Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta fysisk i hunden

Mirai

Recommended Posts

Skrevet

Jeg lærte utrolig mye da jeg satt og studerte de 7 hundene som jeg og en studivennine hadde tilsammen. VI satt i vinduet og tittet ut på hundene som lekte, hvlite, tuslet rundt og av og til hadde en og annen konflikt.

Jeg lærte også veldig mye av å trene gjeterhund, for da må man virkelig observere hundene. Man må se hva hundene gjør og forsøke å finne ut hva de har tenkt å gjøre for så ev. stoppe hunden før sauen løper på skogen.

Egne observasjoner er veldig viktig, men......... det er veldig mange som observerer egne hunder og tolker hva de gjør laaangt utenfor hva som kan være mulig. Vi vet ikke hva som foregår i hodet på en hund, like lite som vi mennesker vet hva som foregår i hodet på hverandre. Men vi kan forsøke å observere og sette ting i system.

Men dette som andre nevnte her, så samle in data fra oppdrettere m.m.

Tanker er god, men det er viktig å spørre seg selv hva en ønsker å finne ut av. Hvilket spørsmål vil jeg ha besvart? Og så er det viktig å stille akkurat de spørsmålene som skal til for å finne svaret. Men kan data fra en oppdretter med 10-15 hunder være gyldig??

Det kommer an på raser selvfølgelig - dataene er gyldig for rasen, men er de gyldig for andre raser?

Vil 10-15 hunder være representativ for en populasjon som er betydelig større?

Vil 10-15 hunder som sannsynligvis er i slekt og som har vokst opp i samme miljø være representative for hunder av andre linjer og som har vokst opp i andre miljø?

Det måtte jo ha vært et skjema alà MH, noe helt enkelt beskrivende, kan ikke ha vært noe annet-type svar, som utlukker folks egne tolkning.. Om det var mulig? hehe :unsure:

- Og litt av poenget med å sende til "alle" oppdrettere, var jo å luke bort raseforskjeller :icon_redface:

• 3 weeks later...
  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men hvis hun spiser opp maten er det vel bare å enten gi henne mer, eller mer energirik mat? Høyenergifôr for jakthunder er for eksempel et godt alternativ.
    • Maten blir som oftest spist opp med en gang. Jeg har sett at hun spiser både tørr for og vom men hun spiser ikke nok siden hun fortsatt er undervektig. Skal bestille en time hos vetrinæren.
    • Mat fremme hele tiden er generelt en dårlig metode for småspiste hunder. Noen få, små måltider om dagen er bedre.  Antar du har testet med vårfôr og råfôr også.  Jeg ville nå uansett tatt en tur til dyrlegen og utelukket at det er noe galt, og få en profesjonell vurdering på om hunden er undervektig eller bare naturlig tynn.
    • De får mat til forskjellig tidspunkt. Hunden virker helt frisk og rask. Ellers hadde jeg tatt hun med til veterinæren alt. Når jeg gir henne godbiter vil hun alltid ha.  Hun er også lavere enn rasestandarden i mankehøyde og er ellers liten på alle områder.
    • Parasitter er det ikke da hun også lever med andre hunder og de er normalvektige. Ellers hadde de også blitt smitta. Hun får lik mat som de andre. Noen ganger er det mat fremme hele dagen mens andre dager blir det spist opp. Har ikke merka noen forskjell men gjør dette for at det skal være en forandring. Har prøvd flere for. Burde jeg da dra til dyrlegen for å sjekke stoffskifte?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...