Gå til innhold
Hundesonen.no

Bilyd hjerte


Recommended Posts

Jeg spør for ei venninne som er meget usikker på hva hun skal gjøre videre. 

Hun har en jämthund som nå er 10 år, hun har lenge hatt en bilyd på hjertet som nå har forverret seg i tillegg til at hunden nærmest over natta ble "gammel" og mindre aktiv. Hun har nå vært til testing både med det ene og det andre og resultatet er at det hjertet som har blitt verre. Hun er nå anbefalt å gå på hjertemedisin livet ut. Men min venninne som har 5 hunder føler at hun misstrives da hun ikke lenger klarer å henge med 100% hver dag lenger, og samvittigheten tærer på. 

Så jeg spør for henne, hvor god effekt vil en slik hjertemedisin ha? Hva om hun glemmer den en dag? Dette er jo en forholdsvis dyr medisin som forsikring ikke dekker pga alder. Hvor lenge vil hun egentlig ha det godt? Hvor lenge går det før hun blir verre allikevel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sånt veterinæren kan svare best på :) Men generelt er det veldig individuelt hvordan noen medisiner fungerer. Jeg har hørt om og sett hunder som har blitt som valper igjen og jeg har sett hunder der medisinene ikke har gitt noen veldig merkbar effekt. Hvor lenge medisinene vil fungere er det heller ikke lett å si. Noen kan leve på medisiner i årevis og noen lever bare noen måneder lengre. Helt umulig å si uten å prøve.

Men en 10 år gammel hund er uansett gammel.

Hadde det vært min hund og den ikke hadde andre plager hadde jeg prøvd med medisiner en stund. Også hadde jeg gitt streng beskjed til veterinæren om at h*n må si ifra om når h*n mener at dette ikke går rett vei.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men vi sitter med ett inntrykk av at veterinæren kanskje ser forbi alderen litt.

Det verste for eier er nok det at hun plutselig ikke klarte å holde tempo over natta nærmest.

Hun har spurt meg om hva jeg ville gjort, men jeg er ikke rett person å spørre fordi jeg er så glad i den hunden at jeg har tilbytt meg å ta henne siden jeg er syk og ikke har noe hundespann [emoji38] så her får hun ikke følelsen av å være utafor..

Men jeg hadde heller ikke gått for den i en alder av 10 år selv om vi er bestevenner :)

Sent fra min SM-J500FN via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis eier går og har dårlig samvittighet for at hunden ikke trives med det nivået av aktivitet den klarer eller liknende hadde det for meg vært det rette å avlive. Da er det sannsynligvis noe eier ser/kjenner på som ikke er like lett for noen som ikke kjenner hunden å oppfatte.

Men jeg hadde nok prøvd medisiner en liten stund først.

Sannsynligvis vil ikke hunden komme tilbake til ett nivå som gjør at den kan gå i spann om det er det eier driver med. Men normal aktivitet med lengre turer uten den ekstra anstrengelsen vil nok kunne gå om medisinene funker.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er ikke lett. Det er innimellom kanskje vanskelig å klare å legge det menneskelige ved det nok til sides når det kommer til gullungen i flokken. Hun kommer på besøk til meg neste helg, kanskje jeg ser det med mine egne øyne. Hun kommer jo mest for at jeg skal få si hadet i tilfelle. 

Jeg har ALDRI virkelig grått for at noen sin andre hund skal bli borte, og hvertfall aldri en jämthund. Spesielt hele opplegget. Hun er utrolig dyktig med å gi hundene sine det de trenger så alle er så himla avbalanserte og rolige :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...