Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden basic lydighet


Iaitoo
 Share

Recommended Posts

Bikkja er 16mnd og sånn halvveis glup :P Hvis han ser klikkeren jeg har innført, og snop, så begynner han bare å gjøre alle triksene han kan. Han kan sitt, ligg, på plass osv. Men virker ikke å kunne knytte de til noen ord. Så hvis jeg belønner han når han gjør det som er rett, så vet jeg ikke om han egentlig vet hvorfor han gjorde rett. Siden han går igjennom alle triksene :P Er tydelig at han ikke lytter til ordet, men bare ser snop og gjør alt. Noen tips til hvordan jeg skal gå frem for å få han til å slutte med å gjøre alle triksene han kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det kanskje på tide å sette på mer krav, stopp han når han gjør feil, ikke la han prøve å prøve, gå litt tilbake i treningen å hjelp han til å gjøre rett på første forsøk så du får jobbet med å legge på kommando(som han forstår) på alle kjente triks og når han kan det så må du også sette større krav til at da skal han gjøre det han får beskjed om, ikke prøve alt han kan. Det må være litt mer rettleding og struktur i treningen rett og slett :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret på det spørsmålet er igrunnen ikke så fryktelig vanskelig, men er en ganske typisk nybegynnerfeil om man trener inn masse frivillige atferder :) Bestem deg for hva du skal trene på den økta(en økt hos oss er typisk 3-5 minutter og så pause) og så belønner du KUN det du har tenkt å trene på. Gjør han noe annet, så sier du "oisann!" og flytter deg sånn at han får prøve på nytt.

Hvis du skal trene sitt og skal legge på kommando, så trener du først noen frivillige repetisjoner med sitt. Når han sitter, så belønner du og så kaster du en godbit slik at han må reise seg for å ta den. Vent på ny sitt. Når han begynner å tilby sitt fort etter han er ferdig å spise belønningen, så sier du "sitt" når han har satt seg. Neste steg er å si "sitt" når du ser han har tenkt å sette seg, før du til slutt sier "sitt" før han tenker på å sette seg. Hvert trinn krever noen repetisjoner. Neste økt du skal trene på sitt, så går du tilbake noen steg i å legge på kommando, men nå kan du øke kriteriene raskere. Og vips, så har du sitt på kommando :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...