Gå til innhold
Hundesonen.no

Mops, Fransk bulldog og Boston terrier


Wheaten terrier

Recommended Posts

På grunn av sitt flattrykte ansiktsparti, blir den gjerne forvekslet av med både mops eller boston terrier. Viktig å merke seg at disse tre er gemyttmessig meget ulike.

Dette fant jeg på canis da jeg skulle lese om fransk bulldog og lurer da litt på hvilke forskjeller og likheter det er mellom disse rasene? For de er jo ikke så ulike i utseende (selv om jeg godt kan se forskjell på dem)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Nå vet jeg ikke så mye om Boston Terrier, men jeg kan svare når det gjelder mops! Vurderte selv denne rasen før jeg bestemte meg for fransk bulldog. Det som gikk igjen er at mops har langt flere helseproblemer enn det bulldogen har! Blant annet har de en god del problemer med betennelse i analkjertlene ofte. I tillegg las jeg på en mopse side at om du velger å anskaffe deg en mops så må man være forberedt på at den kanskje aldri blir renslig. Nå er det vel kanskje mye opp til eieren hvorvidt en valp blir renslig eller ikke, siterer bare det jeg har lest..

Jeg har aldri møtt en mops, men har lest at de skal være ganske så lik den franske bulldogen når det gjelder oppførsel. De er svært glade og hengivne overfor eieren sin og andre mennesker. I tillegg så blir begge rasene ofte omtalt som "klovner", så man kan vel si at de finner på mye rart:) Ellers er det vel det at de ikke trenger noe særlig mosjon, og at begge er noen voldsomme sjarmtroll:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så det der i rasebeskrivelsen, og lurte litt på det. Har så vidt møtt en mops (på en varm sommerdag, og da var hun ikke mye aktiv, nei!), men jeg vurderte både Boston Terrier og Mops før valget falt på Fransk Bulldog. Vet jo bare det jeg har lest, men de høres ikke så forskjellige ut. Jeg gikk rundt med det inntrykk av at Boston Terrier bjeffer mere enn de andre to (aner ikke om det stemmer), og derfor sto de andre litt sterkere.

Men som Velvet sier, mops har en del helse problemer, og Fransk Bulldog virket som en litt kvikkere rase. Utseende appelerte også mer til meg, selv om jeg syns mopser er skjønne! En stund var jeg såpass sikker på at det kunne bli mops at jeg kjøpte to bøker om rasen og tok kontakt med ganske mange oppdrettere, og da fikk mopsen enda et minus. ALLE oppdretterne jeg tok kontakt med over mail eller telefon sluttet å svare når jeg sa at jeg bor oppe i nord (nær Bodø). Jeg fikk snakket med en mopse-eier her oppe, og hun sa at det var veldig mye snobberi hos mange oppdrettere av rasen. De vil rett og slett ikke selge til folk lengre nord enn Trondheim, og når rasen er såpass populær så kan de jo velge og vrake i kjøpere. Jeg ble vraket før jeg engang ble "kjent" med oppdretterene.

Ble så skuffet da, og moren min foreslo uskyldig at jeg kunne se på andre raser. Jeg svarte at det var ikke så mange smår raser som passet meg og mine ønsker, og da nevnte pappa at han synes fransk bulldog var så fin. Begynte å kikke litt på rasen, og ble helt forelsket!

Nei, dette var litt OT, men poenget mitt er at jeg ikke helt ser de store forskjellene, bortsett fra at Boston Terrier er mer aktiv enn de andre to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel må forsvare Boston terrieren her litt.. så man ikke får galt utrykk..

Boston terrier`en bjeffer SJELDENT. jeg har nå hatt Tini i 1 år hun har kanskje bjeffet 10 ganger tilsammen.. og det er slik søtt bjeff som men nesten ikke hører en gang..

Så vil appsålutt ikke si at Boston terrier bjeffer ! Da må det i tilfelle være eieren som gjør den til en gneldre hund..

Jeg kjenner ikke så mye til mops eller fransk bulldog..

Boston og fransk synes jeg virker veldig like..

Begge rasene er livlige som de skriver over her... Hengivene til eieren sin og i kjempe godt humør..

Synes Tini er en liten klovn innimellom... er veldig morsomt å se på hun noen ganger.. hehe... Men veldig veldig søt å da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel må forsvare Boston terrieren her litt.. så man ikke får galt utrykk..

Boston terrier`en bjeffer SJELDENT. jeg har nå hatt Tini i 1 år hun har kanskje bjeffet 10 ganger tilsammen.. og det er slik søtt bjeff som men nesten ikke hører en gang..

Så vil appsålutt ikke si at Boston terrier bjeffer ! Da må det i tilfelle være eieren som gjør den til en gneldre hund..

Jeg kjenner ikke så mye til mops eller fransk bulldog..

Boston og fransk synes jeg virker veldig like..

Begge rasene er livlige som de skriver over her... Hengivene til eieren sin og i kjempe godt humør..

Synes Tini er en liten klovn innimellom... er veldig morsomt å se på hun noen ganger.. hehe... Men veldig veldig søt å da...

Hehe, jeg mente ikke at boston terriere er bjeffehunder, men sånn som jeg oppfattet det så bjeffet Boston terrier litt mer enn de andre to rasene. Men nå skal jeg ikke si noe, for min fransk bulldog på 4 mnd har bjeffet mer enn 10 ganger, ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg mente ikke at boston terriere er bjeffehunder, men sånn som jeg oppfattet det så bjeffet Boston terrier litt mer enn de andre to rasene. Men nå skal jeg ikke si noe, for min fransk bulldog på 4 mnd har bjeffet mer enn 10 ganger, ja... ;)

hehehe..

jeg skjønnte at du ikke mente det på den måten da... måtte bare fortelle at en Boston terrier trenger ikke bli en gneldre hund så sant du ikke gjør den til en...

som sakt.. Tini bjeffer sjeldent... hun lagere noen rare lyder.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann :D Har selv Boston Terrier-og hvor du har hørt fra at de bjeffer mer enn Frallen og mopsen?Stemmer overhodet ikke ;) De mopsene jeg har møtt-er gneldrebikkjer deluxe,ihvertfall!!Min mening er at Bostonen virker mer atletisk og "friskere" enn de andre to rasene :rolleyes: Men når det er sagt:valget mitt stod også på disse tre rasene,bare en tilfeldighet at det ble Boston :P SKAL ha meg både Fralle og mops en gang i tida,bare digger disse vesnene :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor har jeg hørt at Boston Terrier bjeffer mer enn de andre to? Det var noen som nevnte at de hadde boston terrier, og at de kunne være ganske bjeffete av seg. Sugde det til meg som man som regel gjør når man vurderer raser. For tiden trener jeg min lille frenchie til å ikke bjeffe. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mådet ha vært deres erfaring med rasen..

For jeg har aldri hatt noe problem med det..

så nå vet du det... :blink:

ellers så virker som sakt boston terrier litt mer sporty ja som det var skrevet om over her...

jeg angrer i såfall ikke 1 sek...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligner en boston veldig på boxer eller?

Den ligner jo litt i de da... som en halekupert og ørekupert boxer.. bare i mindre verson.

nå ble jeg litt usikker om det andre... Boston er kanskje litt roligere en Boxer...

( ikke missforstå.. boston er jo ikke kjemperolige) men de er ikke slik skukkelig hypre noe jeg har fått untrykk av hos NOEN boxere...

Men vil ikke si noe sikkert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ligner jo litt i de da... som en halekupert og ørekupert boxer.. bare i mindre verson.

nå ble jeg litt usikker om det andre... Boston er kanskje litt roligere en Boxer...

( ikke missforstå.. boston er jo ikke kjemperolige) men de er ikke slik skukkelig hypre noe jeg har fått untrykk av hos NOEN boxere...

Men vil ikke si noe sikkert...

Tror det varierer veldig. Gjennomsnittlig er de kanskje ganske like når det gjelder energi, bare at boxeren er større og gjør mer av seg? Vet ikke helt. Vår boxer er jo en liten rakett til tider, men jeg tror han er rolig til å være boxer. Har også møtt flere som virker enda roligere (eller flinkere til å gå tur i bånd og hilse pent? :blink: ) Har ikke erfaring med Boston da. Vår boxer er helt i hundre ute, og den latsabben inne. Er ikke glad i å stå opp på morgenen, nei. Ikke før han hører det klirrer i matskåla. :D

I kroppen syns jeg Boston ser ut som en mini-boxer med kupert hale og ører (les: absolutt nyyyydelig!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he-som sagt:digger disse 3 rasene banana Og ja;Bostonen kan vel minne om Boxern??Har fått mange kommentarer om min søte "Boxervalp"(på 4 år :rolleyes: )

ja... mange som tror jeg har en Boxer valp!

Selv så ELSKER jeg boxere.. men ville ha en liten hun nå... Så da fant jeg Boston da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel alldri møtt en boston,men her i byen er det noen mopser.Mopsen er sjarmerende og morsom å se på den også,ble vel litt skremt av helseproblematikken til den rasen,så valget falt på Fralle.

Men har litt lyst på en Mops,om man kan finne en oppdretter som tørr å satse på oss i nord:)Og som selvfølgelig er seriøs og ikke selger hundene til nærmere 20000 som jeg mener er rene tøvet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Min Boston terrier tispe ble 15,5 år , jeg måtte desverre avlive henne i fjor sommer.

Makan til snillere hund skal du lete lenge etter, hun bjeffet aldri og av de andre Boston jeg kjenner til så er bjeffing ikke noe problem.

Mange sier at Boston terrier er en stor hund i lite format, dette er ingen typisk liten gneldrebikkje som bjeffer for alt den ser av folk eller andre hunder.

Boston terrieren er en mere atletisk rase enn både Mops og Fransk Bulldog, og med sitt vennelige vesen og sin friskhet er det min favoritt.

Boston terrieren har nogenlunde samme karisma, oppførsel og personlighet som en Boxer og derfor ble valget Boxer da jeg skulle ha ny hund etter min Bostons død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...