Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken rase skal jeg velge?


Therse88
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg mistet min første hund for 1 måned siden, og det har vert veldig tungt. Men jeg har bestemt meg at det mest sannsynlig blir en ny hund til sommeren. Min første hund var blanding av shæfer og kongpuddel, hun var en fantastisk smart og flott hund. Og noe av det jeg var mest fornøyd med var at hun kunne gå løst ( lå selvsagt mye trening bak). Så nå tenker jeg litt på hvilken rase jeg skal velge nå å sommer. Jeg har veldig lyst å ha en rase som er smart og kan trenes til for eksempel å gå løst på tur, og helst også en hund som kan fungere fint som faniliehund. (om jeg finner samme balnding igjen, faller valget på den,) Jeg har tenkt litt på retrieverne, men vet ikke helt om de er rasene for meg, er også veldig glad i shjæfer. Jeg er 21, aktiv og studerer for øyeblikket på veterinær studie i budapest. Hunden vil nok kunne bli tatt med på skolen av og til, og vil få daglig mental og fysisk stimuli. Jeg har tenkt litt på disse rasene: Golden retriever, Labrador, Flat coated retriever, Collie, schæfer (blanding) men er veldig åpen for forslag og råd. Og vil gjerne høre deres erfaringer med ulike raser (gjerne flere enn de på listen) både renrasede og blandinger. Takker for råd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En retriver er ett ganske trygt valg uansett så synes ikke du skal ta de av lista med det første :)

Ellers er vel de fleste her inne ganske skeptiske til blandinger. Det kan være kjempe flotte hunder, men det å gå effektivt inn for å lete etter en blanding tror jeg velsdig mange her inne vil advare mot. Husk at selv om blandngen er den samme er det over hode ikke garantert å få en hund med de samme egenskapene! Hvis det er spesifike egenskaper du er ute etter er det mye tryggere å kjøpe en renraset hund av noen som kjenner de linjene som blir avlet på.

Som veterinærstudent vet du sikkert hvor mye gener har å si for helsa, og med en blanding er det vanskelig å vite hvilke sykdommer som ligger bakover.

Så er jo da spørsmålet om du har tenkt å kjøpe hund i Norge eller i Ungarn, det er en del regler med tanke på vaksiner osv som du må tenke på, siden du sier at du vil ha valp til sommeren :) Dere begynner vel på skolen i oktober? Og da må valpen være 12 uker + 21 dager før du får den med deg ene eller andre veien.

Jeg tror alle de rasene du nevner kan passe bra, ingen av de er raser som krever ekstremt mye selv om de krever litt mental stimuli og nok mosjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en collie hørtes ut som et bra valg her, jeg. Enten kort- eller langhåret. Det er flere bruker her inne med disse to rasene, f.eks. "Perfectimage" eller "Kensington Gate". :) Collier er jo gjeterhunder, og har kanskje noe til felles med de egenskapene du likte i din gjeterhundmiks? 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...