Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene mot jaktprøve med Retriever


Recommended Posts

Skrevet

Kan noen fortelle meg hvilke ulike momenter man trener på, hvor mye trening som trengs, største utfordringene osv? Kan man trene alene eller anbefaler man å ha ei gruppe og trene med? 

Guest lijenta
Skrevet

største utfordringen må vel være at retriveren er utrolig sosial og det er andre hunder bak som står og venter på tur.

Det jeg husker ellers apport med god avlevering foran fører. Vann tja der kan det være utfordring med å få retrieveren opp av vannet. Altså objektet skal hives i vannet og hunden skal hente. Det er også viktig at apport objektet holdes rolig ikke for hardt og heller ikke kjekses ved.  Det er viktig at hunden kan plukke opp forskjellige fuglearter og forskjellige tyngder. Også blir det jo hivd ut objekter på land som den skal hente inn. Det er ve det ejg husker nå

Guest lijenta
Skrevet

Nei ikke som jeg husker. De går samme prøva men mener et er klasse forskjeller ut fra kunnskap bare

Skrevet

Ingen forskjeller på selve prøven, men man bør legge opp treningen litt etter hvilken retriever man har. Tolleren skiller seg litt fra de andre fordi den er avlet for å jobbe alene, og på tollingjaktprøver går tollerne alltid en og en, men på B prøver gjelder de samme reglene for alle rasene. Dette gjør at en del individ kan gå veldig opp i stress og frustrasjon av å se andre hunder jobbe når de selv må være passive, det gir igjen lyd og/eller knalling (de stikker før kommando er gitt) som gir null og takk for i dag :P Hvor mye trening som trengs kommer helt an på individet du jobbet med, hvor mye du kan som fører, hvordan du legger opp treningen, utfordringer underveis etc. 

momentene er feltsøk, markering og dirigering, de to sistnevnte enten på land eller vann. Transportstrekkene skal fåregå med hunden løs ved fører, og den skal helst se utover i terrenget for å få med seg evt. markeringer etc. Kontakt som i LP er dermed ikke optimalt, men det er bedre enn en hund som stikker :P På en markering skal hunden selv se og "markere" (huske) hvor i terrenget dummyen/viltet fallt og den skal apportere uten nevneverdig hjelp fra fører. På en dirigering vet ikke hunden hvor den skal, og må lystre førers signaler (ut, stopp, høyre, venstre, nærsøk, innkalling). På feltsøket ønsker man effektive hunder som balanserer fart og bruk av snuten. De skal ikke bytte dummyer/vilt i søket og feltet blir ikke tråkket opp slik de gjør i bruks. Ellers under prøven dømmes hundenes generelle samarbeidsvilje, fart, bruk av nese, passivitet/stadga, fotgående, grep, vilthåndtering, avleveringer, om den går villig i vann og svømmer effektivt og reaksjon på skudd.

  • Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er nok en helt normal valp dere har. Det er mye arbeid og tålmodighet, og faser man må gjennom, rett og slett.
    • Vi har møttes ute å gått sammen på litt avstand før de har fått lov til å være løse og leke sammen. Han er ikke spesielt interessert i andre hunder. kan legge til at han er en hun med litt lite tegn. Går fra null til hundre. Han kan ligge å sove og Bergan våkner er det første han gjør å bite, og da voldsomt og ikke kose biting. Vi har ofte skjønt at dette er et tegn på at han må på do og prøver å ta han ut før dette skjer. Vi prøver også å få lagt han, avledet han før han blir overtrøtt, med noe varierende hell. Som sagt går han fra 0-100 når det først starter. vi har vært hos dyrlege og utelukket at det er noe galt. 
    • Når dere er med andre valper, har dere gått litt tur sammen først uten å hilse, eller bare sluppet de sammen for lek? Det er ofte litt voldsomt for dem, og bedre om de får bli vant til hverandre på trygg avstand og tid til å lese hverandre først, før de leker.  Ellers er det nok bare å være konsekvent og holde ut, siden tannfellingen knapt har startet.
    • Takk for svar. han har to trygge eldre hunder som han har lekt med noen ganger. vi har prøvd oss med andre valper, men han er ikke intendert i å leke med de, legger seg kun ned og ruller seg sammen som en ball. Virker utrygg, redd, så det har vi sluttet med.han er at typen som blir mer giret av å hyle, så det fungerer ikke.  han har ikke begynt å miste tenner enda, men har begynt å få noen. Får både tyggebein, fryser klut fra fryseren og fryste gullerøtter/ men når de intense periodene kommer så fungerer ingen ting. Time out er det eneste som fungerer, men det er jo et mareritt å få han i valpebingen fordi han bokstaveligtalt  sitter fast i deg.    vi krysser jo fingrene for at dette er en fase, for ellers er han lydig. Kan både sitt, ligg og bli. Men ikke når dette kikker inn
    • Sosialiserer dere noe med andre hunder? Bitehemming er noe de lærer veldig mye bedre i lek med andre hunder enn fra mennesker. Prøv å finne noen trygge hunder i nærområder eller bland kjente og gå en kort tur i bånd uten hilsing, før de får leke litt. Prøv å klynke til når han biter, og snu dere bort. For noen funker det, andre blir med gira av det. Vri opp filler og tauknuter i vann og frys dem. Isen demper smerte og klør i tennene. Nå er det vel litt tidligste laget med tannfelling, men kan være starten på en periode med MYE biting. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...