Gå til innhold
Hundesonen.no

Grønnsaksbed


Bellare
 Share

Recommended Posts

Av ein eller annan merkeleg grunn, har eg som aldri har hatt sansen for- eller klart å holde liv i planter, begynt og ordne i bedet ute. Har røska opp alt som var der frå før av, lagt ny duk og starta med å legge ny jord oppå. Hovedsakleg er det grønnsaker eg ønsker og få til, men er veldig usikker på korleis "oppbygginga" skal vere. Kor mykje jord bør eg har oppå duken og bør eg evt. bygge opp rundt bedet? Eller blir det best med pallekarmar, og kor mykje jord bør eg ha i desse? 

Har frå før av ein enkel pallekarm, men etter det eg har skjønt, så bør eg i vert fall ha den dobbel om eg skal plante gulrøtter. Blir vel det samme med poteter?

Skjermbilde 2016-05-05 kl. 19.39.42.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, Bellare skrev:

Av ein eller annan merkeleg grunn, har eg som aldri har hatt sansen for- eller klart å holde liv i planter, begynt og ordne i bedet ute. Har røska opp alt som var der frå før av, lagt ny duk og starta med å legge ny jord oppå. Hovedsakleg er det grønnsaker eg ønsker og få til, men er veldig usikker på korleis "oppbygginga" skal vere. Kor mykje jord bør eg har oppå duken og bør eg evt. bygge opp rundt bedet? Eller blir det best med pallekarmar, og kor mykje jord bør eg ha i desse? 

Har frå før av ein enkel pallekarm, men etter det eg har skjønt, så bør eg i vert fall ha den dobbel om eg skal plante gulrøtter. Blir vel det samme med poteter?

Skjermbilde 2016-05-05 kl. 19.39.42.png

Tror jeg ville lagt opp til 1 1/2 -2 pallekarmhøyder (ny måleenhet?) med jord, selvsagt avh av hva du vil ha der. Jeg har hatt både poteter og gulrøtter i pallekarm *2 oppå hverandre... Salat og sånt klarer seg nok med en høyde. Tror jeg ville hatt en slags kant rundt for å "holde på jorda"... Det er sånn duk som slipper igjennom vann? Lurt å tenke over om det evt er noe sted det er dårlig drenering, de færreste grønnsaker liker å stå i vann... Personlig er jeg veldig glad i pallekarmer; litt høye kanter som beskytter det som vokse oppi, lett å skifte ut jord osv, du har kontroll på drenering osv, og de er lette å bare fjerne. Det gjelder forsåvidt også når du bruker duk...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, *Marianne* skrev:

Tror jeg ville lagt opp til 1 1/2 -2 pallekarmhøyder (ny måleenhet?) med jord, selvsagt avh av hva du vil ha der. Jeg har hatt både poteter og gulrøtter i pallekarm *2 oppå hverandre... Salat og sånt klarer seg nok med en høyde. Tror jeg ville hatt en slags kant rundt for å "holde på jorda"... Det er sånn duk som slipper igjennom vann? Lurt å tenke over om det evt er noe sted det er dårlig drenering, de færreste grønnsaker liker å stå i vann... Personlig er jeg veldig glad i pallekarmer; litt høye kanter som beskytter det som vokse oppi, lett å skifte ut jord osv, du har kontroll på drenering osv, og de er lette å bare fjerne. Det gjelder forsåvidt også når du bruker duk...

Ingen aning om det er duk som slepper gjennom vatn, kan i grunn ingenting om det her, så drog med meg duken i forbifarten inne på plantasjen :whistle: 

Kanskje kjøpe nokre pallekarmar til då, og måke nedi noke blomster på resten av plassen som blir igjen :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi plantet i pallekarmer i fjor, fungerte kjempebra! Syns du får god kontroll på jord og man slipper at plen og grønnsaksbed invaderer hverandre. I fjor hadde vi salat, gulrot, sukkererter, persille, to typer timian, litt spiselige blomster og reddiker. Alt kom nesten for bra frem :teehe: Det ble en skog, men mye gode grønnsaker vi levde av sommer og høst.. Med pallekarm blir jorda varmet opp. I tillegg hadde vi plast over pallekarmene til spirene ble sterke nok til trøndersk vær.

Vi hadde tre i høyden på det meste, to plasser med to i høyden og en med en i høyden. 

I år har vi planlagt salat, gulrøtter, sukkererter, reddiker, persille, timian, gressløk, litt poteter... Hm, tror det var det. Pluss litt urter som står i potter vedsiden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Raksha skrev:

Hvor kjøper dere pallekarmer og hva koster de? 

 

De pleier å ha på jula, europris, plantasjen etc og slike type butikker. Når vi handla for et år siden var jula billigst, men det varierer nok litt. Det er ganske populært, så deretter priset og, for egentlig er det jo billig restprodukt av varefrakt. Men praktisk er det :) 

vi beiset våre utenpå og kledde i plast innvendig, da holder de litt flere sesonger før treverket råtner :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plantet i en enkel pallekarm i fjor men har bygget opp en etage i år. Har aldri gjort noe sånt før og det gikk overraskende bra :) 

I bunnen har jeg lagt fiberduk (billig sak fra biltema) jord og litt kukompost oppi, nesten til toppen. Puttet sneglekant på og, de spiser jo omtrent alt de kommer over.

I pallekarmen har jeg /skal ha gressløk, persille og grønnkål. Mulig jeg skaffer en til til squash. I fjor hadde jeg alt for mye, lurt å lese hva de forskjellige krever av plass.... :icon_redface: :P

Salat trenger ikke dyp jord så det har jeg plantet i "fruktkurv" fra butikken. Sukkererter er plantet i en stor sinkbøtte med blomsterpinner til å klatre på. 

Cherryromater,  paprika og basilikum har jeg inne i vinduskarmen. 

2016-05-05 21.43.02.jpg

 

@Raksha

Jeg kjøpte på plantasjen for der var der ferdig behandlet. Litt lat... :PHusker ikke pris,  2-250 ca kanskje. Hvis du kjenner noen som jobber på lager så gir de ofte bort/selger billig til venner/familie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Takker og bukker :ahappy: Får snoke litt rundt, vi har bare europris og fk her av de som er nevnt.  

De er like alle sammen, så det er jo bare å kjøpe der de har :). Forskjell på behandlet og ubehandlet da, selvsagt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Raksha skrev:

Sikkert forskjell i pris? 

 

Jepp, kan være endel forskjell i pris, ellers er de like med like mål av alle jeg har sett :) I fjor tror jeg ihvertfall plantasjen var dyrest og jula billigst, men det kan jo svinge litt sikkert. 

@SFX er nok bare å snekre i vei, kunne lett gjort det vi, men etter å ha bygd gjerde hele sommeren før var vi leie snekring :lol: Er jo bare å snekre en firkantet boks i ønsket størrelse. Pallekarmene er jo hengslet i hjørnene og lette å bygge i høyden, men det er jo bare en firkantet boks :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Raksha skrev:

Sikkert forskjell i pris? 

Ja, det er liksom eneste forskjellen :) 

20 minutter siden, SFX skrev:

Er det noe som tilsier at en ikke kan snekre ei kasse selv? Jeg har diverse plank i garasjen, som jeg så for meg å spikre, pusse og male.

Nope - bare snekre i vei. Ene kassen min er den gamle sandkassen jeg hadde i hagen her :D

6 minutter siden, Aslan skrev:

Jepp, kan være endel forskjell i pris, ellers er de like med like mål av alle jeg har sett :) I fjor tror jeg ihvertfall plantasjen var dyrest og jula billigst, men det kan jo svinge litt sikkert. 

Jeg mener det var Jula som var billigst og Plantasjen dyrest nå i år også :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Aslan skrev:

 

@SFX er nok bare å snekre i vei, kunne lett gjort det vi, men etter å ha bygd gjerde hele sommeren før var vi leie snekring :lol: Er jo bare å snekre en firkantet boks i ønsket størrelse. Pallekarmene er jo hengslet i hjørnene og lette å bygge i høyden, men det er jo bare en firkantet boks :) 

Jeg har en patent i hodet, så får vi se om det fungerer. Det er i hvert fall gratis, når jeg har alt fra før av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Easy skrev:

Gjetter på at Biltema har de billigste pallekarmene? Har ikke sett noen andre som averterer med kr 99,- ihvertfall...

Jeg mener jeg kjøpte på Jula til 79 kr tidligere i vår :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Raksha skrev:

Dumme jula som la ned nettbutikken sin!

 

Skulle ikke dere innover til storbyen for å se på bil? Jula er på Tiller om dere vil slå to fluer i en smekk :) 

 

edit: rusta selger og, husker dog ikke pris

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Skulle ikke dere innover til storbyen for å se på bil? Jula er på Tiller om dere vil slå to fluer i en smekk :) 

 

edit: rusta selger og, husker dog ikke pris

Øøh - jeg er geografisk utfordret - skal til orkanger. :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Øøh - jeg er geografisk utfordret - skal til orkanger. :lol: 

 

Det er 30 min fra Orkanger til Tiller hvor du har Jula, Rusta, plantasjen, Biltema etc. Felleskjøpet ligger ved Klettkrysset ca 20 min fra Orkanger, noen minutter fra Tiller. Også bor jeg midt mellom Orkanger og Tiller :aww: 

edit: kjører dere E6 kommer tar dere av på Klett for å komme dere til Orkanger, da er Tiller bare noen minutter unna. Men mulig dere kjører gjennom Meldal istedetfor, om dere tar av på Berkåk. Men på Orkanger har de ihvertfall Europris, muuulig de har karmer der og. Og Clas ohlson kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aslan skrev:

Det er 30 min fra Orkanger til Tiller hvor du har Jula, Rusta, plantasjen, Biltema etc. Felleskjøpet ligger ved Klettkrysset ca 20 min fra Orkanger, noen minutter fra Tiller. Også bor jeg midt mellom Orkanger og Tiller :aww: 

Oh må sjekke reiserute da og se om det er mulig å få til :D  

Du er sikkert for sprekkeferdig til å orke besøk av hyperknotta mi :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Oh må sjekke reiserute da og se om det er mulig å få til :D  

Du er sikkert for sprekkeferdig til å orke besøk av hyperknotta mi :lol: 

 

Ja, er ikke lange omveien om dere først er i området ihverfall :) 

spørs det :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har brukt noen kasser som sto igjen etter de vi kjøpte huset av. Kassene er bygget av dem. 

Har nok vært litt utålmodig med å sette ut ting :icon_redface: Så får se hvor lenge det holder.

Per nå så står kassene på verandaen, men vurderer å flytte dem til et lunere sted. Er helt sinnssykt med vind der, så tror det kan være lurt.

13178836_10156875067270597_456470376595013103479_10156875067180597_7740051250244

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...