Gå til innhold
Hundesonen.no

Analkjertler

Pixie
 Share

Recommended Posts

Tror Uno har fulle analkjertler nå. I dag har han gått og smelt rompa i gulvet, slikker seg mer enn vanlig og viser ubehag. Vi har aldri tømt kjertler før og har vel egentlig ikke lyst å rote rundt for mye der bak når vi ikke vet hva vi gjør... Kan han vente til i morgen? Noen som vet om det er passelig for drop-in hos vet eller må man bestille time?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge youtube sitter kjertlene under analåpningen, ca klokka 4 og 8. Jeg kan jo fint gjøre et forsøk ved å følge videoene, de ser ut til å være ganske enige om metode. Altså melke kjertlene oppover mot åpningen. Men jeg som aldri har gjort det før vil jo ikke vite om jeg får tømt dem helt, uansett er det vel greit å få sjekket hvorfor de blir fulle hos en 5 mnd gammel valp som har hatt normal til hard avføring hele tiden. Tullingen spiser jo småstein liksom, de kjertlene burde blitt tømt av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke veldig vanskelig, men fint at du går grundig tilverks med youtube-videoer og sånn :D

Jeg pleier (innimellom) å tømme de selv, og da tar jeg tommelen på 7 og pekefingeren på 5, og presser fingrene (Ikke kjempehardt, men litt) innunder kulene underfra på en måte. Jeg vet ikke om målet er å tømme de helt, men ihvertfall nok til at trykket forsvinner. Jeg pleier ikke å holde på så lenge, for hunden synes egentlig det er ganske ubehagelig.

Om du prøver, så still deg litt på siden av hunden, ikke rett bak, spesielt ikke med ansiktet. Og bruk gjerne hansker. Jeg gjør det ute på grusen så vi slipper stanken inne. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rigga meg til ute på trammen væpna med gummihansker, haugevis med papir og en tube med magerost. Bandt ham fast og la ut en lang stripe tubeost, og klemte forsiktig mens han var opptatt. Fikk ut en del syns jeg, uten at han protesterte så mye (magerost med kylling er GODT!!). Han har det bedre nå, men jeg skal likevel innom vet imorgen :) Nå er rumpa vaska og han har fått kyllingnakke å tygge på, så jeg er tilgitt.

Edit: Han hadde det bedre en stund, nå er det like ille. Sutrer og prøver å slikke seg bak, smeller rompa i gulvet og strekker bakbena fram. Håper virkelig han klarer å roe seg til natta, det blir drop-in så snart de åpner. 

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...