Gå til innhold
Hundesonen.no

Agilityhund som tåler rolige dager?


Recommended Posts

Skrevet

Tusen takk for alle svar, tror valget blir lettere nå når jeg hører andre i lignende situasjon har klart med det,og mange tips og ideer:) Nå blir det neste vanskelige å klare å si farvell til den jeg har, skikkelig vond avgjørelse, men er den eneste utveien dessverre:( Prøver å glede meg til valp mer enn jeg tenker på å miste henne,men det er vanskelig, og jeg aner ikke hvordan jeg skal klare den dagen, heller ikke hvordan jeg skal klare å bestille timen:/ Men uansett...takk for svar:) Blir nok litt oppdatering når det endelig er valp i hus:D

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Skrevet

Om det ikke er for seint: hva med et superkoselig krøllete arbeidsjern - altså Lagotto?

De elsker å jobbe og de elsker å ligge i sofaen. Frøkna vår digger lydighetstrening, rally er morsommere enn lp. Hun var kanongod på sporkurs (noe eierne har vært altfor dårlige til å følge opp). Agility har vi ikke prøvd, men ser ikke helt hvorfor ikke det skal gå.

Legger du ned litt innsats i valpeperioden har du en supersosial, stille hund (bjeffer type en gang i uka). Har skjønt at valg av oppdretter er litt viktig ift gemytt, men i kullet til frøkna og flere fra samme oppdretter er det mye glad-hunder :)

Skrevet
Om det ikke er for seint: hva med et superkoselig krøllete arbeidsjern - altså Lagotto?

De elsker å jobbe og de elsker å ligge i sofaen. Frøkna vår digger lydighetstrening, rally er morsommere enn lp. Hun var kanongod på sporkurs (noe eierne har vært altfor dårlige til å følge opp). Agility har vi ikke prøvd, men ser ikke helt hvorfor ikke det skal gå.

Legger du ned litt innsats i valpeperioden har du en supersosial, stille hund (bjeffer type en gang i uka). Har skjønt at valg av oppdretter er litt viktig ift gemytt, men i kullet til frøkna og flere fra samme oppdretter er det mye glad-hunder :)

Takk for tipset:) Hvordan er lagottoen når det kommet til pelsstell?

Sent fra min Nexus 5 via Tapatalk

Skrevet

Skal prøve å si litt om pels på Lagotto, men det er vår første og hun er bare 1,5år så kan godt være andre har mer peiling.

De skal ha like lang pels på hele kroppen, litt lengre på hodet. Vi holder frøkna ganske kort (kortere enn utstillingsklipp), dvs klipper hele dyret hver 3-4 måned, det tar halvannen til to timer for en amatør. Da holder det med kamming en gang i uka imellom pluss kanskje litt stussing av potehår og fjeset (kjekt at hun ser oss på trening...). Ørene må nappes, der er det nok litt individuelt hvor ofte men for frøkna ca en gang i måneden, det tar et kvarters tid med en rolig hund. Så egentlig er det ikke så skrekkelig mye, men det er sikkert mer mas hvis man har lang utstillingspels!

Ellers blir det nok litt mer dusjing enn på glatthåra, barnåler, myr, grus og slikt fester seg i krøllene, det er ikke så big deal for en vannhund ;) Men tar litt ekstra tid etter skogstur eller trening utendørs.

Tenkte bare lagotto kunne passe hvis du trenger/ønsker en hund som er med på alt og liker å jobbe uten å gå tom. Skal sies at de er ganske krevende i forhold til oppfinnsomhet og ganske sta (vi kapitulerte og har nå hund i sofaen).

Lykke til!

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
    • Er det lurest å ha gjerde der man parkerer bilen også? Da må man ha port. Eller lurest å kun ha gjerde der man ikke kjører bil?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...