Gå til innhold
Hundesonen.no

Tannhelse- hjelp!


Gjest
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utgikk etter noe som funker på tenner. Holde de friske og rene, og fjerner/unngår dårlig ånde. 

Det er så mange produkter! Er på utgikk etter noe som ikke krever tannpuss med børste, for valpen blånekter. Har prøvd i snart 6 måneder, det blir ikke bedre. Kloklipp, det blir han bedre på, pels børsting, det blir han bedre på. Tannpuss, det blir bare verre og verre, selv om at jeg er rolig og gjør alt "rett". 

https://www.felleskjopet.no/produkter/dental-hund-fresh-473ml-50251322

https://www.felleskjopet.no/produkter/plaque-stop-70-gr-bogadent-50281703

Dette er to geniale produkter. Men, funker de? Er de skadelige? Noen uheldige bivirkninger? 
Ja jeg er skeptisk, for jeg ønsker et produkt som funker, ikke er farlig for hunden og som faktisk funker. Det å spørre de som jobber i butikken er bare tull. For jeg stoler ikke på de for fem flate øre. Så klart, noen ansatte tenker på dyrene først, men mange har kun et mål og det er å selge. Så derfor spør her jeg. 
Disse to er på "topp" listen over ting jeg ser på som perfekt. 

https://www.felleskjopet.no/produkter/dental-clean-bones-2-stk-bogad-50281704

https://www.felleskjopet.no/produkter/enzyme-stripes-100-gr-medium-b-50281706

Samme går for disse - funker de? 

https://www.felleskjopet.no/produkter/tannboerste-finger-silicon-2-p-50281699

https://www.felleskjopet.no/produkter/munnhygiene-fresh-breath-clean-50289247

Disse to er i bunnen på min liste. For de krever tvang. Jeg ønsker ikke at noe skal være ubehagelig for dyrene mine. Så disse to produktene er nest sist på min liste, over tannkost som er på bunnen. Jeg nekter å tviholde hunden min, han hyler, spreller og blir stresset. Jeg har prøvd tannpuss, med tvang en gang, aldri mer. Etter det har jeg prøvd en roligere og "snillere" metode, men han nekter. Han liker smaken på "tannkremen", men selve tannbørsten takler han ikke. 
Så funker disse? Er de "farlig" på noen som helst måte? Noen av de produktene jeg har linket til?

Jeg er ekstremt skeptisk til ting, for jeg ønsker ikke å skade dyrene mine. Verken mentalt eller fysisk. 
Har en katt som trenger noe for tennene også. Ser noen av disse produktene også gjelder for katter. Men starter med valpen først, tar katten senere. 

Dersom det ikke finnes noe så må jeg gå for plan B. Veterinær en gang i halvåret for rens av tenner, både på katt og hund. Det blir dyrt, men heller det enn at tennene deres råtner og de får smerter. Så klart, vil helst finne noe jeg kan gjøre hjemme, noe som funker. 

Så jeg spør igjen; Noen av disse du anbefaler? Vet du om noen andre produkter som funker? Noen i de to øverste kategoriene? Den 3. kan funke, hvis hunden godtar det men det er siste utvei før veterinær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde veldig gode resultater med en tispe som hadde kull med dette middelet: Anti plack Tispene får jo lett bakterie og plakkopphoping når de har valper ettersom de spiser endel bæsj bla. 

Anbefalte det også videre til bla @TrasselTrollet som har hatt gode resultater på sheltiene sine. Det forebygger og det som fester seg er lett å få bort på egenhånd. 

Dette strøes daglig over maten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo en liten hund, som deg, og de er jo ekstra utsatt for tannproblemer, så vi må også passe på tennene. Jeg har derfor brukt en del tid på dette med å lære loppa å godta pussing. Det aller første jeg gjorde var å finne en tannkrem hun likte smaken av, og så bare ta litt på fingern og lot henne slikke den av. Deretter puttet jeg fingern i munnen hennes, og etter hvert gned fingern på tennene, hvorpå hun fikk slikke fingern ren for tannkrem som belønning etterpå. Jeg passet på å løfte på og dra litt i leppene underveis, for de må jo flyttes på for å få plass til fingerbørsten jeg nå bruker.

Dernest brukte jeg en slik: https://animail.no/petosan-fingertandborste.html Hvis han sliter med denne, så bytt ut tannkremen med leverpostei, eller noe annet han liker godt, i noen dager. 

Til slutt gikk jeg over to den blå her: http://nettdyret.no/hund/pels--stell/tannbørste-fingertannbørster-2stk_14-1122.html Og den bruker vi ennå. Ayla synes ikke det er veldig gøy, men jeg trenger ikke å holde henne hardt fast, bare nok til at hun sitter riktig. Når vi er ferdig med børstingen, så får hun slikke tannkremen av børsten som belønning, for hun elsker smaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver du er skeptisk til produkter, men ang rens hos tannlegen skriver du kun bemerkning på at det er dyrt? Narkose gjentatte ganger (og hvertfall så ofte) er vel det farligste man kan utsette et dyr for tenker jeg. 

Selv er jeg skeptisk til slike produkter, ja, mtp indre organer som lever og nyrer, men jeg råfôrer med god hell, ikke vært nødvendig å rense tenner siden jeg startet med dette for nå mange  år siden. Pusser noen ganger i uken også da dette uansett er det letteste stellet på min hund (men alltid gjort dette og det var altså ikke nok før). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Lene_S skrev:

Jeg har jo en liten hund, som deg, og de er jo ekstra utsatt for tannproblemer, så vi må også passe på tennene. Jeg har derfor brukt en del tid på dette med å lære loppa å godta pussing. Det aller første jeg gjorde var å finne en tannkrem hun likte smaken av, og så bare ta litt på fingern og lot henne slikke den av. Deretter puttet jeg fingern i munnen hennes, og etter hvert gned fingern på tennene, hvorpå hun fikk slikke fingern ren for tannkrem som belønning etterpå. Jeg passet på å løfte på og dra litt i leppene underveis, for de må jo flyttes på for å få plass til fingerbørsten jeg nå bruker.

Dernest brukte jeg en slik: https://animail.no/petosan-fingertandborste.html Hvis han sliter med denne, så bytt ut tannkremen med leverpostei, eller noe annet han liker godt, i noen dager. 

Til slutt gikk jeg over to den blå her: http://nettdyret.no/hund/pels--stell/tannbørste-fingertannbørster-2stk_14-1122.html Og den bruker vi ennå. Ayla synes ikke det er veldig gøy, men jeg trenger ikke å holde henne hardt fast, bare nok til at hun sitter riktig. Når vi er ferdig med børstingen, så får hun slikke tannkremen av børsten som belønning, for hun elsker smaken.

Jeg har prøvd dette. Han liker tannkremen. Jeg får lov til å se på tennene, da jeg gjorde det ofte under tannfelling. For små raser ofte ikke mister alle valpetennene, så jeg sjekket støtt og stadig. Fikk lov til det, får lov til det nå også. Han spiser is og tannkrem av fingeren min. Prøver jeg å gnikke eller noe så blir han helt gal. Han skjelver og viser tydelig ubehag, og til slutt så knurrer han. Da blir han rett og slett sint. Prøvd med finger, prøvd tannkrem og leverpostei men det går ikke. Tannkost går heller ikke. Har tross alt øvd og øvd i 6 måneder nå. 

5 timer siden, Yellow skrev:

Du skriver du er skeptisk til produkter, men ang rens hos tannlegen skriver du kun bemerkning på at det er dyrt? Narkose gjentatte ganger (og hvertfall så ofte) er vel det farligste man kan utsette et dyr for tenker jeg. 

Selv er jeg skeptisk til slike produkter, ja, mtp indre organer som lever og nyrer, men jeg råfôrer med god hell, ikke vært nødvendig å rense tenner siden jeg startet med dette for nå mange  år siden. Pusser noen ganger i uken også da dette uansett er det letteste stellet på min hund (men alltid gjort dette og det var altså ikke nok før). 

Vet at narkose ikke er optimalt for en hund. Men det er forskjell på ubehag vær uke og en gang i halvåret. Det er som sagt siste utvei. 

Den anti plack greia ser bra ut. Akkurat slikt jeg er på utgikk etter. 
Den som ble linket funker for både hund og katt, perfekt :D
Da skal jeg prøve den. Også kan jeg prøve gel en gang i måneden eller noe. Står at jeg ikke trenger å gnikke og gnu, bare påføre og la det vær. Supert :D

Det jeg mener med skeptisk, er det at folk lover ditten og datten. De sier noe er bra for hunden, men realiteten kan være den at det ikke er bra for hunder. Nå er jeg ikke 100% sikker, men tviler litt på at reglene for dyreprodukter er like strengt som medisiner for mennesker. Noe jeg skulle ønske det var! At du faktisk kan kjøpe et produkt, mat, godbiter, medisiner og vite at det produktet er 100% trygt for hunder. Men jeg er skeptisk og vil ikke skade dyrene mine fordi jeg stoler blindt på de som selger produktet. Det å spørre i en dyrebutikk er ikke smart, for alt de tenker på er å selge, ikke hundens beste. Så klart,det finnes folk som faktisk setter dyrene før et salg! Men i bunn og grunn så er de en selger og jeg vet aldri hvem som gir riktig informasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pusser med Stomodine LP, og fikk tips om å ha det på en bomullspad eller lignende som hunden så kunne tygge på hvis det var vanskelig å pusse. Hvis du får lov til å smøre så fungerer denne greit da og, det er ikke nødvendig å gnikke. Men det må gjøres daglig, ellers er det ingen vits har jeg fått beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...