Gå til innhold
Hundesonen.no

Irsk Setter


Ønskerhund2
 Share

Recommended Posts

En irsk-setter er en hund som må brukes, og den trenger MYE mosjon. Det er på ingen måte en sofahund man kan spasere rundt nabolaget med et par ganger per dag. De har sterk jaktlyst - naturlig nok siden det er stående fuglehund, og det krever mye tid og innsats for å få en sikker innkalling på den. De kan ikke gå løs der det er sau og bør absolutt holdes i bånd strikt hele båndtvangen. Skal den ikke brukes til jakt (noe som forøvrig også krever en del trening), så bør den få bli brukt til feks trekk. 1 - 2 timer med skikkelig fysisk mosjonstrening - 4 - 6 dager per uke, er noe man bør ta med i tidsregninga når man har irsk-setter. En irsk-setter som blir kronisk understimulert blir slitsom å ha i hus.
Skal man ha en vanlig familiehund og ikke allerede er aktiv fysisk, mtp trekk, friluftsliv og/eller jakt, så ikke kjøp irsk-setter, selv om de er aldri så vakre.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, her var det litt krasse svar syns jeg... Føler nesten dere beskriver et monster av en hund :P Jeg har pointer, og de går for å være hakket verre enn irsk setter, og jeg bruker henne ikke såå mye som dere skriver :P samme med fatter og sine 2 pointere, og min fille onkel med sin irske setter, har det også helt fint med normal stimuli :)

Men ja, du bør helst bruke den til jakt hvis du skal ha en jakthund, for å ivareta rasen. Og den trenger mye fysisk stimuli. Så hva er det dere kan se for dere å kunne gi en irsk setter av turer og aktiviteter? 

Ang det med sauer, så anser jeg det ikke som et problem større enn med andre raser. Mindre med en irsk setter, om du skal bruke den til jakt og slikt, for man kan få strømma de for sau :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

Wow, her var det litt krasse svar syns jeg... Føler nesten dere beskriver et monster av en hund :P

Men ja, du bør helst bruke den til jakt hvis du skal ha en jakthund, for å ivareta rasen. Og den trenger mye fysisk stimuli. Så hva er det dere kan se for dere å kunne gi en irsk setter av turer og aktiviteter? 

Ang det med sauer, så anser jeg det ikke som et problem større enn med andre raser. Mindre med en irsk setter, om du skal bruke den til jakt og slikt, for man kan få strømma de for sau :)

Absolutt ikke noe monster. Typisk fuglehund på mange måter, men MIN erfaring: Hardere i hodet enn de andre setterrasene. Hva du mener med "ikke større problem enn med andre raser" vet jeg ikke, men irsk-settere tar sau om de kan. De har sterke jaktinstinkter, og jeg vet selv om flere som har greidd å ta sau. Og som måtte bøte med livet av den grunn.
Og de er brukshunder. Ikke selskapshunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Absolutt ikke noe monster. Typisk fuglehund på mange måter, men MIN erfaring: Hardere i hodet enn de andre setterrasene. Hva du mener med "ikke større problem enn med andre raser" vet jeg ikke, men irsk-settere tar sau om de kan. De har sterke jaktinstinkter, og jeg vet selv om flere som har greidd å ta sau. Og som måtte bøte med livet av den grunn.
Og de er brukshunder. Ikke selskapshunder.

finnes andre raser som er verre på sau gitt :P vært borti de fleste fuglehundtypene da jeg er født og oppvokst i en fuglehund-familie, og anser ikke irsk setter som den verste og tøffeste av dem gitt, vorsteh slår dem glatt :P 

Klart de er brukshunder, har jeg ikke på noen måte nekta for, men man trenger ikke å jogge typ 1 mil i uka heller ;) Fuglehundene våre flyr ikke på veggen av minimalt med turer i periodevis, men klart de trenger å få løpt i fra seg i ny og ne. Og ja, de trenger mere trening enn en whippet feks. Men de dør ikke om de får en eller to fridager i uka :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Carro92 skrev:

finnes andre raser som er verre på sau gitt :P vært borti de fleste fuglehundtypene da jeg er født og oppvokst i en fuglehund-familie, og anser ikke irsk setter som den verste og tøffeste av dem gitt, vorsteh slår dem glatt :P 

Klart de er brukshunder, har jeg ikke på noen måte nekta for, men man trenger ikke å jogge typ 1 mil i uka heller ;) Fuglehundene våre flyr ikke på veggen av minimalt med turer i periodevis, men klart de trenger å få løpt i fra seg i ny og ne. Og ja, de trenger mere trening enn en whippet feks. Men de dør ikke om de får en eller to fridager i uka :)

Hatt både vorsteh (i flertall),pointer og irsk-setter. Vorsteh var de verste på katt...
Pointer den verste på sau.
Men irsk-setteren var mye hardere i hodet enn de andre.
 

Jogge 1 mil i uka??? Det er da langt under minstemål...
Jeg jogga 1 mil per dag med mine fuglehunder.... og ofte fikk de mye mer mosjon enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fuglehunder er jo ikke det mest avanserte å ha i hus, da. Om man bruker dem til litt fornuftig. Generelt er de også svært lette å få sauereine, sammenlignet med mange andre raser. 

Nå skriver jo ts i en annen tråd at hun vil begynne med jakt. Så, ja - kjør på! Slike unge jenter trenger hunde og jaktmiljøene fler av :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, enna skrev:

Hatt både vorsteh (i flertall),pointer og irsk-setter. Vorsteh var de verste på katt...
Pointer den verste på sau.
Men irsk-setteren var mye hardere i hodet enn de andre.
 

Jogge 1 mil i uka??? Det er da langt under minstemål...
Jeg jogga 1 mil per dag med mine fuglehunder.... og ofte fikk de mye mer mosjon enn det.

jeg syns vorsteh generelt er ille på det meste. Setterne av alle typene har vært de meste pinglete og lette å dressere. 

 

1 mil per dag.. jaja.. stakkars hundene vi har da... de får ikke det, men går supert på fjellet om høsten likevel. Og ingen flyr på veggen eller tygger istykker ting osv!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Fuglehunder er jo ikke det mest avanserte å ha i hus, da. Om man bruker dem til litt fornuftig. Generelt er de også svært lette å få sauereine, sammenlignet med mange andre raser. 

Nå skriver jo ts i en annen tråd at hun vil begynne med jakt. Så, ja - kjør på! Slike unge jenter trenger hunde og jaktmiljøene fler av :D

Ja det stemmer, jeg tar jegerprøven til høsten og da hadde det etter hvert vært morsomt med en jakt-kompis :):) 

Takk for alle svarene, og til alle som lurer, jeg driver med mye aktiviteter typ løping, sykling, ski, telttur og hundekjøring, så mosjon hadde det blitt nok av! :)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Carro92 skrev:

jeg syns vorsteh generelt er ille på det meste. Setterne av alle typene har vært de meste pinglete og lette å dressere. 

 

1 mil per dag.. jaja.. stakkars hundene vi har da... de får ikke det, men går supert på fjellet om høsten likevel. Og ingen flyr på veggen eller tygger istykker ting osv!

Vorsteh ille??? :blink: Hva ER det du sier :icon_confused: Aldri hatt så enkle og greie bikkjer som KV'ene jeg...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Vorsteh ille??? :blink: Hva ER det du sier :icon_confused: Aldri hatt så enkle og greie bikkjer som KV'ene jeg...

ikke sånn ille, men altså den strihåra syns jeg har vært den staeste av fuglehundrasene :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Pringlen skrev:

Fuglehunder er jo ikke det mest avanserte å ha i hus, da. Om man bruker dem til litt fornuftig. Generelt er de også svært lette å få sauereine, sammenlignet med mange andre raser. 

Nå skriver jo ts i en annen tråd at hun vil begynne med jakt. Så, ja - kjør på! Slike unge jenter trenger hunde og jaktmiljøene fler av :D

De er ikke vanskelige å ha i hus overhodet, så sant de får tatt seg ut på en eller annen fornuftig måte. 

Ift sau - så kan man forsåvidt si at de er enklere å sauereine enn feks polare raser. (som jeg aldri strømma uansett, der var det kun kobbel som gjaldt!). Men som sagt - jeg kjenner til flere i irsk-setter-"miljøet" som har endt med å måtte avlive bikkja fordi den har tatt sau (slitt seg, stukket av og tatt sau). Strømming må ofte gjentas - man får gjerne utslukking av effekten om ikke straffen "opprettholdes".

Og ift stahet...den irske gikk samtlige vorsteh en høy gang. Men den "verste" hunden jeg noengang har hatt ift det å være egenrådig og sta - er uten tvil dronning DACHS!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Carro92 skrev:

finnes andre raser som er verre på sau gitt :P vært borti de fleste fuglehundtypene da jeg er født og oppvokst i en fuglehund-familie, og anser ikke irsk setter som den verste og tøffeste av dem gitt, vorsteh slår dem glatt :P 

Klart de er brukshunder, har jeg ikke på noen måte nekta for, men man trenger ikke å jogge typ 1 mil i uka heller ;) Fuglehundene våre flyr ikke på veggen av minimalt med turer i periodevis, men klart de trenger å få løpt i fra seg i ny og ne. Og ja, de trenger mere trening enn en whippet feks. Men de dør ikke om de får en eller to fridager i uka :)

Denne reagerte jeg på. Har du skrevet feil, eller mener du virkelig en mil i uka? Det er jo INGENTING. Alle hunder bør jo få mer enn en mil i uka :P 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Heidihj skrev:

Denne reagerte jeg på. Har du skrevet feil, eller mener du virkelig en mil i uka? Det er jo INGENTING. Alle hunder bør jo få mer enn en mil i uka :P 

oj, så denne ikke føre nå jeg, men mente 1 mil om dagen :icon_redface: skulle liksom stå 1mil om dagen, hele uka, men innimellom går det fort i svingene gitt :o:P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Ønskerhund2 skrev:

Ja det stemmer, jeg tar jegerprøven til høsten og da hadde det etter hvert vært morsomt med en jakt-kompis :):) 

Takk for alle svarene, og til alle som lurer, jeg driver med mye aktiviteter typ løping, sykling, ski, telttur og hundekjøring, så mosjon hadde det blitt nok av! :)

Jeg tror dere kan få en fin hund jeg da! En fuglehund som blir brukt tilstrekkelig og får dekket behovene sine for mosjon, fungerer ypperlig som familiehund. De er ofte glade i barn og er som oftest rolige inne? 

Morsomt å begynne med jakt og da ? Vi har en pointertispe på 11 måneder, og det er veldig morsomt og utfordrende! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...