Gå til innhold
Hundesonen.no

Omplassering eller avliving?


Dachslys
 Share

Recommended Posts

Jeg er helt fortvilet og håper noen kan komme med noen kloke ord. 

Hunden min bor nå sammen med min mor som jeg har kommet i kraftig uenighet med. Han skulle i utgangspunktet bo hos henne mens jeg er i utlandet, men nå vil hun ikke lenger ha hunden min hos seg. Derfor står jeg nå med valget mellom avliving eller omplassering. 

Hunden er jo frisk og velfungerende, men han er 10 år gammel og veldig knyttet til hjemmet sitt. Jeg har skrevet omplasseringsannonse på han, men kjenner jeg er veldig redd for at han skal havne en plass der han ikke har det bra. Og jeg synes dessuten tanken på å aldri kunne vite 100% hvordan han har det er vanskelig. Uansett hvor mye kontakt jeg måtte ha med vedkomne eller hvor godt inntrykk jeg har av dem er det likevel mye som kan skje innenfor fire vegger. Tanken har derfor slått meg om det kanskje er bedre å avlive han. En annen grunn til at jeg vurderer avliving er at moren min vil ha han ut NÅ, og at en omplasseringsperiode dermed blir alt for lang. Av ulike grunner vil jeg ikke at hunden min skal være der hjemme heller. 

Jeg er så utrolig lei meg akkurat nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det noen som kan gi meg noen råd??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hundens velferd bør prioriteres. Det å være knyttet til hjemmet vil nok de fleste hunder komme over relativt raskt, så det er ikke noe som nødvendigvis er et hinder såfremt hunden er noenlunde frisk og kan forventes å leve i flere år til. Har du noen andre hunden kan bo hos midlertidig mens du venter på det perfekte omplasseringshjemmet, så ville jeg, hvis jeg var deg, vurdert å la dem passe den enn så lenge. 

Er det noen mulighet for å skaffe nødvendige vaksiner og ha hunden hos deg i utlandet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Det er det jeg tenker også, men hele poenget mitt er jo at jeg er usikker på hva som er hundens beste. 

Jeg forsøker febrilsk å finne noen, men har ikke lyktes enda. 

Det er ingen mulighet for at jeg kan ha hunden hos meg uansett om han kunne komme hit jeg er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker på om hunden har det bra der den er, din mor ikke ønsker å ha den, du ikke kan ha den, og det viser seg umulig å finne noen som kan ta den, så er det klart at avliving kan være et realistisk alternativ.

 

Har du lett på grupper på Facebook, og prøvd deg her på forumet? Det kan jo også være snakk om et midlertidig hjem og ikke et fast et. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge skal du være i utlandet? Det finnes en gruppe på facebook der man kan be om hundepass i en lengre periode om man er i en vanskelig situasjon, men kommer ikke på hva den heter for øyeblikket. Hvis dette er aktuelt kanskje noen her kan hjelpe også? Hvor omtrentlig i landet bor du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Katharina skrev:

Eller FOD gården?

Hvis TS føler seg utrygg på å omplassere hunden til andre generelt, så er vell kanskje ikke FOD noe å satse på.

Det er ikke nære venner eller annen familie som kunne tenkt seg å overta hunden? :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...