Gå til innhold
Hundesonen.no

Tält


TrasselTrollet
 Share

Recommended Posts

Eftersom jag tydligen gått en smula bananas med att anmäla mig och djuret till det mesta av tävlingar i sommar ( http://www.trasseltrollet.se/planer-2016/ ) står jag nu inför ett litet problem. Övernattning - Jag har inte ekonomi till att försvara boende på hotell/motell/i stuga var och varannan helg men tältplats på camping brukar inte vara så väldigt dyrt så nu behöver jag ett tält.
Jag vill ha ett tält som fungerar för ett styck jag och ett styck hund, det skall vara enkelt att sätta upp (och plocka ner), gärna ganska stabilt så jag slipper blåsa bort och vara hyfsat billigt. Vad rekommenderas? Vad bor sonenfolket i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånte et telt for fjorårets ferie som var kjempeenkelt å sette opp, og hadde greit med plass til meg og to bernere. Det tok ikke stor plass i bilen. Det fantes ikke vanntett, men det var helt vindtett og stødig da det blåste så sterkt i Vesterålen at jeg gispet etter pusten.

Madrassa jeg valgte å ta med, derimot, den tok stor plass i bilen :D

Jeg lånte telt, men jeg tror ikke det var så dyrt - jeg kan sjekke detaljer. Vi sov vel i det i ti netter, og søkte til hotell/motell to netter fordi det regnet for mye.

Og ja, det var flere campingplasser hvor det var latterlig billig å bo med telt. 

11952956_10155931119125136_4521973091265

Telt med hundegård:

12000834_10155931231935136_2047930829757

10268413_10155611328710136_5058396002356

Det kan bli klamt og varmt, dog:

11665417_10155672913495136_2758236086151

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadern kjøpte et billig pop-opp telt på Biltema (ikke det som ble tilbakekalt pga. kvelningsfare altså!). Enkelt å slå opp og enkelt å ta ned. Upraktisk og stort å ha med på tur i skogen, men det er det nok heller ikke laga for. Jeg ble klissblaut da ene bikkja våkna og rista seg pga. kondens i taket som falt ned, men det var nok mye været sin skyld. Billig og greit og greit plass til meg og to hunder (30kg og 12kg), sekken måtte bli igjen utenfor. 

DSC_0027.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig og vanntett henger dessverre sjelden sammen... Innendørs badebasseng på teltgulv er noe av det jeg setter minst pris på.

Tror jeg så at G-sport har tilbud på bergans lavvo til rundt tusningen. Det skal være bra. Med litt trening setter du opp selv. En har mulighet til å sitte i en stol inni en lavvo, en kan flotte seg med vedovn og feltseng. Det er i grunnen bare plassen i bilen som setter begrensningene :-) Liker lavvo :thumbsup:

Ellers så har en de mer campingaktige sakene, men disse tror jeg er litt mer krøll å sette opp selv. 

Fjelltelt setter du greit opp alene, men de er ofte litt trange rundt skuldrene og med få muligheter til å sitte skikkelig i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du MÅ sove i teltet uansett vær, så ville jeg lagt litt penger i et som tåler regn, og dobbel duk (husker ikke hva det heter? :P) så det ikke blir masse kondens på innsiden i løpet av en natt. Ikke et billig telt til 400,- som tåler lite. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dette teltet https://www.xxl.no/bergans-trysil-2-tomannstelt/p/1088460_1_style

Fungerer veldig greit med meg og en hund på 30 kg. Greit å sette opp osv. Skal tåle greit med vann, og er ikke for tungt. 

Ville kanskje ha sett på et kuppeltelt hvis du skal være litt i teltet på kveldene, og du ikke skal på høyfjellet. Er litt mer plass til å sitte i et sånt telt. Men det som jeg har vil nok være mer stabilt hvis det blåser veldig mye.

Også sier jeg som Mirai, ikke kjøp det aller billigste. Da tåler det stort sett mindre vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för tips allihopa. Skall ha i åtanke det med att det kanske kan vara klokt om tältet är relativt torrt också, ser för mig att jag inte kommer vara speciellt go och snäll om det pissregnat hela natten och både jag och hund blivit blöta, kalla och fått alldeles för lite sömn. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte et dyrt telt på villmarksbutikken på salg (8000 ish dyrt NOK!), og det er et stort og bra telt. Har tjent seg inn forrige sesong. Teltet stod i en liten storm :) blir en del telt denne sesongen også, men jeg la litt penger i feltsenger så jeg ikke får så vondt i ryggen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Helsport telt? 500 mer enn Bergans men også mer plass og så har de produsert telt vesentlig lengre. 

Mitt Helsporttelt fra 1990 er fortsatt tett, helt og i full bruk :-) 

Hvis du har mulighet, ta deg en tur og se ulike telt oppslått. Min erfaring er at 2mannstelt er passelig til 1 uten altfor mye bagasje, tremannstelt er til to (evt en og hund)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hva med Helsport telt? 500 mer enn Bergans men også mer plass og så har de produsert telt vesentlig lengre. 

Mitt Helsporttelt fra 1990 er fortsatt tett, helt og i full bruk :-) 

Hvis du har mulighet, ta deg en tur og se ulike telt oppslått. Min erfaring er at 2mannstelt er passelig til 1 uten altfor mye bagasje, tremannstelt er til to (evt en og hund)

Hmm, tack, värt att fundera på...

Och nog för att det egentligen är helt orelevant för saken i sig kom jag att tänka på det här gamla skämtet nu när mina tältplaner vuxit ifrån ett tält på en sisådär max 600 nok till ett som kostar nästan 2000 mer.. :P

En ung kille från en by i norra Norrland flyttade till Stockholm och gick till ett stort köpcentrum för att söka jobb.
Chefen för köpcentret undrar:
-Har du någon säljerfarenhet?
Killen svarar:
-Nä,nä, jooo...,no har ja jobba som säljare hemma.
Eftersom chefen tyckte killen verkade trevlig och hade bra CV bestämde han sig för att anställa honom.
-Du kan börja i morgon bitti, sa han. Jag kommer ner efter vi har stängt i morgon kväll och ser hur du har haft det på din första dag.

Killen hade en tung dag, men till slut var den till ända. Efter stängningsdags kom så chefen ner som han lovat dagen innan.
-Hur många affärer gjorde du idag? frågade han.
-En, svarade killen.
Då blev chefen lite fundersam och sa:
-Bara en!? Våra försäljare brukar normalt göra mellan 20 och 30 affärer på en dag. Hur mycket pengar rörde sig affären om?
Killen svarade: -1.911.138 kr.
Chefen blev mycket överraskad och sa:
-En komma nio miljoner??!!!Vad sålde du då till honom?
-Först sålde ja en liten metkrok Sen sålde ja en mellanstor metkrok. Därefter sålde ja en stor metkrok. Sen blev de ett metspö. När ja sen frågade vars någonstan han sku fisk svara han att han sku åka ner till kusten.
Då sa ja att han sku behöva en båt, så vi gick ner till båtavdelningen. Ja sålde till han den stora Baylinern me dubbla motorer.
Sen visa de sig att hans lilla Honda Civic inte fick dra den stora båten, så ja to me han till bilavdelningen och sålde han den där 4-hjulsdrivna Chevrolet Tahoen.
Chefen, som nu var i Chocktillstånd sa:
-Så du menar alltså att en kille kom in för att köpa en metkrok och du lyckades sälja honom en båt och en bil???!!!
-Nej, nej! Han kom in och skull köpa tamponger ti sin fru, och då sa ja att han lik gärna kund åk och fisk, eftersom helgen ändå va förstörd.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis du har muligheten, så se på dem når de er satt opp! Veldig stor forskjell på tomanns og tremanns. Du får nok plass til deg selv og en hund i et tomanns altså, men to mennesker og en hund blir fort veldig trangt. Spesielt om dere må ha med en sekk eller lignende inn i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomannsteltet jeg har (som jeg delte link til lengre oppe) har ikke plass til mer enn et menneske og en hund (maks 2). Men, min mor sin samboer kan ligge helt utstrakt inni teltet, og han er over 1.90 høy. Så helt mini er ikke teltet heller liksom.

Vil man ha det litt romsligere så ville jeg gått for 3mannstelt. Jeg valgte det minste pga av vekt når jeg har skulle gått i fjellet, men skal man bruke det mest på campingplasser spiller jo ikke vekt så stor rolle :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...