Gå til innhold
Hundesonen.no

Selskapshest - hold


simira
 Share

Recommended Posts

Siden det ble nevnt i hestetråden, så tenkte jeg å spørre om dette med selskapshest. Altså hest som kun er der for selskapets del, enten for to- eller firbeinte. Drømmen er jo et lite småbruk, med plass til en hest eller fem. Men nå er ikke jeg så hard på denne ridinga, og ihvertfall ikke om ikke helsa blir bedre, men jeg liker å ha hester rundt meg. En av mange tanker har vært å ta i mot en hest eller to som ikke brukes, pensjonert eller av en eller annen grunn ikke brukbart til stort annet enn å gresse og kose. Men når det gjelder slike hester, er det mulig å finne "omplasseringshester" som ikke koster en formue i veterinærregninger? Det er jo gjerne en grunn til at de er pensjonerte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike som deg skulle det vært flere av! :-) Det finnes utrolig mange, flotte hester som kan leve et langt og godt liv, selv med skade eller slitasje. Også hester som har gått i en form for sport, som er pensjonert og bare skal få nyte pensjonisttilværelsen.  

Det finnes utrolig mange, og det er flere hester på markedet, enn det finnes folk som er villige til å gi de en sjanse.

Slike hester trenger absolutt ikke å være noen utgiftspost. Det kommer helt an på skade og omfang, men det skal ikke være vanskelig å finne. 

Jeg driver selv stall. Både utegang og bokser. I høst ga vi bort ene spranghesten pga skade på sommeren som gjør at han ikke kan gå i sporten noe mer. Men skaden hans krever ikke annet enn et røntgenbilde en gang i året, evt om man merker noen drastisk endring hos hesten. Og hesten har det ikke vondt så lenge han får sulle med sitt :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pringlen skrev:

Ganske enkelt; ja, det er lett å finne.

Altså, jeg greier å søke på finn.no, det er ikke så vanskelig å finne. Spørsmålet er hvor vanskelig det er å finne de som ikke ender med å koste mer enn en konkurransehest pga veterinærutgifter. ;)

Enn så lenge er dette en fjern drøm, vi skal ikke flytte noe sted på en god stund, og jeg har ikke helse til å ha en eneste hest. Men en dag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Altså, jeg greier å søke på finn.no, det er ikke så vanskelig å finne. Spørsmålet er hvor vanskelig det er å finne de som ikke ender med å koste mer enn en konkurransehest pga veterinærutgifter.

Så lenge du får en reell helsesjekk av en kyndig veterinær (det skal veterinærer flest være, men det finnes grums her også som slår seg sammen med eier av hesten, dessverre.) Så vil jeg påstå at det ikke skal være noe problem :-)

Da får du vite (eksakt) hva som feiler hesten,  og hva som evt vil kreves av deg i form av behandling og utgifter. 

Forøvrig kan jeg gjerne hjelpe deg når den tid kommer. Jeg har veldig stort nettverk når det kommer til ridesporten, og det trengs virkelig folk som kunne tenke seg å gi uproblematiske hester en fin tilværelse der det ikke blir krevd så mye av de. Uten at de er dyrere i drift av den grunn :-)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, simira skrev:

Altså, jeg greier å søke på finn.no, det er ikke så vanskelig å finne. Spørsmålet er hvor vanskelig det er å finne de som ikke ender med å koste mer enn en konkurransehest pga veterinærutgifter. ;)

Enn så lenge er dette en fjern drøm, vi skal ikke flytte noe sted på en god stund, og jeg har ikke helse til å ha en eneste hest. Men en dag...

Nei, etter min erfaring er de billige "til overs" hestene også sunne og friske, og fungerer utmerket uten vet. utgifter. Det de ikke tåler er hard trening/løp. Helsa er som regel gullgod til hverdagsbruk.

red: da snakker jeg om travere, ikke ridehester. Mulig "hverdagsholdbarheten" er anderledes på de store brune?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringlen skrev:

Nei, etter min erfaring er de billige "til overs" hestene også sunne og friske, og fungerer utmerket uten vet. utgifter. Det de ikke tåler er hard trening/løp. Helsa er som regel gullgod til hverdagsbruk.

red: da snakker jeg om travere, ikke ridehester. Mulig "hverdagsholdbarheten" er anderledes på de store brune?.

Jeg har dessverre ingen statistikk, men likt for både trav og ridesport er at duger de ikke i løp/eller hevder seg blant toppen, så er det "ute". 

Da til noen som enten ønsker en fin hobby- kosehest,eller noen som ønsker en konkurransehest på et lavere nivå.

Det som gjerne er med ridehestene, er at fungerer ikke en spranghest på sprangbanen kan den gjerne gjøre det knallgodt på dressurbanen. De har flere arenaer å stille på, og det er nok mye av grunnen til at det er enklere å finne seg en frisk travhest som rett og slett ikke fungerer,  men er helt frisk,  enn en ridehest :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, hundefrelst skrev:

Jeg har dessverre ingen statistikk, men likt for både trav og ridesport er at duger de ikke i løp/eller hevder seg blant toppen, så er det "ute". 

Da til noen som enten ønsker en fin hobby- kosehest,eller noen som ønsker en konkurransehest på et lavere nivå.

Det som gjerne er med ridehestene, er at fungerer ikke en spranghest på sprangbanen kan den gjerne gjøre det knallgodt på dressurbanen. De har flere arenaer å stille på, og det er nok mye av grunnen til at det er enklere å finne seg en frisk travhest som rett og slett ikke fungerer,  men er helt frisk,  enn en ridehest :-)

Dette kjenner jeg overhodet ikke igjen :)  De som ikke hevder seg i toppen blir ofte knallgode læremestre for amatører i lavere  klassere , eller skolehester. For å ha vært med såpass lenge at man har funnet ut at de ikke "når toppen" har de fått med seg masse erfaring og "oppdragelse" på veien som er nyttig for mindre øvede ryttere. Og jeg er helt uenig i at det er enklere å finne en frisk travhest som ikke fungerer enn en ridehest.  Litt skavanker er det alltid med eldre hester men å overta en gamling som har gått i sporten jevnt og trutt hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med. Selv ikke uten vetsjekk. Vi kjøper bare sånne til rideskolen og har dem gjerne til de blir 25 + . Astmahester hadde jeg styrt unna dog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt; jeg vet ikke om avdankede travere er FRISKERE enn avdankede ridehester. Men hos travhester kan du lett få relativt unge hester slengt etter deg, fordi de har småting som ikke lar seg justere inn for hard trening, men som er null problem for hester i normal bruk. Jeg har inntrykk av at terskelen for å avskrive en traver, er langt lavere enn for ridehester. Jeg har i grunn "vokst opp" - hestemessig, med slike "ikke egnet til travløp" hester. Og har for så vidt en slik nå også. Vet.utgiftene på disse hestene har begrenset seg til vaksiner :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, yurij skrev:

Dette kjenner jeg overhodet ikke igjen :)  De som ikke hevder seg i toppen blir ofte knallgode læremestre for amatører i lavere  klassere , eller skolehester. For å ha vært med såpass lenge at man har funnet ut at de ikke "når toppen" har de fått med seg masse erfaring og "oppdragelse" på veien som er nyttig for mindre øvede ryttere. Og jeg er helt uenig i at det er enklere å finne en frisk travhest som ikke fungerer enn en ridehest.  Litt skavanker er det alltid med eldre hester men å overta en gamling som har gått i sporten jevnt og trutt hadde jeg ikke hatt betenkeligheter med. Selv ikke uten vetsjekk. Vi kjøper bare sånne til rideskolen og har dem gjerne til de blir 25 + . Astmahester hadde jeg styrt unna dog

Det er vel det jeg skriver? De som ikke hevder seg i toppen blir enten hobby/kosehest eller en konkurransehest på lavere nivå/læremester om man vil kalle det dét. 

Nå tenkte jeg forsåvidt heller ikke kun på gamlinger når det gjelder det å finne en frisk hest.  En 6 åring av en travhest har rukket å funnet ut om den er noe i sporten. Fremdeles frisk uten skavanker.  En 6 åring av en ridehest er ennå en unghest og har såvidt begynt å smake på de større arenaene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså jeg leste hele tråden litt feil ved første øyekast, men jeg kan jo dele det likevel likevel siden det passer inn. Jeg trodde først du lurte på holdet (fysisk form) av hester som bare skal stå å være selskapshester og ikke trenes så mye, om det er ok på en måte.
Og da er det utrolig viktig at de ikke får stå å gasse seg på mye kraftig gress (og høy) da blir de syke uansett hvor friske de var i utgangspunktet. Så når dere skal se etter småbruket kan det jo være en idè å se etter områder med mye naturbeite og "skrinne" områder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, hundefrelst skrev:

Det er vel det jeg skriver? De som ikke hevder seg i toppen blir enten hobby/kosehest eller en konkurransehest på lavere nivå/læremester om man vil kalle det dét. 

Nå tenkte jeg forsåvidt heller ikke kun på gamlinger når det gjelder det å finne en frisk hest.  En 6 åring av en travhest har rukket å funnet ut om den er noe i sporten. Fremdeles frisk uten skavanker.  En 6 åring av en ridehest er ennå en unghest og har såvidt begynt å smake på de større arenaene.. 

Jeg leser det du skriver som om ridehestene er mindre sunne fordi det finnes andre grener å bruke dem i om det ene ikke fungerer. At de blir i sporten gjør dem ikke mindre sunne. For en som skal kjøpe hest er det derimot enklere å lese hva man har i en hest som har gått jevnt og trutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Jeg leser det du skriver som om ridehestene er mindre sunne fordi det finnes andre grener å bruke dem i om det ene ikke fungerer. At de blir i sporten gjør dem ikke mindre sunne. For en som skal kjøpe hest er det derimot enklere å lese hva man har i en hest som har gått jevnt og trutt.

Jeg mener absolutt ikke at ridehestene er mindre sunne. Jeg mener de er mer allsidig, og på bakgrunn av det, så er det enklere å finne seg en travhest som er "ferdig" relativt ung og helt frisk/uten store slitasjer. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eventuelt så kan du ha avlsmerrer :) vist du kan eller vil legge litt penger i det så hadde nok f.eks de norske rasene hatt godt av det :) (og så trenger man jo ikke å avle med mindre man har kontraktfestet føllavtale f.eks)

Ikke at man nødvendigvis trenger å legge så mye penger i det heller, finnes vel greit med hopper som er avlbare av ok kvalitet som ikke koster skjorta.

Sent from my iPhone using Tapatalk

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Marie skrev:

Altså jeg leste hele tråden litt feil ved første øyekast, men jeg kan jo dele det likevel likevel siden det passer inn. Jeg trodde først du lurte på holdet (fysisk form) av hester som bare skal stå å være selskapshester og ikke trenes så mye, om det er ok på en måte.
Og da er det utrolig viktig at de ikke får stå å gasse seg på mye kraftig gress (og høy) da blir de syke uansett hvor friske de var i utgangspunktet. Så når dere skal se etter småbruket kan det jo være en idè å se etter områder med mye naturbeite og "skrinne" områder. 

Ja, jeg lurte litt på hvordan jeg skulle formulere tittelen. Detaljene kommer nok hvis det noen gang blir realitet. Er forsåvidt klar over det du sier også, men takk for råd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...