Gå til innhold
Hundesonen.no

Røntgen under drektighet


Belgerdama
 Share

Recommended Posts

Det har blitt veldig inn å røntgen kommende mor før valpene kommer til verden. 

Hva er deres syn på dette?

Personlig forundrer deg meg at vi mennesker ikke skal utsettes for røntgenstråler når vi er gravide, men det er ok å utsette hundene for det. 

Lurer også på om det er forsket på eventuelle skader/bivirkninger av dette på hund. 

Så hva tenker dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter at mine to fleste kull endte i keisersnitt har jeg røntget. Dette for å korte nes tiden om de havner i snitt (mistet nesten tispen en gang) også for å roe nervene mine. (Man sitter litt på pinebenken når mine to første kull var slik de fleste erfsrende oppdrettere opplever 2-3 ganger i løpet av en hel "karriere". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder lever korte liv i forhold til mennesker, og rekker ikke å utvikle skader av strålingen i samme grad som mennesker. Jeg syns det er en stor fordel å røntge tispen, og det gir meg en liten trygghet. Ser jeg for eksempel 5 valper på røntgen, og det bare kommer 4 stykker ved fødsel, så vet jeg at jeg burde forvente at det kommer en valp til innen rimelig tid. Hvis ikke så bærer det rett til veterinæren. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...