når sykdommens vises på blodprøver, er det helt normalt å sette i gang medisinering.

Jeg leser også at symptomene på atopi og lavt stoffskifte er veldig like.
En atopi hund KLØR, Yoshi har aldri klødd i den forstand at han klør seg med bakbeina eller med tennene, han slikker han. Han får lett utslett da, sånn våteksem aktig infeksjoner.
Men i tilleg til å få utslett, er Yoshi også en veldig rolig og slækk fyr. Han elsker varme, ligger helst i sola eller under dyna. Han drikker endel, og pisser endel (bivirkning av kortison tror jeg). Men han har også
tap av pels, bakterielle infeksjoner i huden som kommer og går og han flasser mye og har til tider høy talgproduksjon. Men, han er ikke feit eller overvektig.

Kan det være at hudproblemene er pga det lave stoffskiftet? Kan det være derfor
immunterapi ikke hadde effekt?
Han ER jo allergisk, men det er Jatzy også, og hun har aldri hatt syptomer annet enn da vi tok blodprøva pga eksem mellom tærne.
Kan det være hensiktsmessig å be om stoffskifte medisin for å se om det utgjør noen forskjell? Kan begge sykdommene sammen gjøre Yoshis tilstand værre?

Veterinæren vil selvsagt sette han på svindyrt allergi tørrfòr, men jeg har ikke trua på at det har noe å si, han reagrer på lagermidd, og vi har prøvd allergifòr tiligere uten noe resultater.

Det ble kanskje litt rotete dette her, men det er ikke så lett å samle alle tanker på et ark når man er rådvill og har kaos i huet selv :P
13528838_10154055565425091_8258989237303


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde hørt med en annen dyrlege tror jeg , eventuelt inistert på å diskutere litt med den du har :)  

Min lå på sånne verdier at de helst ikke ville begynne å medisinere ham men med fastit i hånd etter 5/6 år på medisiner så var det helt riktig å starte på medisiner den gang. Du skriver  også at han er fryktelig treg i magen , det er typisk lavt stoffskifte , men det er klart - det trenger jo ikke være det heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tror jeg vil forsøke å diskutere med med veterinæren, jeg vil helst ikke bytte. Har vært innom de aller fleste i distriktet, og den vi bruker nå er den jeg synes fungerer best, selvom den er 1 time unna med buss..

Han er veldig treg i magen ja, type slik at man bajser annenhver dag, og det som kommer ut er omtrendt bare smulder og veldig tørt. Har tilsatt kruskakli i maten hans de siste dagene nå, for å se om det kanskje blir noe bedre, men han var slik når han spiste tørrfòr også.. Så jeg tror ikke det har så mye med fiber å gjøre.

Han blir 3 år, og er veldig rolig for alderen synes jeg. Aussien på 8 år er mye mer leken og aktiv enn han. Ja det er jo raseforskjeller, men jeg ville nå tro at en hund på snart 3 år ville vært langt mer aktiv enn hva han er.. Eller kanskje han bare er smart? Han elske rjo sykketur, men han gidder ikke løpe tullig om han f.eks får løpe løs, det tar aussien seg av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi har også lavt stoffskifte, hennes verdier var helt nede i grenseland på alle verdier, men innenfor. 
Veterinær ville fortsatt sette henne på medisiner. 

Hun har også hatt overfladiske infeksjoner i huden, noe som ble bra med stoffskiftemedisiner. 
Kiwi var også veldig rolig, og ville helst ligge å sove hele dagen. Altså, hun syns det var gøy å være med på tur, men resten av dagen ville hun helst slappe av. 
Hun var normalvektig, men jeg har alltid vært påpasselig på hvor mye mat hun har fått etc (hun er også kastrert), og etter at hun begynte på medisiner så har forbrenningen hennes fått en skikkelig boost. Så nå kan hun få mer mat! (lykkelig Kiwi!)

Infeksjon i huden er typisk for lavt stoffskifte, samme er lite energi/slapp.

Så be om medisiner, eller gå til en annen veterinær for second opinion. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Treg mage får de av vom og hundemat.  De baijser smuler, det kan neppe tilskrives stoffskifte. 

Nesten 100% av hunder som testes for allergi får utslag pålagermidd og husstøv.  For meg blir disse testene skikkelig bullshit - for så ****** mange allergiske hunder med samme allergier er jo en vits. Føler meg heldig som har en veterinær som synes disse blodprøvetestene for allergi er like bullshit som meg. Jeg har fralle med atopisk kløe - hun er en slikker, får ofte rødsopp, og det blir værre når hun skal ha løpetid. Går fast på kortison.  Hun er ikke testet for allergier - i samråd med veterinær  - og kortison funker - skadelig på lang sikt, men bikkja dør nok av alderdom før kortisonskader.  Den eneste sikre måten å teste for allergier er faktisk prikketest. Det kommer jeg heller ikke til å gjøre, men det kan gjøres og burde være å foretrekke fremfor en svindyr blodprøve som gir samme resultat som alle andre. Det ER mulig å klø uten åpenbar grunn.

Forøvrig  - honnør til veterinær som ikke vil medisinere før det er behov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, han er like treg i magen de gangene han har stått på tørrfòr også.. Uansett kan jeg ikke heelt se logikken med at en allergidiett skal være noe magisk som får alle problemene hans til å forsvinne -det er i grunnen det jeg mener.

Men ja, jeg er enig, alle er jo allergiske mot husstøvmidd og lagermidd, og jeg synes de er utrolig kjappe med å skulle ta blodprøver og slikt for å gi diagnose og behandling. Spesielt ivrige er dem jo etter å selge tørrfòr :P

Hudinfeksjonen han hadde, var nok våteksem. Vi var nemlig så tjukke i huet at vi lot han få bade i sjøen om torsdag (skyllet han selvsagt i feskvann når vi kome hjem) og det resulterte i to nye hotspots. Så den heftige hudinfeksjonen var nok våteksem. Antibiotikaen tok det, og de to hotspots'a han har nå har tørket inn av seg selv.

Han blir nok å stå på kortison, for det er det som fungerer. Jeg tenker som deg, at han antakeligvis er gammel og grå før han evnt tar noen stor skade av det.  At han tydeligvis får våteksem av saltvann, har nok ikke noe med hverken stoffskiftet eller allergien å gjøre, men at huden hans er svak og lett kan bli infisert -kan jo ha en sammenheng med de nevnte diagnosene. Så situasjonen er i grunn litt avventende mtp behandlig av stoffskiftet, jeg føler jeg må ha mer informasjon først.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund fores på Vom Og Hundemat og hun har fast og fin avføring og hun bæsjer hver dag. 
Jeg går selv lavt stoffskifte i møte pga radioaktiv jod behandling av skjoldbrukskjertel og for lavt stoffskifte gir treg avføring og vil tro det ikke kommer noe hver dag. Det er normalt å legge på seg når stoffskiftet er lavt og det betyr at man tar opp mye av energien i maten men forbrenner lite.

Jeg er helt med på tankerekken din så prøv en annen veterinær du. Kan hende det vil gi annet svar.

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Minner mye om schaferhunden min som hadde dårlig imunforsvar, utenom dette med hard mage: han dreit 11 ganger daglig isteden. Han hadde en overaktiv tarm rett og slett. Våteksem og sår som måtte behandles selv når de var helt overfladiske skrubbsår.

Nå var dette før V&H ble rikskjendis, men etter prøvd X antall allergi tørför så endte vi på ett som vi kjøpte direkte fra lager. Husker ikke sammensettningen i det föret, og det var å anse som "søppel" på den tiden. Dette var altså Bento Kronen kylling e.l. han fikk. Utslagene ble mindre og bæsj ble kortet ned til 4 ganger daglig.

Har du vurdert teste ut å före han på for eksempel V&H lam/kylling/storfe og bare tilsette vitaminer for å se om det blir bedre over en periode da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
10 timer siden, Red Merle skrev:

Hmmm, han er like treg i magen de gangene han har stått på tørrfòr også.. Uansett kan jeg ikke heelt se logikken med at en allergidiett skal være noe magisk som får alle problemene hans til å forsvinne -det er i grunnen det jeg mener.

Men ja, jeg er enig, alle er jo allergiske mot husstøvmidd og lagermidd, og jeg synes de er utrolig kjappe med å skulle ta blodprøver og slikt for å gi diagnose og behandling. Spesielt ivrige er dem jo etter å selge tørrfòr :P

Hudinfeksjonen han hadde, var nok våteksem. Vi var nemlig så tjukke i huet at vi lot han få bade i sjøen om torsdag (skyllet han selvsagt i feskvann når vi kome hjem) og det resulterte i to nye hotspots. Så den heftige hudinfeksjonen var nok våteksem. Antibiotikaen tok det, og de to hotspots'a han har nå har tørket inn av seg selv.

Han blir nok å stå på kortison, for det er det som fungerer. Jeg tenker som deg, at han antakeligvis er gammel og grå før han evnt tar noen stor skade av det.  At han tydeligvis får våteksem av saltvann, har nok ikke noe med hverken stoffskiftet eller allergien å gjøre, men at huden hans er svak og lett kan bli infisert -kan jo ha en sammenheng med de nevnte diagnosene. Så situasjonen er i grunn litt avventende mtp behandlig av stoffskiftet, jeg føler jeg må ha mer informasjon først.


 


Men at hunden blir "svak" kan faktisk være en bivirkning av kortison, fortynnet hud er ikke uvanlig :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Belgerpia skrev:


Men at hunden blir "svak" kan faktisk være en bivirkning av kortison, fortynnet hud er ikke uvanlig :)

 

Ja det vet jeg, og jeg nevnte det til veterinær, men hun mente at kortison hud ikke ser slik ut eller reagerer slik.. Jeg har aldri sett kortisonhud før, så jeg vet ikke hvordan det arter seg.. Men at de kan få det, det er jeg klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortisonhud på mennesker er svakere, tynnere enn normalt, og får fortere skrammer og skraper, og jeg mistenker oftere blåmerker - jeg har i hvert fall lettere for å få det nå enn jeg hadde før. 

At veterinærer ikke veit alle bivirkninger av kortison overrasker meg egentlig ikke, det er merkelig hvor lite samarbeid det er mellom human-medisin og veterinær-medisin på sånne ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat, jeg er ikke sikker på om han faktisk får skrammer og skraper raskere enn normalt... Men jeg synes alltid at sår har grodd veldig sakte på ham, selv da han var valp, tok det lang tid å grå sår og å få pelsen tilbake.. Men da fikk han jo ikke krtison. Hans første allergiske reaksjon var på en bacmycin salve, da mistet han masse pels i område og hovnet sikkelig opp stakkars..

Sånn her så huden hans ut før han fikk antibiotika, nå er han så og si fin igjen, mangler bare pelsen da..
Sårene artet seg som noe ala våteksem, men gult slim/puss som størknet, deretter falt huden av i flak. Spredte seg som ild i tørt gress.
13508881_10154046309740091_6944306328609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...