Gå til innhold
Hundesonen.no

Finsk Lapphund på villreinsjakt

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at jeg skal skaffe meg en Finsk Lapphund i løpet av det kommende året, men ikke pga. dens instinktive egenskaper den har som å gjete rein. Jeg vil gå til anskaffelse av den fordi rasen takler kalde miljøer godt (jeg går en del i høyfjellet på vinterstid med ski og pulk), men også på sommerhalvåret i fjellet. I tillegg vektlegger jeg at det er en tillitsfull og er forholdsvis sunn rase.

Hvert år drar jeg på villreinsjakt, og ettersom den har nedarvet instinkter til å gjete reinsdyr lurer jeg på om det kan være fint å kombinere villreinsjakt i høyfjellet sammen med en Finsk Lapphund.

Er det noen som har noen gode innspill å komme med?

Skrevet
Akkurat nå, Krutsi skrev:

Jeg har jaktet en del villrein, og det jeg lurer på er hvordan du har tenkt å bruke hunden på jakt? Det er hovedsakelig ikke en jaktform der man bruker hund.. 

Nå har det seg sånn at i Rondane sør så er det blitt slik at reinen, spesielt bukkene holder seg i skogholt før de veldig sent i jakta (ved brunsttider) trekker opp på høyfjellet. Det jeg tenker på er noe av det samme som gjøres på elgjakt ved å slippe hunden til den får los, hvor man deretter kan smyge seg innpå reinen. Mulig det samme kan være anvendelig på høyfjellet også ved å slippe hunden dersom man ser rein noen kilometer unna og deretter smyge seg innpå.

Ettersom Finsk Lapphund er en gjeterhund avhenger jo gjetingen at man også gir hunden signaler for hvordan den skal gjete noe som igjen forutsetter kontakt mellom hund og hundefører.

Jeg er ikke sikker på anvendeligheten av å bruke en Finsk Lapphund til dette formålet, så derfor spør jeg.

Skrevet

Jeg vet noen bruker drivende hunder til å finne og få bevegelse på rein som står i skogsterreng. Men nå er jo ikke akkurat lapphund noen drivende hund da, tviler vel på at de jager i det hele tatt...

Guest lijenta
Skrevet

Hmm det tror jeg blir et sjansespill.  Skal en skyte av reinen bør den jo stå i ro et sted. En gjeter stiller ikke det den gjeter på også varierer det jo stort om gjeterinstinktet i rasen. Men kjenner til schiperke som skulle brukes til sporing i et hjorteterreng på vestlandet som gjette alt fra elg til rådyr til eier av hunden. Men stille gjorde den ikke så da kan det jo bli vanskelig med å skyte sikkert i skogsterreng. 

Skrevet
Akkurat nå, lijenta skrev:

ja og det gjør det jo vanskelig å bruke hund

Ja, som nevnt brukes det drivende til å flytte på dem fra skogsterreng, men i rent fjellterreng tror jeg det er meningsløst med hund...

Guest lijenta
Skrevet
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, som nevnt brukes det drivende til å flytte på dem fra skogsterreng, men i rent fjellterreng tror jeg det er meningsløst med hund...

tror jeg å

Skrevet
42 minutter siden, Henrik skrev:

Nå har det seg sånn at i Rondane sør så er det blitt slik at reinen, spesielt bukkene holder seg i skogholt før de veldig sent i jakta (ved brunsttider) trekker opp på høyfjellet. Det jeg tenker på er noe av det samme som gjøres på elgjakt ved å slippe hunden til den får los, hvor man deretter kan smyge seg innpå reinen. Mulig det samme kan være anvendelig på høyfjellet også ved å slippe hunden dersom man ser rein noen kilometer unna og deretter smyge seg innpå.

Ettersom Finsk Lapphund er en gjeterhund avhenger jo gjetingen at man også gir hunden signaler for hvordan den skal gjete noe som igjen forutsetter kontakt mellom hund og hundefører.

Jeg er ikke sikker på anvendeligheten av å bruke en Finsk Lapphund til dette formålet, så derfor spør jeg.

Det er ikke uvanlig at reinen trekker ned mot skog verken på høst eller vår.. 

Men å bruke jagende hund på reinsdyr er bortkastet.. Har hatt med meg hund på reinsdyrjakt jeg, flere ganger, men for det første er det veldig vanskelig å snike seg innpå nok med hund uten å støkke reinen. Du trenger en hund som virkelig er skuddfast nok til å takle at du skyter rett ved den, og den skal ligge rolig nok til at du får til å skyte.. 

Det du kan bruke hunden til er å søke opp dyret etter skudd, siden de kan rase avgårde.. Men igjen; det ekke ofte det skjer uten at du finner igjen dyret.. 

27 minutter siden, Pringlen skrev:

Står reinsdyr i los for hund, da? De er vel mer fluktdyr i forhold til elg og hjortebukker...

Reinsdyr stiller seg ikke i los er min erfaring.. De stikker, og gjerne med vinden mot nesa.. 

Skrevet

Av erfaring fra at mine har stikki av så har de gjetet dyr tilbake til meg. Både rådyr og elg. Gamle nabobikkja gjeta en elg helt ned i hagen i boligfeltet. Så hvordan de funker i jakt er jeg usikker på.

Mulig du kan spørre her om noen har erfaring. Rasen er heldigvis ikke så stor så alltid noen som kjenner noen som vet noe :)
https://www.facebook.com/groups/1657415784536140/?fref=ts

Skrevet
18 minutter siden, AnnChristin skrev:

Av erfaring fra at mine har stikki av så har de gjetet dyr tilbake til meg. Både rådyr og elg. Gamle nabobikkja gjeta en elg helt ned i hagen i boligfeltet. Så hvordan de funker i jakt er jeg usikker på.

Mulig du kan spørre her om noen har erfaring. Rasen er heldigvis ikke så stor så alltid noen som kjenner noen som vet noe :)
https://www.facebook.com/groups/1657415784536140/?fref=ts

Men rådyr og elg har en helt annen oppførsel enn rein.. 

• Like 1
Skrevet
1 time siden, Krutsi skrev:

Men rådyr og elg har en helt annen oppførsel enn rein.. 

Mhm, de har gjetet rein også, men kanskje det var noen greie rein.

Ellers blir de jo brukt i bjørnejakt. Men om hund ikke brukes i reinjakt så er det vel kanskje vanskelig å finne på en helt ny ting :)

Skrevet
1 time siden, AnnChristin skrev:

Mhm, de har gjetet rein også, men kanskje det var noen greie rein.

Ellers blir de jo brukt i bjørnejakt. Men om hund ikke brukes i reinjakt så er det vel kanskje vanskelig å finne på en helt ny ting :)

Jo, gjeter nok.. Men ved gjeting vil dyra flokke seg, og da kan man ikke skyte.. Elg og rådyr er ikke like "flokkdyr" og når man da sender hund etter dem, vil de forhåpentligvis komme gående i sakte tempo imot fører.. Reinen lever i flokk, og når de da blir jaget avgårde, vil de flokke seg.. 

Det går greit under gjeting, for da skal man jo bare frakte dyrene fra a til b.. Men ved jakt, vil det bare gjøre at man ødelegger skytemulighetene.. 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Bare det lille du beskriver om dognanny gjør at jeg vil fraråde hva som helst hun anbefalte ihvertfall. Som dere jo har oppdaget så er det å korrigere, rykke eller kjefte på en allerede frustrert hund ikke konstruktivt. Det er helt fint å høre hva dere har prøvd å hva som skjer. Men jeg lurer litt på, hva skjer om dere deler opp turene? Maks 15-20 minutter på en tur. Skjer det like ofte på morgen og kveld som på den lengre turen på dagtid? Et par enkle oppgaver i løpet av turen (som allerede er grundig innlært inne og som han kan), en enkel sitt, kontakt, håndtarget e.l. Da tenker jeg en kort stopp og en øvelse, maks to repetisjoner, og så rusle videre. Hvis dere får lært inn igjen grime så kan det være tryggere med å prøve halsbånd, men det er nok lettere for dere å få hjelp av en instruktør som ser dere og hunden. Jeg er helt sikker på at dette er løsbart, selv om dere er kjempetålmodige og har prøvd masse allerede! Håper vi får en oppdatering her også når dere har fått litt hjelp.
    • Takker igjen for godt svar! Vi har brukt både sele og halsbånd, med de siste 6 mnd har vi utelukkende brukt sele som sitter godt. Har flere ganger vurdert å bruke halsbånd i stedet men ser at vi ikke tørr da han helt sikkert hadde klart å vri seg ut av det når han klikker. Flere ganger har jeg vært redd for at han skal komme seg ut av selen når vi krangler. Han river å sliter, ruller å hopper. Eneste gangene jeg er trygg på at han ikke kommer seg ut av sele/halsbånd er om han er bundet fast, for da står han helt stille. Og både sele og halsbåndene vi har brukt er passer han og er justerbart. Vi brukte også retrieverkobbel i starten (fikk anbefalt det av oppdretter) men bruker ikke det lengre. En av teknikkene dognanny viste oss var å bruke retrieverkobblet til å "få han av oss" når han hopper på, ved å rykke i båndet, men det fungerte i en halv dag så trosset han det også å vi ønsker ikke å bli stående å rykke i et så tynt med kraftig bånd, det økte bare stressnivået hans.  Vi har ila året som har gått tenkt at han kan være både over og understimulert og gjort endringer i hverdagen i perioder for å justere aktivitetsnivået både opp og ned. Men det har ikke blitt bedre. I periodene vi har justert det ned ser vi at han blir verre, og gjerne mer pågående inne også. Noe vi mener taler imot at han er overstimulert. Og vi har siden han var liten forsøkt å gjøre tydelig skille på at lek og oppgirende aktiviteter skjer ute, mens inne er det ro.  Mulig jeg ordla meg litt feil i forrige kommentar, men vi krever stort sett ingenting av han ute. Det resulterer i at vi henger etter han å han drar som en galing. Men slik har det blitt fordi hver gang vi prøver å lære han noe ute (gå pent, søke kontakt med oss, sladretrening ol) så ender det etter et pr min med et nytt utbrudd. Så frustrasjoenen vår kommer av at vi føler vi er i en ond sirkel. Han vimser rundt å vet ikke hva som er forventet av han > vi forsøker å korrigere han å lære han noe/forstyrre han ved å gi han en oppgave eller mål med turen > han klikker > vi rykker tilbake til start. Slik har det blitt da vi har tenkt at vi kanskje bare må stå i disse episodene til han lærer seg hvordan han skal oppføre seg på tur, det er jo tross alt en rase som er lærevillig og gjerne vil ha en oppgave. Men selv etter lengre persioder der vi prøver igjen å igjen så later det ikke som at han forstår tegningen. Så de siste pr månedene så har vi ikke krevd eller forventet noe av han. Å selv når han er løs å kan løpe som han vil, feks på inngjærdet hundepark (Maridalen hundepark og Nordkisa hundepark) å vi forsøker å kalle han inn, så kommer han løpende (som jo er bra) men kommer da flyvende med sine 40 kg rett på oss å begynner å bite. Så kort sagt så klikker han både av for mye frihet, for lite frihet, lite/ingen forstyrrelse fra oss og for mye forstyrrelse fra oss... Mulig jeg høres ut som jeg bare kommer med motargumenter til alle forslag, å det mener jeg ikke! Men vi har virkelig prøvd alle vinklinger og teknikker vi kan tenke oss til og finne ut + litt til.  Men tusen takk for konkrete tips til adferdskonsulenter og fysio 😀
    • Nå vet jeg ikke om alle instruktørene til Norges Hundeskole, men jeg har ikke kjent eller møtt mange instruktører derfra med adferdskompetanse. Dognanny kjenner jeg ikke til, men jeg synes bakgrunnen kanskje var litt tynn. Selv om dere ikke ser noe mønster i adferden og han er røngtet fri så kan det godt være muskulære eller skjelett-problemer som bygger seg opp over tid og trigger på ulike tidspunkter, når det bare renner over. Og når du nevner at han har hatt ryggproblemer så blir jeg raskt mye mer oppmerksom på at det kan være noe uoppdaget der.  Bruker dere halsbånd eller sele? Hvis dere bruker halsbånd ville jeg forsøkt en godt tilpasset sele. Om dere allerede gjør det ville jeg faktisk forsøkt halsbånd, for å se om det gjør noen forskjell. Som du sier, ut fra det du beskriver, kan det høres ut som stress, frustrasjon og overtenning. Har dere forsøkt å kutte langt ned på kravene? Og kutte ned på aktiviseringen? Det er ikke det vanligste, men det hender også at hunder er overaktiverte og overstimulerte. Og selv om det er en aktiv rase så finnes det alltids unntak.  Korte, rolige turer, med litt løping om det ikke trigger for mye, og mer ro og hvile hjemme. Prøv å ikke stille for mye krav, gi ham litt mer slakk, litt mer "forberedelse" på at "nå skjer ting", og om mulig la han heller gå en kort tur i lengre bånd og gå hjem før det smeller. Alt dette er såklart forslag til ting å prøve ut, uten at jeg har sett hunden og situasjonene. Dere trenger definitivt en kompetent adferdsekspert til regelmessig oppfølging. https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund#Innlandet-hund Kjersti Bjøntegaard kan jeg personlig anbefale. Vi brukte henne mye med vår til dels krevende ridgeback unghund. Turid Hovland kjenner jeg bare såvidt til, men i likhet med Kjersti har hun en solid og god utdanning og mye god kompetanse ser jeg. Ta kontakt med en av dem, og de kan sannsynligvis anbefale andre om de selv ikke har kapasitet. De kan godt mulig også anbefale en fysioterapeut. I Oslo kan jeg anbefale smarthund.no (Hilde Iren).
    • Går det an å bruke kickspark i langrennsporene? Eller der de har oppkjørte løyper? Finnes det ski på dem? Har lyst på men må se om jeg kan kjøre det først da de vanlige veiene her jeg bor blir strødd. Hvordan trener man da hunden til å trekke? 
    • Glemte å legge til at vi gjør daglig korte økter med søk, hjernetrim, lek, «skattejakt» etter godbiter og leker både inne og ute. Øver mye på håndteringstrening ol.  Å han mestrer alt annet som en drøm, ingen problemer med å være hjemme alene, stueren på 1-2-3, trygg og veldig fin hund på alle andre måter, akkurat det vi så for oss. «Bare» dette ene problemet som skygger over så mye av det som har gått bra..
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...