Gå til innhold
Hundesonen.no

Trene mot jaktprøve med Retriever


Zitka
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta

største utfordringen må vel være at retriveren er utrolig sosial og det er andre hunder bak som står og venter på tur.

Det jeg husker ellers apport med god avlevering foran fører. Vann tja der kan det være utfordring med å få retrieveren opp av vannet. Altså objektet skal hives i vannet og hunden skal hente. Det er også viktig at apport objektet holdes rolig ikke for hardt og heller ikke kjekses ved.  Det er viktig at hunden kan plukke opp forskjellige fuglearter og forskjellige tyngder. Også blir det jo hivd ut objekter på land som den skal hente inn. Det er ve det ejg husker nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen forskjeller på selve prøven, men man bør legge opp treningen litt etter hvilken retriever man har. Tolleren skiller seg litt fra de andre fordi den er avlet for å jobbe alene, og på tollingjaktprøver går tollerne alltid en og en, men på B prøver gjelder de samme reglene for alle rasene. Dette gjør at en del individ kan gå veldig opp i stress og frustrasjon av å se andre hunder jobbe når de selv må være passive, det gir igjen lyd og/eller knalling (de stikker før kommando er gitt) som gir null og takk for i dag :P Hvor mye trening som trengs kommer helt an på individet du jobbet med, hvor mye du kan som fører, hvordan du legger opp treningen, utfordringer underveis etc. 

momentene er feltsøk, markering og dirigering, de to sistnevnte enten på land eller vann. Transportstrekkene skal fåregå med hunden løs ved fører, og den skal helst se utover i terrenget for å få med seg evt. markeringer etc. Kontakt som i LP er dermed ikke optimalt, men det er bedre enn en hund som stikker :P På en markering skal hunden selv se og "markere" (huske) hvor i terrenget dummyen/viltet fallt og den skal apportere uten nevneverdig hjelp fra fører. På en dirigering vet ikke hunden hvor den skal, og må lystre førers signaler (ut, stopp, høyre, venstre, nærsøk, innkalling). På feltsøket ønsker man effektive hunder som balanserer fart og bruk av snuten. De skal ikke bytte dummyer/vilt i søket og feltet blir ikke tråkket opp slik de gjør i bruks. Ellers under prøven dømmes hundenes generelle samarbeidsvilje, fart, bruk av nese, passivitet/stadga, fotgående, grep, vilthåndtering, avleveringer, om den går villig i vann og svømmer effektivt og reaksjon på skudd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke som jeg kan se. Du vil få beskjed hvis en tråd fjernes, med mindre du åpenbart er en spam-bot. Simira med Moderatorhatt
    • Kan hende det bare er jeg som er fullstendig glemsk her altså, men jeg var så sikker på jeg hadde laget en «min hund» tråd til Karma, men isåfall er den borte nå. 🙈  Kan dere se på «bakrommet» om tråder har eksistert og er blitt slettet av en eller annen grunn? Eller er den sporløst borte isåfall?  Vil jo gjerne unngå at det skjer igjen om det er en grunn til at den er borte og det ikke bare er jeg som innbiller meg at jeg laget den tråden. 😂
    • Om du får til å taime vekkerklokke og morgenrutine sånn at valpen sover når dere forlater bilen den første tiden, så får du mer tid til å trene den mer forsiktig og gradvis på å være alene.  Meninger om tyggesaker uten tilsyn er delte mellom teoretikere og praktikere. (Det meste KAN i verste fall drepe hunden ved kvelning eller blokkering av tarm, men barn kan brekke nakken av å falle skeivt ut av en høy seng også, og en bekjent snublet på en skogssti og døde momentant av å lande med hodet på en stein. Det er mye potensielt veldig farlig som veldig sjelden skjer.) Fra flere tiår med skadefri altmuligtyggere våger jeg banne i kirka og trosse de mest forsiktige ved å anbefale en fordøyelig tyggesak, f.eks. okse*****, eller en fryst Kong, så har valpen noe annet å fokusere på enn at den er forlatt alene. Beste er selvsagt om den sover i bilen i starten, så du får mer tid til å venne den til å være i buret alene.   
    • Ved henting tenker jeg at stoffburet er helt greit. Når dere kommer hjem ville jeg hatt transportburet inne, hjemme, med et mykt pledd og noen godbiter i. La valpen utforske buret og oppfordre den til å være der litt, uten å lukke. Så ville jeg prøvd å ta med buret i bilen allerede første dag, og kaste noen godbiter eller legge inn en god tyggeting de 10 minuttene du skal levere. Hvis valpen kommer fra en skikkelig oppdretter bør den har erfaring med bilkjøring fra før, selv om det ofte er med mor og/eller søsken. Hvis valpen IKKE er trygg alene de 10 minuttene så er den tryggere i et solid bilbur enn et stoffbur den kan tygge seg ut av... Hvis det viser seg å være et problem ville jeg fått noen til å sett etter den den korte tiden leveringen tar.
    • Jeg får valp imorgen. Vi er godt forberedt og skal ha fem uker fri.    Det jeg stresser med er at barnet mitt skal i barnehagen neste uke for å gi valpen litt mer ro den første uken. Det jeg bekymrer meg for er at jeg må ha den med i bilen når jeg leverer i barnehagen. Er det innafor å la den være i bilen de 10 minuttene det tar å levere barnet?    til vanlig skal jeg ha hunden i et transport bur bak i bilen, men tenker at den skal få være i et Stoffbur i passasjersetet ved siden av meg når jeg henter den imorgen og den første uken.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...