Gå til innhold
Hundesonen.no

Å ta fysisk i hunden


Mirai

Recommended Posts

Jeg lærte utrolig mye da jeg satt og studerte de 7 hundene som jeg og en studivennine hadde tilsammen. VI satt i vinduet og tittet ut på hundene som lekte, hvlite, tuslet rundt og av og til hadde en og annen konflikt.

Jeg lærte også veldig mye av å trene gjeterhund, for da må man virkelig observere hundene. Man må se hva hundene gjør og forsøke å finne ut hva de har tenkt å gjøre for så ev. stoppe hunden før sauen løper på skogen.

Egne observasjoner er veldig viktig, men......... det er veldig mange som observerer egne hunder og tolker hva de gjør laaangt utenfor hva som kan være mulig. Vi vet ikke hva som foregår i hodet på en hund, like lite som vi mennesker vet hva som foregår i hodet på hverandre. Men vi kan forsøke å observere og sette ting i system.

Men dette som andre nevnte her, så samle in data fra oppdrettere m.m.

Tanker er god, men det er viktig å spørre seg selv hva en ønsker å finne ut av. Hvilket spørsmål vil jeg ha besvart? Og så er det viktig å stille akkurat de spørsmålene som skal til for å finne svaret. Men kan data fra en oppdretter med 10-15 hunder være gyldig??

Det kommer an på raser selvfølgelig - dataene er gyldig for rasen, men er de gyldig for andre raser?

Vil 10-15 hunder være representativ for en populasjon som er betydelig større?

Vil 10-15 hunder som sannsynligvis er i slekt og som har vokst opp i samme miljø være representative for hunder av andre linjer og som har vokst opp i andre miljø?

Det måtte jo ha vært et skjema alà MH, noe helt enkelt beskrivende, kan ikke ha vært noe annet-type svar, som utlukker folks egne tolkning.. Om det var mulig? hehe :unsure:

- Og litt av poenget med å sende til "alle" oppdrettere, var jo å luke bort raseforskjeller :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...