Gå til innhold
Hundesonen.no

Å jobbe som lærer


Zitka
 Share

Recommended Posts

Det er jo noen lærere her på sonen, så kan dere ikke fortelle meg litt mer om yrket.. Jeg har jo selv bare erfaring av å bli undervist eller jobbe som stud.ass. Men lærerjobben er jo veldig mye mer enn bare å få slått litt kunnskap inn i tenåringshjerner :aww: 

så opplys meg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i ungdomsskolen, og det er morsomt, frustrerende, slitsomt, stressende, utfordrende, lærerikt, og givende, sånn kort oppsummert. Jeg møter utrolig mange flotte mennesker hver dag, og selvfølgelig noen som kjemien ikke er så god med. Jeg blir utfordret, både faglig og personlig, og føler ofte at jeg ikke får gjort alt jeg skal, vil og bør, fordi tiden ikke strekker til. Det er mye humor og glede, og noen tårer. Innimellom er det fryktelig kjipt, når man opplever vonde skjebner og ikke klarer / kan gjøre noe med det. Men jeg trives veldig godt med jobben min, og jeg er flink i jobben min, og jeg tror at for å få til det så må man ha lyst til å jobbe med ungdommer.

Du jobber hele tiden du, har jeg fått hørt både tre og fem ganger, og ja, det er veldig intenst i perioder. For å gi meg selv litt pusterom så bruker jeg gjerne å legge innleveringer opp mot langhelger og ferier, sånn at jeg ikke får sånn voldsomt med retting i tillegg til planlegging og undervisning. Man må være forberedt på at helger og slikt har man ikke fri, selv om man ikke har oppmøteplikt på jobb da. Det er litt slitsomt å måtte forsvare avspaseringen man har i arbeidstidsavtalen, og det er også pes at "alle" vet mer om skolen enn deg, fordi de har jo gått på skolen selv. Alle har meninger om jobben din, av samme grunn, og ganske mange vet bedre enn deg - og det kommer også gjerne til uttrykk i media.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på fag og nivå - i alle fall var det slik når jeg jobbet som lærer i vgs. R2 i vgs ble f.eks regnet som ca 28 % belastning, mens førsteklasse naturfag (som også er et 5-timersfag) ble regnet som ca 25 % (husker ikke tallene helt, så de er bare med for å eksemplifisere). Jeg underviste 18-20 timer i uka + var kontaktlærer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Krutsi skrev:

Hvor mange undervisningstimer i uka har man egentlig når man jobber fulltid? 

På ungdomstrinnet ligger det innenfor 20-24 timer, avhengig av fag. I år har jeg 24 timer, men da har jeg 16 timer K&H. Norsk er det faget som gir færrest undervisningstimer, mens praktisk-estetiske fag er de som gir flest. Man må også regne med å være kontaktlærer, og da varierer det om man har en eller to timer nedsatt undervisningsplikt, avhengig av hvordan den enkelte skole fordeler ressursene sine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber på vgs og kan si meg enig i det @Line sier. Morsomt, frustrerende, totalt uforutsigbart, slitsomt, utfordrende og fint. Hvordan jeg opplever hverdagen min har veldig med hvilke klasser jeg har. Hvilken kjemi man får med dem og om man klarer å få dem til å spille på lag eller ikke, noen ganger går det bare ikke dessverre. 

Det beste med jobben min er når jeg ser at elevene får til noe de ikke trodde de skulle få til, eller når det går opp et lys for dem og de plutselig forstår hvordan noe henger sammen :) det tyngste synes jeg er kontaktlærerjobben, møte med foreldre, hjemmeforholdene til en del får meg til å grine. Underytere som ødelegger for seg selv, er også veldig frustrerende. 

Det er sjelden jeg ikke jobber i helger og ferier og det er sjelden det ikke blir litt jobb på kvelden også. Jobben er veldig fleksibel og veldig ufleksibel på samme tid. Lange ferier/avspasering, men du kan ikke ta fri når du vil. Det å gå legetimer feks kan være en utfordring, ikke lett å få ting til å passe utenom undervisningstid. 

Men alt i alt blir jeg bare mer og mer glad i jobben min. I år har jeg vært med på utrolige prestasjoner fra enkeltelever, sett hvordan de har vokst og fått mestring og endret syn på verden - det er faktisk ganske fantastisk.

PS Jeg har også fått overbevist noen om at Rockefeller ikke lagde HIV, at nei timene mine kan ikke sammenlignes med Hunger Games, ja jeg er nok like kjip som Humlesnurr i femmern og nei jeg eksisterer ikke ene og alene for å torturere dem :P  

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Turb har jo fått med det meste. Eg arbeider i barneskulen. Der har Eg 24 timar undervisning, og to timar som går til kontaktlærerarbeid og slikt. Eg har vore veldig heldig med faga eg underviser i som 1. Lærar, så eg har nok litt mindre rettearbeid enn til dømes dei med norsk og engelsk. Derfor klarer eg stort sett å arbeide så pass ò vekene at eg får dei fleste helger fri.

Det eg likar best med yrket er variasjonen. Du veit aldri Korleis dagen din blir sidan du skal jobbe med så mange forskjellige individ. @Line oppsummerte eigentleg fint dei ulike adjektiva som passar.

Men eg diggar foreløpig yrket, og satsar på nokre år til! (eg er hovedsakelig lærar i praktisk-estetiske fag)

Sent fra min D5803 via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som beskriver stor arbeidsmengde i yrket - opplever dere at dette har noe med skole/klassestørrelse å gjøre? Vil det være like "uoverkommelig" å rekke alt man skal og bør også på mindre skoler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, RDJ skrev:

Dere som beskriver stor arbeidsmengde i yrket - opplever dere at dette har noe med skole/klassestørrelse å gjøre? Vil det være like "uoverkommelig" å rekke alt man skal og bør også på mindre skoler?

Til dels, men kanskje mer relatert til hvor mye man faktisk vil jobbe. Jeg kan jo droppe en innlevering liksom, da sparer jeg meg mye jobb. Jeg kan slutte å la elevene levere tekstene to ganger, det sparer meg for enda mer jobb. Men ja, klassestørrelse har helt klart en innvirkning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da er han jo ung, på godt og vondt, og kan formes mye. Kurs er uansett gøy og lærerikt.
    • Har litt erfaring med Japansk spisshund. Pelsstell: De 2 første jeg hadde slapp pels 2 ganger i året, hvor mesteparten av pelsen kom ut på veldig kort tid. Endel børsting da, men lite pelsstell ellers. Han jeg har nå gjør ikke det, men har de vanlige røytepriodene vår og høst.  Han krever ikke veldig mye pelsstell utenom røyteperiodene, pleier å børste ham når den blir badet. Anbefaler en hundeblåser for å lette pelsstellet og greit å få tørket dem når de har blitt dusjet.   Aktivitetsnivå: De er med på det meste men mine har egentlig ikke krevd mye. Stort sett fornøyd bare de får en god tur hver dag. Mine har også drevet med alt fra ID-spor til agility og kost seg med det. Lydnivå: Veldig induvidielt, men spisshunder er jo kjent for å ha litt lyd. Mine 2 siste har varslet når det kommer noen, noen ganger men ikke så ofte når noen har gått forbi, men jeg har flere hunder, bla en sheltie som bjeffer for alt så hvor mye lyd det ville vært uten ham vet jeg ikke. Første min bjeffet bare når noen ringte på. Min er stort sett rolig på hotell, når det bare er ham eller med den andre roligere sheltien min. Sjelden de bjeffer hele tiden, har bodd på motell med mange andre japanske spisshunder og ingen av de står å bjeffer hele døgnet. Vet det er flere i JS miljøet som har med sine på båt uten problemer.  
    • Han er snart tre år, men har mye ungdom i seg enda merker jeg. Takk for godt svar! Jeg har tenkt at vi burde gå på et kurs sammen ja. Som du nevner så er det noe med å bli kjent med treningen sammen.
    • @BusannKan kanskje si litt om det. De krever jo litt børsting og pelsstell, men er ganske selvrensende. Det blir fort litt støvsuging også.
    • Hvor gammel er han? At en hund "kan" en ting betyr ikke at den kan det i alle situasjoner. Alt må læres inn og vedlikeholdes, og generaliseres, det vil si, lære at det kan/skal gjøres under ulike forhold og på ulike steder. Jeg vil anbefale å finne et grunnkurs dere kan gå for å bli enda bedre kjent, og lære om hundetrening sammen. Start med å repetere kommandoene inne, hjemme, og belønn med godbit eller lek når han gjør det riktig. Prøv igjen utenfor huset, i hagen, innkjørselen e.l. Det er fortsatt kjente omgivelser, og kanskje mindre forstyrrelser? Når dere er på tur i kjente områder kan du gjerne stoppe på et rolig, uforstyrret sted og gå gjennom kommandoene igjen, alltid med belønning. Slik kan han gradvis lære at "kommandoene gjelder og lønner seg her også".  Gradvis, over flere dager og uker, kan du repetere kommandoene på ulike steder, med økt vanskelighetsgrad. Men husk også å gå tilbake å repetere på steder hvor det er enkelt for ham å følge kommandoene. Jo mer ukjent stedet er, jo mer lukter, lyder, folk og andre dyr det er, jo vanskeligere er det for ham å fokusere på deg og følge med. Dette må læres inn gradvis, og tar tid.  Det er selvfølgelig også superviktig at han ikke går løs når du ikke er helt sikker på at han kommer på innkalling. Bruk langline, og la ham eventuelt løpe løs på inngjerdede områder. I langline kan du jobbe likedan som med de andre kommandoene, men jeg vil anbefale å bruke enda bedre belønning, gjerne en "eksklusiv" belønning som han får kun på innkalling. Og ja, han vil merke at han har lina på og høre bedre etter da, men treningen vil like vel sitte i når du etterhvert tar av lina.  Lykke til!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...