Gå til innhold
Hundesonen.no

Vakktert myndebilde

Jeampi

Recommended Posts

Ja, hun er fantastisk vakker - på full fart mot tilnærmet legendestatus. Tror eieren finnes her på hundesonen - hun begynner nok etter hvert å bli vant med positive tilbakemeldinger på bildene av Umah.

Åh er hun her inne? :blink: Så det på myndeklubben sin side når jeg surfa rundt der og ble bare helt betatt! Nydelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også sloughis (og azawakher) er fantastisk flotte hunder, men er litt betenkt over at noen av de visstnok plages en del av kulde. Spesielt er de utsatt for frostskader i ørene - og det er visstnok lite som kan gjøres for å forhindre eller bote på det for de som er mest plaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flott bilde! :blink: Men hunden var alt for mager i mine øyne. Syns det blitt litt for mye, men det er vel slik de skal være..

Du må ta i betraktning at hunden har sola "i baken" - og derfor får noen skygger på kroppen som definerer både muskler og bein mer enn den ellers ville hatt. Det er en normalt slank (og ung!) hund du ser på bildet - tror du du ville reagert like mye om bildet hadde vært av en like slank setter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja sola spiller vel inn også. Men så er mange veldig magre. Og ja syns mange settere ser syke ut, siden de er så beinete. men bare min smak det :blink: Har jo en tynn hund selv, men ikke sånn at beina vises. Mange flotte mynder, men noen er litt for tynne for min smak. :D

Du har dobermann? Det er mange grunner til at den vil se mindre "tynn" ut enn en mynde, selv når de har samme mengde kroppsfett. Den er kortere i ryggen, den har kraftigere beinstamme, den er mer vinklet i fronten (noe som vil gi mindre "luft" mellom albue og brystkasse, og dermed mindre markert og "beinete" albue), den har en annen type muskler, og (siden den er hjemmehørende i et kaldere klima enn sloughien) - noe mer underhudsfett.

Ut fra bildet tror jeg ikke Umah er "mager" - men slank, ja det er hun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet å sett litt på de forskjellige rasene. noen raser er mer tynn enn andre. feks. se på denne siden. Er det normalt at denne rasen ser slik ut? Den ser jo skikkelig vankjøttet ut.. :blink:

Eksempel på azawakh

Ja dobbermann og mynder er helt forskjellige, men alikevel er dobbermann en slank rase, som mange mynder, mens fler mynder blir magre igjen.

Denne også er veldig tynn

eksempel på sloughi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sittet å sett litt på de forskjellige rasene. noen raser er mer tynn enn andre. feks. se på denne siden. Er det normalt at denne rasen ser slik ut? Den ser jo skikkelig vankjøttet ut.. :blink:

Eksempel på azawakh

Ja dobbermann og mynder er helt forskjellige, men alikevel er dobbermann en slank rase, som mange mynder, mens fler mynder blir magre igjen.

Denne også er veldig tynn

eksempel på sloughi

Azawakhen er ikke for tjukk, nei, mens sloughien synes jeg ser helt fin ut. Man må også huske at begge rasene har ekstremt fin, kort pels, og tynn og tettliggende hud, spesielt azawakhen.

Jeg vet ikke hvor du vil med dette, men for meg er det viktig å få fram at myndeeiere ikke sulter hundene sine, slik noen later til å tro.

Noen mynder har naturlig lavere "trivselsvekt" enn andre. I utstillingsringen er det heller ikke "jo tynnere jo bedre" - ofte synes jeg derimot at noen dommere ser gjennom fingrene med litt vel runde hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man tenker over hva hundene ble brukt til før så var det jo å kunne springe fort og langt, pluss at det måtte være veldig lette for å ikke brenne seg på den hete sanden (hvis jeg ikke tar helt feil?)

og da syns jeg at jeg ser en tung rottweiler springe grasiøst over sanden uten å synke nedi :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Myndene er jo ikke akkurat tungvekterne av alle rasene :o Hehe.. Men noen av de syns jeg blir for tynne noen ganger, ikke når de er passe, men når de blir tynnere enn det igjen. Azawakhen i eksempelet til Elisa var etter min mening veldig tynn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...