Gå til innhold
Hundesonen.no

Valper eller innbilt svangerskap?


Emiliekarlseng
 Share

Recommended Posts

For snart to uker siden passet jeg en hannhund og den siste dagen jeg passet han fikk jeg se at tispa mi hadde fått løpetid. 

Allerede nå har hun vist tegn til å være drektig som f.eks å spise mindre, være mer kosen, pattene har blitt større og mørkere. Vises tydelig at hun har blitt utvidet der nede også. Tidligere i dag så jeg inne i hundehuset hennes at hun har samlet halmen i et hjørne akkurat som om at hun har begynt å bygge rede (hun har aldri samlet halmen på den måten før.) jeg synes det er tidlig at hun har så mange "symptomer" og spekulerer på om det kan være innbilt svangerskap. Hun har også blitt sluere i form av å hoppe opp på bord og stjele mat selv om jeg er 1 meter unna. 

Skal selvfølgelig ta henne med til vetrinæren for å få sjekket, men noen som har erfaringer og dele? Da dette er min første egne hund har jeg ingen erfaring med dette og blir litt nysgjerrig og nervøs for hva som ventes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sto sammen fra fredag-mandag ute i hundegård så ja. Hun ga ingen tegn til løpetid så var rett og slett dum og trodde det ville gå bra. 

Hun har ikke vist tegn til blødning før den mandagen jeg fikk se det (så tydelig at hun blødde), men da det er hennes første løpetid er det mulig at hun blør lite og vasker godt unna. Det er husky så hun er ute så å si hele døgnet og har ikke sett tegn til løpetid når hun har vært inne. Virker ikke som om at hun blør noe særlig nå da hun ikke vasker seg mer enn vanlig. Ser nesten ut til at hun går mot slutten, men som sagt er det første løpetiden så blodmengden kan jo fort være liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hennes første løpetid, har du jo heller ikke noe innbilt svangerskap å sammenligne med, så det er jo umulig å si om hun har avvikende atferd og fysiske trekk, eller om det er slik hun "er" innbilt. Tispene er heller ikke mer stabile enn at de kan være innbilt forskjellig fra løpetid til løpetid, og de trenger gjerne å gå gjennom et par løpetider for å stabilisere seg.

Men om hun fortsatt har noen blødninger, ville jeg anta at løpetiden hennes ikke er over - de blir mer hovne bak når stådagene nærmer seg, også er de størst når de er på topp.

Merket du noe på hannhunden? 

Plutselig stjele mat kan jo også være en aldersgreie, om hun er ung og skal teste grenser. Synkende matlyst kan være av varmen, eller innbilt. Redebyggingen kan være for å lage en kjøligere seng, eller innbilt. Det kan være flere årsaker til det som skjer, som ikke er parring og drektighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Pringlen skrev:

Hvis det bare er 14 dager siden, og tispa først begynte å løpe da, så vil jeg si det er liten sjans for at noe galt har skjedd. Hun er vel heller på topp i løpetiden ca nå?

forutsatt at hun faktisk oppdaget starten av løpetiden ;) 

--

jeg ville ha kontaktet dyrlege for abortsprøyte jeg.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, SFX skrev:

Hvis det er hennes første løpetid, har du jo heller ikke noe innbilt svangerskap å sammenligne med, så det er jo umulig å si om hun har avvikende atferd og fysiske trekk, eller om det er slik hun "er" innbilt. Tispene er heller ikke mer stabile enn at de kan være innbilt forskjellig fra løpetid til løpetid, og de trenger gjerne å gå gjennom et par løpetider for å stabilisere seg.

Men om hun fortsatt har noen blødninger, ville jeg anta at løpetiden hennes ikke er over - de blir mer hovne bak når stådagene nærmer seg, også er de størst når de er på topp.

Merket du noe på hannhunden? 

Plutselig stjele mat kan jo også være en aldersgreie, om hun er ung og skal teste grenser. Synkende matlyst kan være av varmen, eller innbilt. Redebyggingen kan være for å lage en kjøligere seng, eller innbilt. Det kan være flere årsaker til det som skjer, som ikke er parring og drektighet.

Såvidt jeg vet er det hennes første, men hun ble året på mars så er mulig hun har hatt ei lita løpetid tidligere, men har aldri merket slike symptomer før. 

Så tydelig at han var "kåt" samme dagen jeg så hun hadde løpetid(han ble henta kort tid etterpå og tok inn tispa mi). Hun stjal mat før, men aldri så ekstremt som nå og det er en stund siden hun sluttet med det. Godt mulig det et varmt ja, har ikke sett henne ligge oppi "redet" enda så får vell følge med på det. Er jo forferdelig tidlig å bygge rede hvis hun faktisk er drektig? Derfor jeg tror det kan være innbilt :P

Spørs om jeg må ta meg en tur til vetrinæren ja. Har planlagt å sette på valper med samme hannen, men planen var å vente til neste år og neste løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Emiliekarlseng skrev:

Såvidt jeg vet er det hennes første, men hun ble året på mars så er mulig hun har hatt ei lita løpetid tidligere, men har aldri merket slike symptomer før. 

Så tydelig at han var "kåt" samme dagen jeg så hun hadde løpetid(han ble henta kort tid etterpå og tok inn tispa mi). Hun stjal mat før, men aldri så ekstremt som nå og det er en stund siden hun sluttet med det. Godt mulig det et varmt ja, har ikke sett henne ligge oppi "redet" enda så får vell følge med på det. Er jo forferdelig tidlig å bygge rede hvis hun faktisk er drektig? Derfor jeg tror det kan være innbilt :P

Spørs om jeg må ta meg en tur til vetrinæren ja. Har planlagt å sette på valper med samme hannen, men planen var å vente til neste år og neste løpetid.

Hvis du er urolig, er det like greit å dra til veterinær for å få ro i sjelen. Det er jo uansett veldig tidlig for ei 15 måneder tispe å få valper, så om hun er parret kan du så vidt jeg vet fremdeles få gjort noe med det.

Siden du ikke har hatt kontroll her, så kan jo tispa strengt tatt hatt løpetid før du fant første bloddråpe, og kan i teorien ha vært parret for mer enn to uker siden. 

Når de begynner å vise drektighetstegn varierer jo også veldig fra tispe til tispe, det er få av dem som har lest bøkene vi forsøker å forholde oss til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...