Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Er det noen her som har Weimaraner?

Hva brukes den til?

Er det i det hele tatt rettferdig å kjøpe en sånn hund og bruke den til rallylydighet, spor/spesialsøk, utstilling og familie/tur hund? Eller bør man trene jakt for at en Weimaraner skal ha det bra?

Guest Michellus
Skrevet

Har ikke weimaraner, men faren til en venninne fra skoletidene driver oppdrett. Har vært borti disse i en del år. Det er en stående fuglehund, men av det jeg har blitt fortalt brukes de til alt fra fugl til villsvin. En allrounder, rett og slett. Det er tøffe hunder, selvstendige, litt reserverte, til tider har de skarphet i seg og de jeg har vært borti vakter en del. Trenger å brukes godt både fysisk og mentalt for at de skal trives. Lærer veldig fort! Om man MÅ trene jakt for at en weimis skal trives er diskuterbart, men jeg opplever at de virkelig er i sitt ess om de får trene jakt - det er vakkert å se på!

Skrevet

Nå har jo jeg min første jakthund, men jeg tenker vel at en jakthund fint kan stimuleres på andre måter enn jakt, hvis man er klar over hva man får og hvordan man kan dekke behovene på andre måter. For jegere er det også tross alt flest hverdager..

Det man først og fremst må tenke på er at det med en jakthund også følger med egenskaper som er ganske upraktiske hvis man ikke ønsker å bruke den på jakt, men har ambisjoner på andre  (motstridende) områder. Bla den egenskapen om å alltid lete etter dyr. :P Hvis dette ikke er egenskaper man ønsker kan det gi store frustrasjoner i hundeholdet, og man bør kanskje ha en plan for hvordan det skal håndteres for å ikke være urettferdig mot hunden og dens iboende egenskaper. 

Det finnes jo også oppdrettere som ikke har et like stort fokus på jaktegenskapene som man kanskje kan henvende seg til.

Skrevet

Jeg har ikke hatt jakthund selv, men hører jo flere med feks vorsteh si at hundene har det topp når de driver med andre ting og liker det også, men at ingenting kan sammenlignes med å ta de med ut på jakt, det er det de virkelig brenner for liksom. Der er jeg litt med Vims også føler jeg, en helt annen type hund, men det er veldig tydelig at det er avlet mye på egenskaper, arbeidslyst osv. Tur er egentlig litt kjedelig det. Det er ikke fælt og det dekker behovene hennes, hun blir fornøyd og sover godt når vi kommer inn. Litt mer happy når hun får løpe å trekke da (jobbe), men det er liksom når jeg kommer på hundetrening at hun skinner. Det er det hun elsker, det er det hun er laget for å gjøre, uten tvil, men jeg føler ikke på noen måte at hun ikke hadde trivdes om vi feks bare hadde gått tur og ihvertfall ikke om det hadde blitt spedd på med litt snørekjøring og slikt innimellom.

Akkurat på weimaraner så finnes det vell også en del oppdrettere som har lite fokus på jakt og slike egenskaper også, men om det er weimaraner du vil ha til ditt bruk da, det er jo kanskje et annet spm(men jeg regner med du har en anelse om hva du går til) :P Må regne med å ha mye tålmodighet og humor i treningen da ihvertfall tenker jeg. :)  

• Like 2

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
    • Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
    • Så fint at dere allerede har veileder og atferdsspesialist på laget, og at dere har testet både mer og mindre aktivitet. Det dere beskriver høres ut som en valp som ligger så høyt i grunnstress at han ikke klarer å regulere seg ned igjen. Da hjelper det sjelden med mer trening, for problemet er ikke mangel på aktivitet, men at nervesystemet aldri får landet. Det jeg ville prøvd: senk totalbelastningen kraftig i 10–14 dager. Korte, kjedelige turer, ingen søk, ingen kurs. Bytt aktiviteten mot ting som nedregulerer: tygging, slikkematter, snacks strødd i gresset. Og når han faktisk ligger rolig av seg selv, legg en godbit stille mellom labbene hans uten å si noe. Ro som blir belønnet, kommer oftere. At han blir «svart i øynene» og umulig å avlede tyder på at han er langt over terskel, og da lærer han ingenting. Nevn gjerne smerteutredning for veterinæren også, mage og ledd kan gi akkurat dette bildet. Jeg har skrevet mer om ro-trening her om dere vil ha en konkret plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/
    • Godt tenkt å forberede seg før katten kommer, det er da du har mest påvirkning på resultatet. Det viktigste er ikke utstyret, men introduksjonen. Planlegg at de to første ukene skjer bak grind eller lukket dør: la dem lukte på hverandre gjennom døra, bytt tepper mellom dem, og belønn hunden hver gang den er rolig i nærheten av kattelukt og kattelyder. Først når hunden kan se katten uten å låse seg fast, tar dere korte, rolige møter med hunden i bånd. Katten trenger alltid en fluktvei: høyder, hyller og minst ett rom hunden ikke har tilgang til. Kattedoen løser du enklest med en barnegrind hunden ikke kommer forbi, eller en hevet plassering katten lett når. Og følg med på hunden din underveis: stirring, stivhet og jaging betyr at dere har gått for fort frem, ikke at det er umulig. Gjør det kort og gøy, og gi det uker heller enn dager. De fleste hunder kan lære å leve fint med huskatten sin.
    • Gratulerer med valp på vei! I stedet for å anbefale en bestemt skole vil jeg gi deg spørsmålene jeg selv ville stilt før påmelding, for det varierer mer mellom instruktører enn mellom skoler. Spør konkret: Hvilke metoder bruker instruktøren, og brukes det noen form for korreksjon eller «konsekvens»? Du vil ha et tydelig ja til kun belønningsbasert trening, ikke et vagt «vi tilpasser oss hunden». Hvor mange valper er det per instruktør? Seks er mye bedre enn tolv. Og handler kurset om hverdagen (ro, håndtering, alenetrening, trygg sosialisering) eller mest om sitt og dekk? For en setter-valp er det første langt viktigere. Be gjerne om å få se på en kurstime før du melder deg på. En seriøs instruktør sier ja til det. Jeg jobber selv som hundetrener i Oslo, så jeg lar andre svare på de konkrete skolene, men jeg har skrevet om hva god sosialisering faktisk er, om du vil lese mer: https://oslohundetrener.no/hva-er-sosialisering-og-hvorfor-er-det-viktig-for-valpen/
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...