Gå til innhold
Hundesonen.no

Åssen rase skal jeg skaffe meg til høsten?


Red Merle

Recommended Posts

Æsj, klarer ikke å bestemme meg får hviklen ras ejsg skal skaffe meg til høsten. jeg vil jo være forbredt på hva jeg går til, så jeg vil lære alt om den rasen jeg bestemmer meg for.. men jeg klarer jo ikke å bestemme meg :P Har jo en seff noen favoritt raser, men tror ikke at halvparten av dem kan passe til meg...Enten er de for aktive eller for trege, for tynne eller brede :P

Kanksje dere har noen gode forslag ?

Den skal være:

- Aktiv , fin til bruks, agillity og LP.

- Ha et bra utseende. Helst 'halvt laghåret'( som en laghåret Schæfer, Aussie)

- IKKE mindre enn en 30-40 cm.

- Godt lynne,

- ikke bli lett nervøs, stresset eller gjetete ( som en understimulert border collie f.eks)

Den ska hovedsakelig brukes til:

- Familie hund

- Tur kammerat

- bruks

- Agillity

- LP

Åssen slags rase kan passe for meg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar

Hva med en shetland sheepdog ("sheltie")?

De er jo søte, virker som enkle og greie hunder å ha, litt pels men ikke noe voldsomt med stell (tror jeg), omgjengelige - og veldig lettlærte og blir ofte gode lp/ag-hunder med litt trening.. Passer i hvertfall inn på alle punktene du skrev, synes jeg.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nok sett litt nærmere på Aussie eller Toller hvis jeg hadde vært deg:) Bordercollie Light som begge rasene kalles.

Jeg har en toller og drømmer om flere, tolleren er helt fantastisk til å bruke til agility, lydighet og bruks. Og selvfølgelig en super familiehund og turkamerat.

Og skulle jeg måtte valgt en annen rase så står Aussien høyt på lista mi.

Begge disse 2 rasene har blitt mer og mer populære de siste årene så er ikke vanskelig å finne noen hunder og eiere å hilse på/prate med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay tak.

:( Toller, det er sånn Nova Scotia Duck tolling retriever? Nydelige :(..

Men hvordan Border collie ligth er dem da ? har liksom ikke så god erfaring med border collie, orker ikke å ha en såå energifull hund .. hehe :blink: den må kunne skille mellom arbeid å firtid, det vil si at den har av og på knapp.

Har tenkt litt på schæfer, men (jeg synes)at de har blitt så ødelagte :D

jeg er så sær, at hvis jeg skulle hatt schæfer, så hadde jeg kjøpt fra ekstremt gode linjer, noe jeg ikke har råd til nå.. :(

Og i å med at jeg sikkert bor hjemme når jeg kjøper den, så må det være en hund som er kjent for å være stabil i huet! (pga min bror som har autisme kan være ganske brå og høylytt) og da passer det seg neppe med en hudnosm lar seg påvirke av det og blir et nervevrak :D

Ska vi sjå.. hmmm.. Har spurt endel flknå, alle sier enten Aussie eller retiver :P så da må det bli en av delene:)

Takk alle sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal være:

- ikke bli lett nervøs, stresset eller gjetete ( som en understimulert border collie f.eks)

eller Tervueren?!? :D

Wooops :blink:

Velger du en Tervueren må du være fryktelig nøye med valg av oppdretter, linje og foreldre. Det er også en veldig hurtig hund som ikke alltid tydelig "tenker før den handler" og kan bli litt "stressa" for mange å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke anbefalt tervur hvis du er redd for å få en hund som lett blir stresset og skvetten.

Tervuren har lett for å bli dette og kan være litt reservert.

Toller er en Nova scotia duck tolling retriever ja:)

"Men hvordan Border collie ligth er dem da ?" En toller har samme størrelse, smidighet, intelligens og arbeidsvilje som en bordercollie. Men den blir ikke så fort stresset og har ikke denne gjetingen i seg.

Selvfølgelig kan man få en toller stresset også, men ikke så fort hvis man trener vanlig rotrening som med andre raser når den er valp/ung. En toller har en veldig tydelig av og på knapp. Og man ser godt på holdningen og språket til tolleren om den er klar til å jobbe eller ikke. Eks. Jeg var nettopp nede ved agilityen og trente litt. Når jeg kommer hjem å går fra bilen og ned gata går han klistret på plass med kontakt ned hele gata uten at jeg har sagt noe. Knappen er på:blink: Hvis jeg ikke hadde vært å trent så hadde han bare gått å snust sakte ned gata og snudd seg nederst for å se om jeg kom etter:) Nå ligger han på ryggen rett ut på gulvet og sover. Skrudd helt av.

Det man må være obs på med tolleren og alle retriverene er at de har en så sterk arbeidslyst at når de trener så viser de ikke så lett at de er slitne. Så hvis man tråkker over den terskelen for mange ganger så kan det gå utover hunden. og isteden for å få en understimulert hund får man en overstimulert hund. Men går man hundekurs så lærer man seg å ta pauser i hundens temo og etterhvert lærer man seg de små tegnene retriverene gir også når de begynner å bli slitne.

Uansett hvilken rase man har så lærer de med litt trening forskjell på ute og inne. Men retriverene er jo spesielle på den måten at de er avlet frem til å ha en utpreget evne til å koble av. Har sett dette spesiellt når jeg har trent lydighet og agility og flere retrivere og andre raser har ligget på sidelinjen og ventet på tur. Retriverene gir utrykk for interesse men er avslappet, mens veldig mange andre raser stresser, bjeffer. piper osv..

Når du sier at du har tenkt litt på schæfer så vil jeg fraråde deg det litt. hvertfall tenk godt gjennom det med tanke på din bror.

Schæferene kan være ganske brå og skarpe i bevegelser og språk og trenger derfor enda mer rotrening enn mange andre raser. Og med da din bror i næreheten så kan dette påvirke hunden mye og fremkalle dette enda mer.

Lykke til videre med valget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hehe. Det er det med broren min som avgjør mest hva slags rase jeg kommer til å anskaffe :( Buttern er nok ikke den som flytter hjemem fra først, og selv om jeg flytter hjemmefra, må hunden alikvel tåle å være i næheten av ham når vi er på besøk osv.

Lapphuden er også fin hund... men jeg vet ikke.. har ikke noen erfaing med den ..

Luten liste :

- Puddel ,nei, litt for mye pelsstell.

- Toller, ja, den er interssang

- Belger, nei, passer nok ikke så godt i min familie

- Flat, kanskje :D

- labrador vet ikke helt

- Golden.. Hadde den vare vært Golden og ikke hvit ..

- Doberman, ehhh, må inrømme at jeg er litt små skeptisk til dem :blink:

- Finsk lapphund, ja, de også interesange!

- lapsk Vallhund, ja, ganske interssang den også

- Aussie, ja, soleklart en av favorittene.

Man, hva er valpe prisen på Toller da ?

( har sagt før at jeg ikke akkurat er så rik at jeg kan betale så alt for mye :( )

Er ikke så lett dette her gitt... hehe, alltid noe jeg liker å noe jeg ikke liker med en eller anen rase :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg skal ha golden igjen så vil jeg også ha en gylden golden. Det er ikke vanskelig å få tak i hvis man har litt tid. På f.eks retrieverklubben sine valpelister så står det om mor og far er gyldne. Og hvis du anskaffer deg en jaktgolden (trenger ikke brukes til jakt) så vil de ofte være mer gyldne enn utstillingsgolden.

Jaktgolden er jo også litt slankere enn "vanlig" golden så de er jo enda mer ypperlige å bruke til agility, når noen synes vanlig golden kan virke litt tung.

Valpepris på toller er en normal pris. Samme som de andre retriverene og stort sett alle "vanlige" hunder. Ligger på sånn ca 8000kr.

Det er bra du tar hensyn til broren din. Ved å gjøre det så vil du også ta hensyn til hunden. Som du sier, selv om du ikke om lenge kanskje flytter så vil det jo fortsatt være broren din. Sånn som i min samboers familie er det ei med downsyndrom og selv om ikke våres hunder er ofte sammen med henne så er det viktig for oss at begge parter har respekt for hverandre når de er sammen. Hadde vært fryktelig slitsomt hvis jeg ikke kunne stolt på hundene mine når de var sammen med henne og måtte følge med til en hver tid. Dette gjør hunden også tryggere på andre ting. Da særlig vanlige barn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med en hvit boxer da?? De er idiele bruks hunder elsker og få være med på alt.

Elsker mennesker spes barn, de tåler litt røfere behandling av barne hender, og har ben i nesa.

De er uredde og glade. De er rolige inne så lenge de for det de trenger av motion og hjernetrim.

Spørsmålet er jo da hva du syntes om utsende dems..

De for du til redusert pris fra 5000 - 6000

Grunnen til det er at fargen er ikke godkjent i følge rasestandaren

De ble avlivet før, forde de ikke var ønskelig.

Er isåfall en hunderase man for masse glede av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...