Gå til innhold
Hundesonen.no

pent i bånd?


Aragorn05

Recommended Posts

Noen som har noen metoder jeg kan bruke på en husky jeg trener? Jeg skal lære henne å gå pent i bånd men får det ikke helt til. Jeg roser henne og gir henne godbit når hun går pent men hun trekker fortsatt. Hun er jo en gammel trekk hund så hun er jo vandt til å trekke, men dette vil jeg få bort. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlige metoden er jo å stå stille når den trekker, og gå framover når den ikke trekker (belønningen for å ikke trekke er altså at den får gå framover). Enkelt og greit, men veldig vanskelig å gjennomføre, spør du meg. Jeg blir lei av å holde på sånn, og så går vi videre uansett. Pippin trekker også endel, men vi gjør det sånn at hvis han skal gå pent så får han veldig kort line. Da vet han at han ikke får stoppe for å lukte/tisse for hver femte meter, og at jeg bestemmer hvor fort vi skal gå. Vi veksler mellom å gå sånn, og så "kosegå" innimellom, med masse sniffing og markering. På den måten får vi det som vi vil begge to, hver sin gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den vanlige metoden er jo å stå stille når den trekker, og gå framover når den ikke trekker (belønningen for å ikke trekke er altså at den får gå framover). Enkelt og greit, men veldig vanskelig å gjennomføre, spør du meg. Jeg blir lei av å holde på sånn, og så går vi videre uansett. Pippin trekker også endel, men vi gjør det sånn at hvis han skal gå pent så får han veldig kort line. Da vet han at han ikke får stoppe for å lukte/tisse for hver femte meter, og at jeg bestemmer hvor fort vi skal gå. Vi veksler mellom å gå sånn, og så "kosegå" innimellom, med masse sniffing og markering. På den måten får vi det som vi vil begge to, hver sin gang...

Jeg prøvde å stoppe når hun trakk, men hun begynte å trekke igjen når vi begynte å gå. vi gikk en meter også begynte hun å trekke igjen. så til slutt så begynte jeg bare å jogge. for da springer hun pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen metoder jeg kan bruke på en husky jeg trener? Jeg skal lære henne å gå pent i bånd men får det ikke helt til. Jeg roser henne og gir henne godbit når hun går pent men hun trekker fortsatt. Hun er jo en gammel trekk hund så hun er jo vandt til å trekke, men dette vil jeg få bort. Noen tips?

Er det den huskyen på fire det er snakk om? Huskyer går liksom bare rett fram de, og mange av dem er vanskelige å få til å gå fint i bånd, i hvert fall når de er litt opp i alder.

Å stoppe kan fungere, kanskje enda mer effektivt å snu når hun trekker og så belønne når hun er på siden/rundt deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har noen metoder jeg kan bruke på en husky jeg trener? Jeg skal lære henne å gå pent i bånd men får det ikke helt til. Jeg roser henne og gir henne godbit når hun går pent men hun trekker fortsatt. Hun er jo en gammel trekk hund så hun er jo vandt til å trekke, men dette vil jeg få bort. Noen tips?

Beklager, jeg har ingen gode tips å gi deg..

Men hvis du finner ett som funker, så vil jeg gjerne vite om det.. Hadde vært interessant å se HVA som evt får en AH til å slutte å dra, og om jeg evt prøvde det på AH'en jeg hadde :)

Edit: PS!

Jeg gikk et kurs med belgeren min for litt siden, hvor instruktøren kurerte en husky-blanding for å trekke HENNE på veldig kort tid.. Hun tok på kjettingstrup, gikk, og når hunden kom "løpende", bråsnudde hun.. Det ble et forholdsvis hardt røsk i bikkja, men han dro ikke mer med HENNE (presiserer fordi at eierene avlærte den begynnende læringen for hunden kjapt). Jeg er ikke så sikker på hvor effektivt det er når det blir litt flere fristelser osv, og man er vel nødet til å være overdrevent konsekvent i en periode.. Men man bør huske at trekkviljen hos huskyen, og særlig AH'er som er brukt til trekk, er rimelig stor.. Uansett om du velger å bare prøve positivt (hvilket jeg ikke har helt den store troa på at funker, fordi at bare det å få trekke er en kjempebelønning i seg selv), eller om du vil gå litt hardere til verks (og da bør det gjøre så vondt at den husker det lenge), så må man være supersuperkonsekvent HELE tiden.. Jeg fiksa ikke det med min, jeg ga opp båndtrening etter 6 år og 6 kurs.. Han fikk sele, jeg fikk snørekjørebelte og strikkbånd.. Bare for å være optimistisk, liksom.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber også med det samme om dagen. Har prøvd Rugaas-metoden og alt men det funker ikke helt her. Når vi skal ut på tur på ettermidagen er hun så spola på tur at det er helt klin umunlig å få henne inn på rett kljøll Hun bare må ut og snuse og tisse og sånn før hun roer seg litt. Men det vi nå jobber litt med er å gå pent etter en stund -og det funker, ganske greit. Når hun er roet og vi er på vei så kan vi nå ganske mange meter før jeg belønner for å gå pent. Så vi trener korte økter men litt på hver tur og det håper jeg vil gi uttelling etterhverrt. Vel.. ser jo at det går bedre nå så derfor er vi fremdeles motivert til å jobbe framover..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gå motsatt vei hver gang hun trekker, selv om hun bare har gått 1 meter. Hvis du virkelig vil gå unn for dette, så må du gjennomføre det 100% Det vil si at du ALDRI må la henne trekke. Altså du kan ikke tenke at nå skal du gå dit eller dit, du må bare trene. Du kan godt kombinere det med godbiter når hun gjør riktig (ikke for å lokke med), det kan hjelpe på motivasjonen. Poenget er at hun ikke kommer dit hun vil med å trekke, uansett. Du er staere enn henne, og det må du bevise! Det kan være greit og ha andre alternativer, for hun trenger gjerne litt fysisk mysjon også, og da kan du heller bruke sele, som hun får trekke i. De lærer som regel lett forskjellen på at i sele får de trekke og i halsbånd får de ikke. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å stoppe kan fungere, kanskje enda mer effektivt å snu når hun trekker og så belønne når hun er på siden/rundt deg?

Sånn lærte søsteren min (Hun har en blanding som er fæl til å dra) på ett kurs hun gikk på med hunden sin.

Der blir det brukt klikkertrening hovedsakelig, og der snur de hver gang hunden drar og klikker når hunden komme ved siden av.

Han har faktisk forbedret seg noe enormt. :)

Så den metoden fungerer iallefall.

(Hun prøvde metoden å bare stoppe å gå videre når han ikke drar i 6 mnd uten resultat, forstår ikke hvordan hun klarte å holde på så lenge uten å klikke på bikkja. Men uansett, veldig lite effektiv metode)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk på kurs hos Lundquist hundeskole med min forrige hund. Der brukte vi metoden som mange beskriver her, altså rygge hver gang hunden drar i båndet, eller at du ser at den kommer til å dra fordi den har for stor fart.

Men de hadde et råd jeg synes er lurt. Det er jo ikke alltid vi har tid til å vente med å gå fremover tilhunden ikke drar. Kanskje skal vi rekke bussen eller noe annet. For å skille på når hunden må gå pent og ikke, så anbefalte de å bruke sele da hunden kunne gå som den ville, og halsbånd da den skulle gå pent.

Jeg bruker denne metoden på Ludde som nå er 9 mnd. Vi har holdt på siden han ble vant til å gå i bånn. Men jeg kan ikke akkurat skryte av at han er flink :) Så er vi vel ikke 100% konsekvente heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å skille på når hunden må gå pent og ikke, så anbefalte de å bruke sele da hunden kunne gå som den ville, og halsbånd da den skulle gå pent.

Eller man kan rett og slett bare legge inn to forskjellige kommandoer. På min hund bruker jeg "fot" når hunden skal gå pent ved foten min. Og så bruker jeg "gå fint" når han har lov å bruke hele båndets lengde. Det funker kjempeflott!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller man kan rett og slett bare legge inn to forskjellige kommandoer. På min hund bruker jeg "fot" når hunden skal gå pent ved foten min. Og så bruker jeg "gå fint" når han har lov å bruke hele båndets lengde. Det funker kjempeflott!

Ja, men det blir jo noe helt annet, og også en helt annet måte å lære det inn på. Jeg antar at poenget her er og lære hunden å ikke dra i båndet. Altså at den skal kunne gå tur uten å dra i båndet. Men den skal ikke behøve å gå fot for det, det er jo en helt annen øvelse, som ikke gir særlig mye hverken frihet eller mosjon på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en effektiv måte vil gjerne jeg også vite det. Vi har trent båndtrening fra Lunah var 12 uker til hu var 8 mnd, og da ga jeg opp. Hu går helt greit nå da, henger ikke i båndet, men hu må alltid trekke litt. Utrolig irriterende.

Jeg brukte stopp når hunden trekker, rygge litt bakover og belønne når hu gikk fint.

Jeg vil tro at å skrifte retning vil være mer effektivt. Så du kan jo prøve det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en effektiv måte vil gjerne jeg også vite det. Vi har trent båndtrening fra Lunah var 12 uker til hu var 8 mnd, og da ga jeg opp. Hu går helt greit nå da, henger ikke i båndet, men hu må alltid trekke litt. Utrolig irriterende.

Jeg brukte stopp når hunden trekker, rygge litt bakover og belønne når hu gikk fint.

Jeg vil tro at å skrifte retning vil være mer effektivt. Så du kan jo prøve det?

Jeg skal si ifra vis jeg får det til. mange gode tips her så jeg skal få testet va som hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du finner en effektiv måte vil gjerne jeg også vite det. Vi har trent båndtrening fra Lunah var 12 uker til hu var 8 mnd, og da ga jeg opp. Hu går helt greit nå da, henger ikke i båndet, men hu må alltid trekke litt. Utrolig irriterende.

Jeg brukte stopp når hunden trekker, rygge litt bakover og belønne når hu gikk fint.

Jeg vil tro at å skrifte retning vil være mer effektivt. Så du kan jo prøve det?

Du burde prøve å skifte retning, det er mye mer effektivt :( Det kan også være greit å trene med forstyrrelse i begynnelsen, faktisk. Hvis du har en annen hund, mat eller noe hun er veldig glad i (helst ikke la henne hils på hunden først), et stykke foran dere. Så finner du et sted der dere starter fra, som er innen synsvidde for det hun vil ha. Så går du mor det hun vil ha, og hver gang hun trekker, snur du og går HELT tilbake til utgangspunktet, det kan gjerne være et stykke. Dette bruker i alle fall å få de til å tenke litt ;)

En annen ting er å trene myyye doggie-zen, med avstansbelønning, slik at hunden virkelig kommer inn i tankegangen om at uansett hva den vil ha, så er det du som er veien dit. Bruk gjerne dette i alle slags hverdagslige situasjoner du kan komme på. Og la henne tilby det frivillig, ikke ha kommando. Kan godt hende du gjør det allerede altså, men sier det nå allikevel da. F.eks. før hunden får gå ut dører, før den får mat, før den gjør alt mulig den har lyst til egentlig, så venter du til den frivillig tar kontakt med deg, ser på deg, i slakt bånd hvis du har på bånd. Du kan også trene i en konkret situasjon, med en skål med godbiter på bakken. Rygg sakte vekk fra skålen og så fort hunden snur seg vekk fra skålen og ser på deg, så sier du værsågo eller noe slikt og lar den spise.

Problemet til de aller fleste er at de ikke greier å være konsekvente nok, og det er også veldig vanskelig. Lykke til i alle fall :( Håper dere fikk noe t av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde prøve å skifte retning, det er mye mer effektivt :( Det kan også være greit å trene med forstyrrelse i begynnelsen, faktisk. Hvis du har en annen hund, mat eller noe hun er veldig glad i (helst ikke la henne hils på hunden først), et stykke foran dere. Så finner du et sted der dere starter fra, som er innen synsvidde for det hun vil ha. Så går du mor det hun vil ha, og hver gang hun trekker, snur du og går HELT tilbake til utgangspunktet, det kan gjerne være et stykke. Dette bruker i alle fall å få de til å tenke litt ;)

En annen ting er å trene myyye doggie-zen, med avstansbelønning, slik at hunden virkelig kommer inn i tankegangen om at uansett hva den vil ha, så er det du som er veien dit. Bruk gjerne dette i alle slags hverdagslige situasjoner du kan komme på. Og la henne tilby det frivillig, ikke ha kommando. Kan godt hende du gjør det allerede altså, men sier det nå allikevel da. F.eks. før hunden får gå ut dører, før den får mat, før den gjør alt mulig den har lyst til egentlig, så venter du til den frivillig tar kontakt med deg, ser på deg, i slakt bånd hvis du har på bånd. Du kan også trene i en konkret situasjon, med en skål med godbiter på bakken. Rygg sakte vekk fra skålen og så fort hunden snur seg vekk fra skålen og ser på deg, så sier du værsågo eller noe slikt og lar den spise.

Problemet til de aller fleste er at de ikke greier å være konsekvente nok, og det er også veldig vanskelig. Lykke til i alle fall :( Håper dere fikk noe t av dette.

Skal få prøvd noe av dette ;) Så jeg håper det funker blir jo selvsagt litt jobb,men det klarer jeg. Skal trene henne i morgen etter skolen så jeg får se hva jeg får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo Lili, vi har prøvd :( Det er så vansklig å trene henne, det går så sakte inn og det er ingen belønning som er bra nok for henne. Hu er veldig vansklig å motivere.

Vi har lagt båndtreninga på hylla en stund. Kanskje vi tar den opp etterhvert når motivasjonen er tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lagt båndtreninga på hylla en stund. Kanskje vi tar den opp etterhvert når motivasjonen er tilbake.

Husk at jo lengre tid hun får trekke jo bedre setter læringen seg (for det er jo læring det er) og det blir vanskeligere og krever mye mer å reparere og legge ny læring over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...