Gå til innhold
Hundesonen.no

Smertestillende til lengre fjellturer


Recommended Posts

Guest lijenta

Jeg går lengre turer men har ikke med meg smertestillende til hund. Enkelt for blir ha syk så må han til nærmeste veterinær. Jeg kan ikke bære han så smerter vil gjøre at han begrenser seg og skaden ikke blir være. Brutalt ja kanskje men til slutt til det beste for hunden. til nå har jeg ikke hatt behov for det. Vi kan ikke oppholde oss i nærheten av sivilisasjonen. Der både hunden og j har blitt skadet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Man skriver jo ikke ut smertestillende forebyggende, kun når det er behov. Det blir jo som å skrive ut antibiotika i tilfelle hunden får et sår. Veterinæren din er ikke kjip, han gjør jobben sin.

Hvis man skal tenke sånn så kan man jo ikke gå noe sted uten en hel del reseptbelagte medisiner! Vi har vært på flere fjellturer uten å ha med smertestillende til hund eller folk, det går som regel br

Ja, men det er ganske langt hopp fra plaster å støttebandasje til reseptbelagt medisin.. 

2 timer siden, Line skrev:

Men da har jo du fått de medisinene av en årsak. Hvis man skal sammenligne med trådens opprinnelse - du ville jo ikke fått utskrevet stesolid fordi Hottie kanskje ville fått epilepsi engang. 

Nei, men rimadyl får jeg jo fordi de kan skade seg. Ingen av mine har vondt pga diagnose / skade men ting skjer jo. Da er det veldig greit å ha det tilgjengelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er merkelig å kontakte veterinær for å få smertestillende til å ha "just in case". Blir det samme som å dra til legen for å få reseptbelagte medisiner til å ha liggende i tilfelle noe skulle skje. Har metacam liggende her etter at Santo hadde smerter, og det har hendt en gang at jeg har gitt han det, da etter å ha kontaktet veterinær igjen til tross for at han jo hadde fått det tidligere. Det er en grunn til at medisiner er reseptbelagte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel fint lite medisiner til hund som ikke er reseptbelagt? Du må jo f.eks kjøpe ormkur hos veterinær eller få resept, så jeg skjønner ikke helt at det at man må få resept skal være den store dealbreakeren her. Folk kjøper ormkurer på harryturer i Sverige uten å blunke til tross for at det er reseptbelagt, liksom. 

Rimadyl er vel ikke noe heavy narkotiske stoffer? Det er så vidt jeg har fått med meg en forholdsvis mild smertestillende med få bivirkninger. Det har vært gitt til mennesker før, da var det snakk om 150mg doser til folk med sterk leddgikt, f.eks. Hunder får jo ikke så høye doser, og det er jo ikke snakk om å gi bikkja bare for å ha gitt det, det var snakk om å ha i bakhånd i tilfelle hunden ble skadet og trengte smertelindring i en situasjon der det vil ta lang tid å komme seg til veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, 2ne skrev:

Nå er det vel fint lite medisiner til hund som ikke er reseptbelagt? Du må jo f.eks kjøpe ormkur hos veterinær eller få resept, så jeg skjønner ikke helt at det at man må få resept skal være den store dealbreakeren her. Folk kjøper ormkurer på harryturer i Sverige uten å blunke til tross for at det er reseptbelagt, liksom. 

Rimadyl er vel ikke noe heavy narkotiske stoffer? Det er så vidt jeg har fått med meg en forholdsvis mild smertestillende med få bivirkninger. Det har vært gitt til mennesker før, da var det snakk om 150mg doser til folk med sterk leddgikt, f.eks. Hunder får jo ikke så høye doser, og det er jo ikke snakk om å gi bikkja bare for å ha gitt det, det var snakk om å ha i bakhånd i tilfelle hunden ble skadet og trengte smertelindring i en situasjon der det vil ta lang tid å komme seg til veterinær. 

Det handler litt om at man skal ha nok kunnskap om medisinene før man gir de. Bivirkninger etc. Kjedelig å gi medisiner som kan forverre tilstanden.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Martine skrev:

Det handler litt om at man skal ha nok kunnskap om medisinene før man gir de. Bivirkninger etc. Kjedelig å gi medisiner som kan forverre tilstanden.. 

Det er vel derfor man må til veterinær for konsultasjon før man får resept? 

De gangene jeg har fått utskrevet rimadyl til mine, så har jeg alltid fått mer enn jeg trenger. Om jeg hadde pakket med meg et par av de overskuddstablettene i førstehjelpsutstyret mitt, så hadde ingen her reagert på det. Situasjonen til TS er at hun ikke har rimadyl liggende, og ønsker seg resept på det - og da er det plutselig problematisk.. Forklar meg forskjellen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
3 timer siden, Martine skrev:

Syns det er merkelig å kontakte veterinær for å få smertestillende til å ha "just in case". Blir det samme som å dra til legen for å få reseptbelagte medisiner til å ha liggende i tilfelle noe skulle skje. Har metacam liggende her etter at Santo hadde smerter, og det har hendt en gang at jeg har gitt han det, da etter å ha kontaktet veterinær igjen til tross for at han jo hadde fått det tidligere. Det er en grunn til at medisiner er reseptbelagte. 

Vel - jeg har det.
Jeg hadde et "breakdown" for 15 år siden, langtidssykemeldt - klarte meg uten medisin forøvrig, dog fikk jeg utskrevet Stesolid i tilfelle jeg skulle få et angstanfall. Det å VITE at jeg hadde pillene hadde kjempeeffekt, det blir skrevet ut 20 tabletter av gangen av Stesolid, det er vanedannene og trekantpiller. Tror jeg tok 4 eller 5 mens jeg var dårlig, når jeg begynte å jobbe igjen så hadde jeg pilleboksen i veska - alltid - til de gikk ut på dato, da leverte jeg de på apoteket, og så innså jeg plutselig at jeg faktisk ikke klarte meg uten å ha de i veska, så da fikk jeg ny resept på 20 tabletter, og sånn har det fortsatt. Jeg har ALLTID Stesolid i veska, og legen skriver ut ny resept når pillene går ut på dato så jeg får bytte de ut - jeg har - i løpet av de 15 årene kanskje tatt tre piller. Jeg får altså piller, vanedannende trekantpiller - i tilfelle jeg skulle slumpe til å få angstanfall - psyken min er litt føcka opp, for jeg er sikker på at jeg kommer til å dø om jeg ikke har med meg piller, men det funker greit og legen stiller ingen odde spørsmål i forbindelse med det. Jeg leverer 20 piller som har gått ut på dato, og får 20 nye som varer 3 nye år.

Forøvrig så får jeg både kortison og rimadyl hos veterinæren om jeg sier jeg kunne tenke meg å ha det hjemme. Vel - frallen går jo fast på kortison, men jeg fikk jo resept så vi kan ta ut piller etter behov.

Forøvrig så ville jeg uten å nøle tatt med rimadyl på fottur, man vet aldri, en strekk, en skade osv. - da ville jeg i alle fall vite at hunden ikke har ekstreme smerter til vi kom oss til vetten. Ser ikke problemet med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@2ne, en bekjent har en hund som hadde smerter. Hun fikk metacam til den, og en stund etter ga hun det til hunden fordi den hadde magesmerter. Det gjorde ikke ting bedre, men hun skjønte ikke greia i og med at hun hadde fått medisinen på resept. Man skal være ganske sikre på hva som er greia, hvor smertene er etc før man gir hunden smertestillende/medisiner som ikke er beregnet til den situasjonen. 

 

@Belgerpia jeg syns det blir litt annerledes. Da får du det av en grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...