Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Noen andre som ser på den britiske dokumentarserien "Hundenes hemmelige liv" som går på tvnorge om dagen?

Episode 3 sendes i morgen 1 desember kl 20:30-21:35. Gamle episoder er tilgjengelig på dplay (betalingstjeneste).

Episode 1 handlet om seperasjonsangst/å være hjemme alene.

Episode 2 handlet om overvekt.

Hver av episodene snakker generelt om tema med 3 "case studies" som får profesjonell hjelp og oppfølging.

Link til seriens engelske side med klipp fra flere episoder.

Skrevet

Har tatt de opp, så så episode en for litt siden, ser episode 2 nå. Veldig artig serie syns jeg.

Det var fascinerende i episode 1 at de anslo 85% av hundene i utvalget deres til å ikke takle å være aleine hjemme så godt, også blant de som tilsynelatende er rolige. Det får meg til å tenke på endel burhunder må jeg innrømme :hmm: (det ble gjort kortisolmålinger, for de som ikke har sett det). 

Jeg sovna på slutten, så den må jeg se om igjen da :teehe: 

Skrevet

Jeg har bare sett ep. 2, fant ikke ep.1 på viaplay.

Ble bare oppgitt av udugelige hundeeiere som ikke klarer å se at bikkja deres er smellfeit! Synes ikke den labben så så fin ut etter den gikk ned heller, ryggen var jo sadelformet og den så fortsatt ut som en tønne. Var ikke helt de resultatene jeg forventet. Også er det rart at de trengte "eksperthjelp" for å gi bikkja rett mengde mat.

Men cavalieren så fin ut etter slankingen da!

Skrevet
47 minutter siden, Aslan skrev:

Det var fascinerende i episode 1 at de anslo 85% av hundene i utvalget deres til å ikke takle å være aleine hjemme så godt, også blant de som tilsynelatende er rolige. Det får meg til å tenke på endel burhunder må jeg innrømme :hmm: (det ble gjort kortisolmålinger, for de som ikke har sett det). 

Den episoden så jeg også. Lurer på om det er sånn for norske hunder og? I så fall er jo det svært betenkelig, er det ikke?  

Skrevet
Akkurat nå, 2ne skrev:

Den episoden så jeg også. Lurer på om det er sånn for norske hunder og? I så fall er jo det svært betenkelig, er det ikke?  

Jo, jeg syns det er veldig fascinerende og betenkelig. Hadde vært veldig interessant om det kunne blitt gjort noe lignende på norske hunder! Jeg ble jo sittende og tenke på hunder jeg vet av, en tispe med så alvorlig separasjonsangst at hun til slutt ble avlivd. Hun fikk et kull i håp om at det skulle hjelpe (don't even get me started...), fire valper. Tispa har blitt likedan som mora, de tre hannene visstnok ikke. Men eieren til mora unfrienda meg på Facebook etter at jeg ikke ville låne ut hunden min til tispas kull nr 2, så har ikke fått flere oppdateringer. Men der skulle ihvertfall jeg gjerne visst hva som foregikk på innsiden av de tilsynelatende uaffiserte avkommene. Og sånn ellers hadde en slik undersøkelse vært interessant på gruppenivå!

@HeleneFS ja! Fytti! Og eierne til bulldogene som klassifiserte den andre som "seriously underweight", også sier de som besøker de at han er jo der han skal være på bilder :o 

Skrevet

Episode 3 handlet om aggresjon.  

Jeg kjenner det klør i fingrene mine når jeg ser hvordan dama bare lar hunden skremme vettet av mann og barn og ikke griper inn...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Simira har rett – det er stress, ikke rang. Det du beskriver høres ut som en hund som blir overstimulert i møte med andre hunder, og når du tar henne ned, eskalerer frustrasjonen fordi hun ikke fikk gjort det hun ville. Det viktigste nå er å gi henne mindre mulighet til å øve inn adferden. For hver gang hun ypper og hopper på en annen hund, vil hun gjøre mer av det i fremtiden. Så dere må holde større avstand og starte med møter hvor hun kan være rolig. Lang avstand, korte møter(muligens ingen møter), pause FØR hun når det frustrasjonspunktet hvor hun "mister hodet". Jeg skriver mer konkret om å bygge ro her, om dere vil ha en plan: https://oslohundetrener.no/ro-trening-hund-slik-laerer-hunden-a-finne-ro-i-hverdagen/ At den ikke reagerer på ALLE hunder er faktisk greit – det betyr at hun ikke er generelt aggresiv, men at det noen møter trigges frustrasjonen særlig mye. Fokuser på hvilke møter som går bra, og bygg derfra.
    • Dette har absolutt ingenting med rang å gjøre, det er en ren stressfunksjon. Det handler om situasjonen der og da, hva hunden har gjort rett før og tidligere på dagen, hvem som holder i båndet og hvordan de reagerer, den andre hunden og hvordan den reagerer, og sikkert mange andre ting. Igjen, her må hilsing og lek med andre hunder begrenses. Og hvis dette likevel skjer må hunden såklart uansett fjernes fra situasjonen umiddelbart. Jeg ville fått hjelp av en instruktør til å se på og jobbe med dette, så det ikke utvikler seg. Jo flere ganger dette skjer, jo mer øker sjansen for at det vil fortsette, og for at det før eller senere vil bli en konflikt der noen blir skadet.
    • Ja det er pga. stress og frustrasjon. Tror hunden vil opp i rang og finner ikke ut av det. Hunden reagerer ikke på alle hunder. Hvis det hadde skjedd så hadde jeg tatt den med til Vetrinær. Men er usikker på om det er noe fysisk når den kun reagerer på noen av hundene.?
    • Man må såklart ikke, men det kan ofte være greit å utelukke fysisk ubehag ved aggressiv adferd. Når det er sagt høres dette ut som et adferdsproblem. Uavhengig av alder så er det ikke bare å "vente til de vokser det av seg". Hvis en unghund starter med problematisk adferd er det utrolig viktig å jobbe med det, nettopp for å forme den hunden skal bli som voksen. Sånn umiddelbart høres det ut som hunden kan være overstimulert og at dette er et utslag av stress i møte med andre hunder. Hvis dette skjer i hilsesituasjoner eller løs lek med andre hunder så høres det ut som dere må ta ham ut av situasjonen og holde avstand lenge før han når det punktet at dette skjer.
    • Må man alltid ta med hund som ypper til bråk på noen hunder til veterinæren for ekstra sjekk om det er noe galt fysisk? Det er ikke alle hunder den ypper til å slåss. Er en unghund på 2 år. Hunden hopper opp på ryggen til de som hun skal yppe med og når jeg da tar den ned så blir den sint og flyr på enda mere. Vi hadde håpet det skulle bli bedre etter at hunden var fylt 2 år. Men man sier at de ikke blir voksne før 3-4 årsalderen.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...