Gå til innhold
Hundesonen.no

Plutselige skjelvinger hos tispe


LinL
 Share

Recommended Posts

Jeg har vært 2 timer hos dyrlegen i dag med Rutta. Har ikke funnet ut hva det er, sitter nå hjemme og følger med henne. Skal overvåkes tett videre for å se at det har gitt seg.

I dag kom jeg hjem 16.30 fra jobb, dro til foreldrene mine for å hente hundene. Satt de bak i bilen og kjørte hjem, det tok 15-20 minutter, hadde en kjapp stopp på butikken. Da vi kom hjem, åpnet jeg bakluka for å ta ut Rutta så lå hun og skalv kraftig. Da skalvingen ikke gav seg innen 15 minutter kjørte vi til dyrlegen. 
Hos dyrlegen fikk hun etterhvert valium (mye valium tror jeg. Først to tuber i stumpen, så sprøyte i låret og nakken, og senere fikk hun det intravenøst) for å stoppe skjelvingene slik at de kunne ta blodprøve. Blodprøven viste ingen ting, ut i fra den er hun frisk og rask (det sendes blod for å ta utvidet blodprøve selvsagt). Ingen forgiftning eller allergisk reaksjon på noe. Hun var og er vanlig i kroppen foruten skjelvingen. Viser ved sjekk ikke smerter ved å bli tatt på og klemt på i alle bauger og kanter. Har fint tankjøtt, normale ører. Ja, alt er som det skal... Temperaturen var litt høy, men ikke mye, ikke feber.

Hun går rundt og snuser, hilser på folk på kontoret, gikk og viftet med halen når vi var ute og luftet. Hun fremsto under skjelvingene altså som veldig likt normal, fremstår litt kuet bare, men utforsker og styrer på som vanlig..

Nå er hun avslappet. Ligger ved siden av meg.. Det jeg lurer på - er det noen som har vært borti noe liknende? Vi snakker kraftige skjelvinger som pågikk godt og vel i en times tid.

Er det noen som har vært borti lignende? Tanker om hva som bør sjekkes ut? 

Kort video, vises ikke så godt, men man ser jo litt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kodak til meg hadde noe lignende en gang når han var rundt året eller noe. Så helt uanfektet ut sånn bortsett fra det faktum at han skalv veldig. Han bare var sånn plutselig og det varte lenge(flere timer). Om jeg ikke husker helt feil så skalv han ikke om han lå helt avslappet (typ flatdekk eller om han sov), men bare han løftet på hodet så var det nok til at han skalv. Nå er det umulig og vite hva det faktisk var, men det forsvant like raskt som det kom og har aldri sett det siden. Jeg og vet ble vell bare enig om at det mest sannsynlig var en reaksjon på ei litt hard treningsøkt (mener vi hadde vært ute å trekt dekk dagen før eller noe slikt). Altså noen slags muskelspenninger eller muskelutmattelse.

Edit: Bare for å si det igjen, jeg skal ikke påstå at det ikke er noe å ta på alvor for det ble ikke tatt noen prøver eller noe av kodak så det blir jo bare gjetting på hva det egentlig var eller ikke var. Men det ser helt likt ut og har aldri opplevd igjen og han blir 8 i år. :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dette gjentar seg så ville jeg for eksempel tenkt litt mot EIC på Labbis. Jeg kjenner ikke mye til utviklingen og symtomene på Labbis og den sykdommen.

Ellers er det en kelpie med lignene symtomer som fikk diagnose mild ep og anfallene forsvant når de begynte gi den med.

Men en gang er som oftest bare en tilfeldighet! Så trenger ikke reise det røde flagget enda tenker jeg. Hun kan for eksempel hatt smerter ett sted som dere ikke har lokalisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Malamuten skrev:

Kodak til meg hadde noe lignende en gang når han var rundt året eller noe. Så helt uanfektet ut sånn bortsett fra det faktum at han skalv veldig. Han bare var sånn plutselig og det varte lenge(flere timer). Om jeg ikke husker helt feil så skalv han ikke om han lå helt avslappet (typ flatdekk eller om han sov), men bare han løftet på hodet så var det nok til at han skalv. Nå er det umulig og vite hva det faktisk var, men det forsvant like raskt som det kom og har aldri sett det siden. Jeg og vet ble vell bare enig om at det mest sannsynlig var en reaksjon på ei litt hard treningsøkt (mener vi hadde vært ute å trekt dekk dagen før eller noe slikt). Altså noen slags muskelspenninger eller muskelutmattelse.

Håper det er noe sånt. Var rolig dag i går, men fredag til og med mandag var ganske aktive dager med bla. endel skigåing. Da blir det jo mer løping og trekking selv om vi holdt det forholdsvis rolig.

5 minutter siden, JeanetteH skrev:

Om dette gjentar seg så ville jeg for eksempel tenkt litt mot EIC på Labbis. Jeg kjenner ikke mye til utviklingen og symtomene på Labbis og den sykdommen.

Ellers er det en kelpie med lignene symtomer som fikk diagnose mild ep og anfallene forsvant når de begynte gi den med.

Men en gang er som oftest bare en tilfeldighet! Så trenger ikke reise det røde flagget enda tenker jeg. Hun kan for eksempel hatt smerter ett sted som dere ikke har lokalisert.

Det er krisemaksimering deluxe her nå :P Hun skal være fri for EIC, begge foreldrene er det. 
Vet nevne EP som mulig grunn iom at det startet så plutselig/akutt. 

Heldigvis er hun i fin form nå da :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Monab88 skrev:

Veldig ot, men var det dere som var på Heimdal dyreklinikk sånn rundt 7 tiden i kveld?? :shocked: Kjente igjen klinikken på videoen og det var en svart labrador som lignet veldig der nå i kveld!

Ja, det var oss! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Monab88 skrev:

Liten verden. Håper det går bra med Rutta.

Ja. Ser fint ut så langt. Hun er ikke helt seg selv da, veldig sulten. Snoker etter mat mye mer enn tidligere, og er veldig på snusere og lite tilgjengelig utendørs. Hadde ikke tid til nr 2 i morrest liksom, det bruker være unnagjort på 3-4 minutter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde noe liknende på Bo (ambull) fra han var rundt 2,5 til han ble avlivet 5,5 år (for andre helsemessige greier). Skjelvingene var hovedsakelig i front av hunden og som oftest var det hodet. Ingen veterinærer fant utav det, og han var til utallige utredninger for alt av kreative forslag de forskjellige veterinærene hadde. Noen tipset meg om head-bobbing syndrome og det kunne se veldig sånn ut.

Bo fikk sine skjelvinger f.eks etter sedasjon/narkose, men dette kunne oppstå helt uten grunn også. Som oftest veldig lett å avbryte ved at jeg trente litt enkle øvelser med han. Dog var de siste utbruddene hans veldig kraftige og ikke avbrytbare, forferdelig følelse for meg selv om Bo virket helt uberørt av hendelsene. Skal se om jeg finner en film av gullgutten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.2.2016 at 10:22 AM, LØJ skrev:

Hadde noe liknende på Bo (ambull) fra han var rundt 2,5 til han ble avlivet 5,5 år (for andre helsemessige greier). Skjelvingene var hovedsakelig i front av hunden og som oftest var det hodet. Ingen veterinærer fant utav det, og han var til utallige utredninger for alt av kreative forslag de forskjellige veterinærene hadde. Noen tipset meg om head-bobbing syndrome og det kunne se veldig sånn ut.

Bo fikk sine skjelvinger f.eks etter sedasjon/narkose, men dette kunne oppstå helt uten grunn også. Som oftest veldig lett å avbryte ved at jeg trente litt enkle øvelser med han. Dog var de siste utbruddene hans veldig kraftige og ikke avbrytbare, forferdelig følelse for meg selv om Bo virket helt uberørt av hendelsene. Skal se om jeg finner en film av gullgutten...

Usj, det hørtes ekkelt ut :( Stakkar dere.

Rutta skalv/ristet/dirret i hele kroppen.

Heldigvis  har det ikke vist tegn ila helgen. Så nå får vi bare følge med og satse på at det var en engangsgreie og ikke noe alvorlig :) Får svar på blodprøve på torsdag tror jeg. Spent på om det er noe der, men tviler egentlig..
 

Rutta er seg selv, foruten at hun er mer snokete på mat og veldig på snusern ute enn hva hun har vært:P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...