Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjertesvikt


Nata
 Share

Recommended Posts

Jeg har en 9 års gammel dvergdachs som fikk konstatert hjertesvikt og forstørret hjerte tidligere i uken. Det ble oppdaget en bilyd på hjertet ved måling samt forstørret hjerte på røntgen. Det ble ikke funnet væske i lungene.

Dette kom som et stort sjokk, da hun ble tatt med til dyrlegen pga. mistanke om luftveiskollaps. Hun hadde tidvis litt tørrhoste, men når vi kastet halsbåndet og begynte å bruke seler samt sluttet med tørrmat - ble hun mye bedre. Uansett bestemte vi oss for å ta en røntgen slik at vi fikk bekreftet diagnosen. Det er vi glad for i dag, da vi tok veldig feil.

Saken er: Hun har veldig få kliniske symptomer. Hun spiser godt, god apititt, glad, leker med bamsene sine, vil gå på korte turer(hun har alltid vært litt lat), ikke tungpust/pesing, ikke vekttap, drikker normalt og hoster nesten aldri mer. Jeg lurer på om det er flere som har opplevd å få en slik alvorlig diagnose uten at hunden viser noen symptomer?

I dag begynner vi med Furix 2 ganger per dag og i neste uke er det ultralyd av hjertet. Har noen erfaring med det som er nevnt ovenfor, det være hjertesvikt, medisinering, og/-eller forstørret hjerte.

Jeg er redd, veldig redd for å miste min beste venn og kommer til å gjøre alt i min makt for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes oppløftende ut! Vi har gått gjennom mye med henne det siste året - ryggprolaps, jurkreft og sterilisering. Mange og omfattende operasjoner. Trodde 2016 skulle bli hennes år, så da får vi bare håpe at det blir det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du skal ha for store håp om å beholde hunden veldig lenge. Den har allerede voksende hjerte og bilyd, og har gått i hjertesvikt, ikke "bare" svekkelse. Hunden din er i tillegg godt voksen. 

Det at den har hjertehosten sier meg egentlig at den er i siste fase og har meget kort tid igjen. Min egen hjertehund ble avlivet kun 3 uker etter første host, og i ettertid kunne jeg si at hun hadde vært hjertesyk i ca 6 mndr før hun fikk slippe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også hatt en hund med hjertesvikt, hun var 8 år gammel da hun begynte med hostingen. Fra da av ble hunden stadig svakere, og det gikk ca en måned før vi måtte la henne vandre. Ikke for å ta motet fra deg, kos deg med hunden så lenge du kan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har hun som nevnt ovenfor verken væske i lungene eller hjertehoste. Det hun har fått konstatert er bilyd på hjertet og forstørret hjerte.  Hun virker tilsynelatende frisk ellers. Skjønner jo at hun ikke er frisk,  men hun har som nevnt ovenfor ingen symptomer på at hun er alvorlig hjertesyk. Første dose Furix ble inntatt i dag, så jeg beholder håpet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nata skrev:

Nå har hun som nevnt ovenfor verken væske i lungene eller hjertehoste. Det hun har fått konstatert er bilyd på hjertet og forstørret hjerte.  Hun virker tilsynelatende frisk ellers. Skjønner jo at hun ikke er frisk,  men hun har som nevnt ovenfor ingen symptomer på at hun er alvorlig hjertesyk. Første dose Furix ble inntatt i dag, så jeg beholder håpet ?

Vi har ei med noe forstørret hjerte, ikke væske og ikke hørbar bilyd, dvs hun har en ufarlig rytmeforstyrrelse mener jeg. Nå har ikke vår behov for medisiner enda, men vi lar henne holde på som normalt. Hun ble 7 i februar og har hatt forstørret hjerte noen år. Nå har ikke vi fulgt utviklingen annet enn at hun lyttes ekstra godt på når vi er hos veterinær. Vi tenker tanken på full utredning etterhvert ,men pr i dag er hun sprekere enn hun har vært på lenge så da lever vi lykkelig uviten om tilstanden :aww: 

 

Krysser fingrene for at deres og kan leve godt med hjertet sitt i flere år til :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden din har ikke "bare" bilyd eller forstørret hjerte, den har begge deler OG hjerteSVIKT. Dvs at hjertet er ødelagt og gjør ikke jobben sin.  Hjertesvikt er alltid dødelig, og som regel tar det ikke lang tid før man avliver av dyrevelferdshensyn da det er minimalt med behandlingsmetoder, og man bytter ikke hjerte på hunder som på mennesker, som er den eneste KUREN for hjertesvikt.

Hva annet enn hjertehoste er hosten til hunden din? Hosten har jo kommet i nyere tid?Den trenger ikke ha vann i lungene for å hoste, det er nok at det er trykk på bronkiene fra ujevn blodtilførsel eller selve hjertet pga forstørrelsen. 

Min hund hadde heller ikke vann i lungene selv om hun hostet, men hjertet var så forstørret på ene siden at blodårene til bronkiene flyttet på seg. Hun hadde minimalt med vann i lungene når hun ble avlivet, men hadde vannsamlinger i kroppen (var pløsete og "tjukk") pga den dårlige sirkulasjonen. 

 

Jeg er ikke negativ av vrang vilje, jeg er bare realistisk. Hunden din har ikke "bare" en hjertefeil i tidlig stadium, men to sykdomsdiagnose som har resultert i at hjertet svikter. Uten fungerende hjerte, intet liv. 

 

Endret av tulip
Stavefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som har skrevet at hun "bare har en bilyd" eller "bare hjertefeil" - ikke jeg i hvert fall. Jeg bagatelliserer ingenting og tar ikke hennes helse for gitt. Ja, hjertesvikt er alvorlig og bør tas svært seriøst, men det finnes da medisiner. Konservativ behandling? Har du hørt om det? Finnes for mennesker også. Mira, hunden min har det godt i dag - og jeg akter å gjøre alt som kan for at hun skal få så mange fine dager som mulig. Ingen økonomiske begrensninger og ingen begrensninger ift. den jobben som kreves av meg. Hundens velferd og livsglede er kun det som betyr noe. Uansett funn på røntgen eller ved hjerteauskultasjon må en styre behandling ut fra klinikken. Man behandler ikke røntgenbilder, men hundens symptomer og tilstand(som jo for øvrig også gjelder for mennesker). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kom hjertesvikten som et resultat av kreft på lungene for min ene hund, men det var hjertet som tok livet av henne. Hun hadde også tørrhoste, det var eneste symptom annet enn at hun begynte å henge litt etter på tur, og ble først diagnostisert med kennelhoste. Hun ble veldig raskt mye dårligere og ble avlivet under en uke etterpå. Hun var så svak da at hun neppe hadde kommet seg gjennom en natt til om jeg skal være ærlig. Det er mye dårlig samvittighet å tenke på at jeg ikke skulle latt henne erfare det siste døgnet. :( 

En annen av mine hunder hadde dilatert kardiomyopati, forstørret hjerte. Hun ble avlivet et par-tre måneder etter diagnosen. Det sagt, det var noen måneder i forkant med leting før vi fant diagnosen. Så alt i alt fikk vi et halvt år ekstra ca.

Jeg skjønner veldig godt at du ønsker å være positiv og jeg støtter deg fullt i det. Det er en påkjenning å ha syk/diagnostisert hund og om det blir lettere for deg å ha en positiv innstilling, gjør det som funker for deg. Forsøk det som virker fornuftig, og fortsett å se individet, ikke sykdommen. 
Men om jeg skal anbefale deg en ting så er det å definere noen punkter nå, som du ser må innfris for at du skal vite at hun har det bra. Etterhvert som tiden går så kommer det til å bli vanskeligere og vanskeligere å bedømme hva som er rett, for man elsker dem så høyt og man vil så innmari gjerne. Grenser blir skjøvet på, og nyanser blir grå og grumsete. Selv med de mest edruelige øyne og beste intensjoner. Har du et ark hvor du skrev ned konkret hva hun fortjener av livskvalitet i den perioden hvor hun faktisk var frisk? For min del hadde det gjort det veldig mye enklere tror jeg. Det er så fryktelig vanskelig å se hva som er hva når man står midt oppe i det, det kan være godt å ha en veileder om man kan si det sånn. Spesielt om veilederen er skrevet av den som kjenner hunden best. 

Men! Jeg håper virkelig at du slipper å ta stilling til alt det der på lang, lang tid. Nyt dagene sammen hunden din og stapp dem fulle av aktiviteter dere begge liker. Masse lykke til! :) 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for konstruktiv og informativ tilbakemelding Mari. Ikke dumt det du sier om å lage en slik liste,  da har man en målestokk å forholde seg til når en til syvende og sist står ovenfor det vanskelige valget. Jeg bare håper på det beste for min lille jente, men frykter selvfølgelig at det håpet kan bli knust før man vet ordet av det. Tusen takk for Lykkeønskninger?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Min hund hadde bi-lyd på hjerte grad 2-3, og hadde det i 2 år uten endring og startet ikke noen behandling. Hun ble avlivet av andre årsaker nesten 12 år gammel.

Hennes hjerte viste ikke tegn til å være voksene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...